Hemsidebygge...behöver lite hjälp

Saybia

Trådstartare
Hm, sitter och bygger en hemsida i BlueVoda och det går (gick :angel:) rätt bra fram tills att jag skulle börja länka ihop mina sidor... Antagligen gör jag fel nånstans (kan ingenting om hemsidebygge övh) men i allafall så säger webbläsaren att den inte kan hitta sidan, att jag ska kontrollera namnet eller om filen har flyttats när jag ska kolla hur sidan ser ut genom att trycka "Preview in Browser" --> "Default Browser" :confused:

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra när jag sparade sidorna så då sparade jag bara sidorna med tex. namnet "aktiviteter" osv. i en och samma mapp.
Sen såg jag nån instruktionsfilm som jag inte fattade mkt. av men kom i allafall fram till att sidorna måste vara .html för att det ska gå att länka ihop dem (?)
Öppnade då de sparade sidorna och valde "Save as" och sen skrev jag tex. aktiviteter.html och sparade. Nu ligger alltså både de gamla sidorna (som inte hade nån html. ändelse) och de som har html. i slutet i samma mapp.
Som sagt så har jag säkert gjort fel nånstans men jag vet inte var??
Någon som är kunnig som skulle kunna hjälpa mig ;):bow:
 
Sv: Hemsidebygge...behöver lite hjälp

Ska iväg strax så jag har lite brådis...
Men sitter du i ett Designläge och jobbar eller har du koden framför dig?

För att skapa en länk på Sida 1 till en annan sida skriver man såhär:

Kod:
<a href="[B]sida2.html[/B]">Till Sida 2</a>

sida2.html är alltså sökvägen till sidan du länkar till.
Och en html-sida ska antingen sparas som namn.htm eller namn.html :)

EDIT: Googlade efter screenshots på BlueVoda och jag antar att du sitter i Designläge. Har tyvärr inte tid att leta efter funktioner i programmet för att ändra till kodläge.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsidebygge...behöver lite hjälp

Jag sitter i Designläge men jag har möjlighet att koda själv så jag kan ju testa och se om det fungerar :idea: återkommer annars...

Tack :bow:

En dum fråga: "Vet" datorn att "sida 2" ligger i tex. BlueVoda mappen under Mina Dokument? det räcker alltså med att skriva tex. "sida2.html" :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsidebygge...behöver lite hjälp

*Grrr* :mad:

Skrev så här: <a href="Untitled1.html">Hem</a>

(Untitled1.html är alltså den sida som jag har som förstasida)

och när jag förhandsgranskade i Browser så visst var länken där men när jag klickade på den och hade förhoppningar om att komma till förstasidan så visades detta:

LÄNK

Kan ju visa hur det ser ut i mappen där allt ligger också för det är antagligen där nånstans det är fel :crazy: :

LÄNK

Skulle jag kanske ha sparat sidorna i "Templates" istället, eller spelar det någon roll? :confused:
 
Sv: Hemsidebygge...behöver lite hjälp

äntagtligen kan du ställa in var du har som arbetsmapp och det där du skall spara ner filerna.
som det är nu så jobbar den med filena i tempkatalogen och gör någon form av preview där.
testat att ha webläsaren igång och öppna filerna från din arbetskatalog där efter det att du sparat dem, så ser du om det fungerar.
bara trycka f5 så uppdateras det med senaste filen.
 
Sv: Hemsidebygge...behöver lite hjälp

Jag fattar inte vad jag gör för fel :confused:
Har nu kollat på alla instruktionsfilmer som de har på hemsidan och försökt göra precis som de gör men ändå kan jag inte få det att fungera när jag förhandsgranskar :(
Kanske jag ändå har missat nåt...

Nån som vill kolla och guida mig lite?

Testade att välja file: och sen söka upp filen (sidan) och lägga till den som en hyperlänk men den hittades ändå inte.

Vill ju så gärna att jag ska kunna få ihop sidorna nu när jag suttit i timmar och fixat med dem :crazy:

Instruktioner och filmer: http://www.vodahost.com/tut_bluevoda.htm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp