Hemmagjord ridbana! *bilder*

K

Kryptonit

Är det ngn som gjort sin ridbana själv? Skulle vilja ha tips ska göra ridbana nu till sommaren x]... Så visa gärna bilder :bow:

Sv: Hemmagjord ridbana! *bilder*

jag har satt upp ett staket och harvat bort lite gräs.

fcjtukdtyc045.jpg
[/IMG]

Har ni sandjord? Den ser fin ut, men risken är väl att det blir en lervälling av det om man har leriga jordar. Vi har en ridbana med gräs som vi kan använda ungedär 20 ggr/år om den ska hålla sig fin.

hej :smirk:
Mina grannar harvade upp en ridbana och den fungerar ganska bra,
tyvärr lite dammig på sommaren och knölig när det är fruset ute.
Men samtidigt så är den inte speciellt dyr :smirk:

vi har sandjord, det är jättebra, har aldrig en lerig hage, man behöver aldrig vara orolig över att hästarna trampar sönder.

Jag förstår att det är jättebra! Vi har bördiga lerjordar, så jag vet inte om det där skulle funka här. Borde stsa på odling istället...

Jag gör något liknande på vår vall men vi har lerjord så jag tycker att det blir halt. Om jag ska hoppa vågar jag inte göra det utan att brodda och hur kul är det med fyra skor?

Jag vet... vi har bara ridit när det är torrt ( har gräsmatta nu). Även om vi sabbar gräset kommer det ändå bara gå att rida när det är torrt, för det blir som sagt snorhalt annars.

hur lång och bred ska en ridbana vara typ 20x40 eller vad??

tacksam för svar!

Personligen så tycker jag att det känns lite trångt med 20x40, men det är ju upp till var och en vad de har råd med etc. 22x60 är mitt favoritmått!

okey. tack för vi ska bygga upp en ridbana på en åker nu i sommar som är tillfällig..men då gör jag så att jag tar 25*60.:)

Det är ju alltid bättre med en stor än en liten ridbana:)
Jag brukade rida på 60 * 20 och det blev jättebra

Lycka till!

Det här är vår hemmagjorde ridbana, 21x40 meter.
Vi grävde ett dike runt som ska dränera bort vatten från banan.
Sen skrapade vi bort det värsta gräset och la på 20cm sand.
Virket till staketet har vi sågat själva så det kostade inte mkt.
Sanden kostade runt 20 000kr.

Ridbana21x40M2.jpg

Har inga bilder på min, men vi håller just nu på att bygga ut den så den blir större (runt 25*65-70 kanske)...Har gräs som underlag, vilket kräver en hel del underhåll för att vara någorlunda bra att rida på, blir lätt jättehalt om det regnar och är helt värdelöst på hösten och våren om ni frågar mig :smirk: Enda anledningen till att vi inte lagt dit grus är att jag flyttar nästa år och då känns det lite onödigt att lägga ut en massa pengar på en grusplan som bara ska användas i ett år.
Ska jag bygga ridbana nån mer gång ska jag satsa på ett rejält underlag, det tror jag nästan är det viktigaste att tänka på, till staket duger vanlig stängseltråd och plaststolpar tills vidare.

Jättefin bana!! Men jag skulle inte ha satt planken på utsidan av staketet (det kanske bara är så på ena långsidan??) det är lätt att fastna med stigbygeln om hästen skulle gå för nära staketet! Ett litet tips bara...

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 794
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar