hempflingmänniskor lite hjälp?!

S

sinner

okej... jag har läst, och jag har tänkt... hempfling och monty roberts och alla möjliga andra böcker...
alla är jättebra och jag fattar det mesta...MEN dom går alla ut på att man ska "tala" samma språk som hästen...
hur gör man då om inte hästen talar det språket??
har en kille som är flaskuppfödd..
(det är inte jag som har fött upp honom)
han är snart ett år och jag har tränat lite lätt med honom, men han har verkligen noll respekt för människor, och aldra minst för mej:grin::(

så.... hur bär jag mej åt för att kunna uppfostar honom? han förstår ju helt enkelt inte... och har som sagt noll respekt för allt...
tyvärr så är han samtidigt äckligt smart och lär sig saker fort, men mycket av sakerna går inte att träna eftersom han inte kan respektera mig och jag helt enkelt inte kan slappna av i närheten av honom då han kan få spelet och attackera... han provat dominansmedel så som flytta runt honom, backa honom och likanade, men det har ingen effekt eller hur man nu ska uttrycka det...
vad göra??

Sv: hempflingmänniskor lite hjälp?!

Det bästa för hästen (och alla mäniskor som kommer att hantera han resten av hans liv) är om han lär sig att bete sig som en häst. Det bästa du kan gära då är att skicka han på unghingst bete ! Om jag fattade de rätt så är han en 1 årig hingst ?

Jag tycker du ska förtsätta med de du gör. tex flytta bakdelen medmera där de är du som "bestämmer" (ledaren) Om det är mer än bara du som hanterar han MÅSTE dom göra "likadant som du".

En häst som inte har respekt för mäniskor blir väldigt ofta farlig !

Jag instämmer med 'NoNeedForAName' att hästen kan bli riktigt farlig om den inte får uppfostras av andra hästar, i synnerhet om den är intelligent.

Unghingstbete är en bra lösning, eller ännu hellre en flock med blandad kompott. Ha så lite med honom att göra under ett bra tag, bara det absolut nödvändigaste (verka, fodra, ev leda till hagen)

Jag kan bara säga att det är ett riktigt komplicerat uppdrag du har.... Hoppas innerligt att det går bra, hästen blir ju liksom inte mindre med åren...

Själv har jag en 6-dagars hingst och det är så svårt att låta bli att gulla med den (vilket absolut är det sista man ska göra). Jag gläds varje gång jag ser stoet uppfostra honom i hagen och tänker 'Tack för att du gör det viktiga jobbet'.

Säger det samma som de andra. Det bästa vore om han fick en paus från människor, och får åka iväg på lösdrift eller liknande så att han får lära sig hästspråk.

okej... jag har läst, och jag har tänkt... hempfling och monty roberts och alla möjliga andra böcker...
alla är jättebra och jag fattar det mesta...MEN dom går alla ut på att man ska "tala" samma språk som hästen...
hur gör man då om inte hästen talar det språket??
har en kille som är flaskuppfödd..
(det är inte jag som har fött upp honom)
han är snart ett år och jag har tränat lite lätt med honom, men han har verkligen noll respekt för människor, och aldra minst för mej:grin::(

så.... hur bär jag mej åt för att kunna uppfostar honom? han förstår ju helt enkelt inte... och har som sagt noll respekt för allt...
tyvärr så är han samtidigt äckligt smart och lär sig saker fort, men mycket av sakerna går inte att träna eftersom han inte kan respektera mig och jag helt enkelt inte kan slappna av i närheten av honom då han kan få spelet och attackera... han provat dominansmedel så som flytta runt honom, backa honom och likanade, men det har ingen effekt eller hur man nu ska uttrycka det...
vad göra??

Jo du jag vet vad du går igenom, har också en flask född kille. Dock var det jag och min mamma som födde upp honom. Hans mor dog och det enda sto som hittades som hade möjlighet att ta hand om honom ville inte.
Först och främst, detta beteende kan till stor det "skyllas" på den som födde upp honom, redan där skulle hon lärt honom att människor är människor och att man ska ha respekt och vara försiktig med dom.
Min häst Peewee tror nog inte till 100% på att han är häst utan något mitt i mellan häst/hund/människa/något annat. Han kan inte heller alla signaler. Peewee gick med två andra hästar när han växte upp, att de går med andra hästar i den åldern är viktig för komunikationen. Dock var det en väldigt dominant valack som tog hand om honom och blev "reserv mamma". Och visst är det olika på individer men i stort en valack gör inte ett lika bra jobb som ett sto. Ett sto är envist ser till att det blir rätt innan hon ger sig. En valack kan se över det lite och jaja det va ok, och så har fölen fortfarande inte lärt sig riktigt.
Som de andra säger skicka honom på hingstbete där kan han lära sig en heldel. Sedan beror det klart på omständigheter men om du kastrerar honom när han kommer hem eller senare (ja du förstår nog vad jag menar) låt honom då gå med ett dominant sto. Även om han aldrig kommer lära sig allt så lär han sig en hel del. som sagt oftast gör stona ett bättre jobb;)
Men fortsätt med ditt jobb som du gör, kolla gärna i hagen de hästar som är högre i rang än honom hur gör de? vad är de noga med? Peewee kan inte alla signaler och jag har sett att på vissa plan har de rang höga hästarna gett upp, de låter honom alltså utföra en trottsig/dominant handling. Där för att Peewee inte ser den som dominant. Och straffar dom honom för det så förstår han inte vad han gjort för fel. därför lägger dom det och sidan och är nogranare på det han faktiskt förstår.
Allt kommer förmodligen inte fungera, men med rätt hjälp så kan det bli mkt bättre.
Om du frågar mig så får du leta efter duktiga hästar att hjälpa dig;)

som dom sa hästar utan respekt blit nästan alltid farliga och ofta är de som blir utan respekt flaskföl. Därför har flaskföl ofta ett dåligt ryckte.
Men jag säger kämpa på, Peewee är en häst med hjäta av guld och ja han är också av den där äckligt intligenta typen, tre secunder så har han lärt sig hur man slipper något man inte vill:d

Lycka till!!! :D //mvh från en som funnit en dominant fjord dam att ta hjälp av.

Senast ändrad av en moderator:

han går med en äldre valack i hagen nu, som dock tror han är hingst fortfarande på de flesta plan... jag har förhoppningsvis en flock med blandad kompott som jag ska släppa honom med i sommar, men det är ju ett tag tills dess med. samtidigt är jag lite orolig för om han ska gå med ston... jag har ju hört om mer än en unghingst som har blivit pappa.... och kastrera honom kan jag inte göra ännu, då bara ena stenen är nere.
det ultimata vore ju att hitta en diktigt dominant mammatyp till honom, som kunde visa honom vart skåpet ska stå... för enligt honom så är han ju störst bäst och vackrast...

det beteendet du beskriver, mos410, liknar det min stackarsgammelgubbe har börjat göra... han tilllåter honom att göra saker som han inte hade tilllåtigt någon annan häst att göra.... precis som om han "ger upp" lite...

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Först och främst, jag hoppas att jag har placerat tråden rätt nu! Jag går första året i gymnasiet och varje dag så har vi en MT...
Svar
14
· Visningar
2 335
Senast: Sickan
·
Hästhantering Hoppas tråden hamnade rätt nu.... Detta handlar om en häst som står i samma stall som syrrans häst. Hästarna gick tidigare i...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: linzan
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur