Sv: Hemmafru
För min del så är ju småbarnstiden över...(de är 21 och 18 nu
)... men jag har varit lyckligt lottad och lyckats lösa min situation hyfsat ändå.
Jag var hemmamamma från 84 (dotters födsel) till 89, då pojken var två år. detta lyckades genom att jag bara tog ut tre dagar i veckan av ersättningen, då kundde man dra ut på,det så länge. Vet inte om det är tillåtet längre??!
Pappan jobbade som lastbilschaufför, så jag var mkt själv med barnen... men jag minns den tiden som fantastisk. Barnen och jag bakade, var o simmade, kyrlkans barntimme mm. ett heltidsjobb faktiskt...
Hösten 89 så började jag som handikappsinstruktör på halvtid (10.00-14.00). Sedan dog min man januari 90, så hela det året var jag sjukskriven för att barnen och jag skulle orka vidare...
Jag flyttade då ner till halland.
Våren 91 så började jag arbeta inom handels halvtid.(tre dagar i veckan). Detta fortsatte jag med tills jag blev akut sjuk 03, numera är jag satt på sjukbidrag...
Att jag klarade mig på en halvtidstjänst beror på flera saker.
1.bakat allt själv.
2. odlat grönsaker.
3.plockat bär och frukt.
4.storhandlat 1 /vecka.
5.handlat typ julklppar/födelsedagspresenter på reor under hela året.
6. planerade semestrar, hyrt billiga stugor, tältat mm.
7.självproduserande på ägg, kött, mm.
Detta har gjort att det gått runt rent ekonomiskt.
Hästarna har jag haft råd med för att jag under många år köpte billiga ponnyer, utbildade och sålde vidare... detta fungerade alldelles utmärkt, jag ahr haft råd att åka "land och rike" kring med mina två barn på olika ponnyevenemang...
Jag VET att det går att klara sig på "en " lön, det krävs bara lite planering, och mycket envishet och uppfinningsrikedom!
Jag ångrar ingeneting, mina barn säger ofta att de har "älskat" att jag har funnits där alltid... bara det gör ju att jag vet att jag gjorde rätt! Vi har haft så mycket tid tillsammans...
Och nu är dom som sagt vuxna, och jag kan ägna mig åt mig själv... underbart! att vid 40 års ålder veta att man lyckats "ro iland" sina små älsklingar...
PS...jag är urusel på att odla grönsaker idag
har liksom får tt nog av det...