Hempfling träning

M

Mount Never Rest

Igår gjorde jag och Harry något riktigt roligt!
Jag satt och läste i boken Dansa med hästar av Hempfling och blev insprierad.

Så jag skulle testa lite med Harry. Så vi började med vanlig longering, efter ett tag så började jag bara titta ner i backen och då dröjde det inte länge förrens han stannade och frågade om han fick komma till mitten. Han tyckte väl att det var konstigt att jag bara stod, jag som alltid brukar ropa och prata med honom.

Så då hade jag hans fulla uppmärksamhet så då började jag att gå runt med kroppen nästan helt vriden mot honom samtidigt som jag lockade med honom att följa mig med hängande lina, han var riktigt pigg och lyssnade jätte bra på mig. Visst han brukar följa efter även när jag går bortvänd, men nu var han mera engagerad & det är väl som det stod i boken, om man bara går iväg så tappar man kommunikationen!
Vi kurvade mest runt åt olika håll och hade inte så stora krav och med jämna mellan rum så stannade jag honom och stod och kliade honom lite så att han skulle få lite tanke pauser:D

Men jag har även upptäckt en pinsam sak:o ! Jag försöker alltid vara noggrann att göra allt från båda sidorna, men jag har ändå lyckats göra honom lite enkelsidig! Jag har haft lite strul med h. varv i longeringen. Det har gått ok om jag bara låtit honom gå, men om jag satt några krav på honom så har han vridit in sig mot mitten...

Ett tag funderade jag på om han var stel, men det verkade inte troligt eftersom han går lika bra i båda varven när jag rider!!! Men nu såg jag samma beteende! Om jag ledde honom snett framifrån på min högra sida så gick han och kollade på mig och allt var ok. Men när jag skulle byta sida till min vänstra sida så bytte inte han! Han fortsatte att vrida sig åt vänster så att han såg på mig genom vänster öga, inte höger som jag ville. Så där kom hans ensidighet fram!! Jag har inte märkt det då jag lett honom eftersom han alltid går bakom mig, men nu syntes det tydligt! Så jag fick jobba jätte mycket för att få honom att räta upp sig och se på mig från den sida där jag stod. Det var lite svårt från början men han fattade ändå vad jag menade relativt fort. Så nu tror jag att vi ska fortsätta att träna lite sådana här övningar innan vi fortsätter med longeringen, för jag tror att detta är det bästa sättet för att gå honom att bli liksidig!

Jag vet att jag inte gjorde exakt på samma sätt som det stod att man skulle göra, men detta fungerade riktigt bra:D

Egentligen vet jag inte vad jag ville med denna tråd:confused: Kanske bara berätta hur nöjd jag är med mig själv och med Harry:banana:

Men ni kan väl skriva om det är något som ni tycker att jag skulle ha gjort annorlunda! Eller om ni har gjort något roligt och duktigt med era hästar på senaste tiden:idea:

Sv: Hempfling träning

Ingen annan som gjort något duktigt med sin häst de senaste dagarna:confused:

Jag har jag har! =D Idag var en tråkdag så jag lärde min shettis o buga. Hon var mäkta stolt =D

Skreppur skrev:
Jag har jag har! =D Idag var en tråkdag så jag lärde min shettis o buga. Hon var mäkta stolt =D
Grattis:banana:
Det brukar jag träna lite med min herre, men han är så slarvig:angel:

Mount Never Rest skrev:
Men jag har även upptäckt en pinsam sak:o ! Jag försöker alltid vara noggrann att göra allt från båda sidorna, men jag har ändå lyckats göra honom lite enkelsidig! Jag har haft lite strul med h. varv i longeringen. Det har gått ok om jag bara låtit honom gå, men om jag satt några krav på honom så har han vridit in sig mot mitten...

Jag har också upptäckt denna pinsamma sak :o . Min krake är förtjusande när jag hanterar/jobbar honom från vänster sida, men när jag går över till höger sida så försöker han knuffa tillbaka mig till vänster. Aj aj. Inte lika tydligt när jag jobbar honom på lång lina, dvs longerar. Men när jag jobbar nära, och går bredvid honom fjantar han hiskeligt när jag är på hans högra sida. Stannar, bökar och försöker gå bakom mig för att slinka in på andra sidan. Totalt osamarbetsvillig. Men från vänster sida är han som sagt förtjusande :smirk: .

Och jag som trodde jag hanterade honom ungefär lika mkt från båda sidorna :o .

Nu när vi haft så mkt snö ute i paddocken har jag varken longerat eller jobbat honom från marken på urlänge. Så häromdagen när vi skulle börja så smått igen, så var han hopplös från höger sida.
Det blir till att börja om...

Annars har jag också kikat på Hempfling och hans träningsmetoder, och försökt praktisera några av dem. Det mesta funkar bra - släpar jag fötterna efter mig så släpar hästen fötterna efter sig, "travar jag" så travar hästen osv.
Men det som H. beskriver som "idiotsäkert" är halterna - och det har vi inte fått att fungera ännu. Hästen stannar när jag säger "stanna", men jag kan inte få honom att göra halt enbart med kroppsspråket. Det begriper han inte alls, och har aldrig gjort :cool: . Rätt fånigt pinsamt.

Speciellt när H skriver om sina "perfekta halter". *muttrar*

Så vi har lite att jobba med. Hoppas att våren kommer nästa vecka, och smälter bort lite av snön så det blir lättare att klafsa runt i paddocken :angel: .

Har ett tips/ tänk på att:

Var övertydlig i början, se till att "skutta" fram framför hästens öga, spänn blicken i hästen, "skutta" imot hästen (framför ögat!) håll upp en hand. Frys sedan fast i denna "hukande" ställning en stund (T.ex. rärna till 5)
Om hästen ändå inte stanna provar du igen fast nu ta du ett jätte-hopp fram nästan framför näsan på hästen ( detta kräver att du har bildat ett "space" omkring dej först, med att tex driva iväg hästen, så att hästen inte springer över dej)
Det här stora/förhållandevis grova hjälperna förminskas såklart när du och hästen förstår varandra.

//Hempfling-ridaren;)

Jag har också "problem" med stopparna... Han stannar direkt som jag lyfter upp handen, men han stannar som vanligt utan att sänka rumpan:mad: så jag ska testa ditt tips, men jag är lite tveksam... För om jag skuttar framför Harry som jag gjort förut av någon anledning (som jag inte minns:rofl: ) så brukar han bara kasta upp huvudet.

Men jag ska testa:bump:

Det är inget konstigt att hästen kastar upp huvet i början. Det tror jag Hempfling skriver om också. Tror han skriver nåt om att det kan bero på kroppsbyggnaden också. För oss försvann det snabbt i alla fall..

Det var samma med löslongeringen, från början sprang han felställd (ställde sig utåt) och en del snackade om att vi måste spänna in honom. Men enligt H skulle det gå över när hästen lärde sig att balansera sig själv. 4:e gången vi löslongerade så ställde han sig rätt och har aldrig gjort annat sen dess...:rofl:

Hm.... Det är blir nog till att lusläsa boken ordentligt;)

Min häst är VÄLDIGT ensidig tyvärr. Hon har svårt att låta mig leda henne från vänster ("fel") sida, då försöker hon hela tiden smita bakom och ställa sig på högran i stället :p
I höger varv longering (då står ju jag på hennes vänstra sida med) så drar hon alltid inåt mot mig och vill inte riktigt gå ut.

Skreppur skrev:

Hur lärde du henne det??? :bump: Låter väääldigt spännande!!!! :rofl:
berätta hur du lärde henne!!!! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama