Status
Stängd för vidare inlägg.

Petronilla

Trådstartare
Jag skulle gladeligen stanna hemma och producera söta små
medborgare om det gick att leva på det!

Jag har nu varit hemma i 5 månader(plus 7,5 månad) Och det är så skönt. Visst är det jobbigt ochså med amningar på natten och så.

Men när man får ett kiknande skratt från sin lilla skatt så smälter hjärtat...

Jag mår som en prinsessa och tycker att livet är toppen.
Krama om varandra och lev väl!

Sv: Hemmafru

Dagens ros till dig :)

Jag har vabbat i tre dagar och klättrar just nu på väggarna och barnstackarna är inte värda vatten :devil: :smirk: lillprinsen har vattkoppor :eek:

Ja, kan du tänka dig, jag vill också vara hemma med dessa underbara knoddar alltid! Karriär, vad är det för något egentligen...
Har en förhoppning att efter denna mammaledigheten kunna gå ner till att jobba bara 50%. Oh, ljuva tanke...

Allt går om man bara vill. Beror helt (i de flesta fall) på var man valt att lägga sin levnadsstandardnivå...

Här är en till som gärna skulle vilja vara hemma med 14 barn ( :devil: ) om man bara kunde försörja sig på något sätt. Att jobba är ett onödigt ont i mitt tycke. Det river i mig när jag pussar mina småttingar på kvällen och lämnar dem bakom mig för att själv åka till jobbet :(
Ekonomiskt så funkar det inte med vårat liv som det är idag ( 10 hästar) om jag skulle vara hemma heltid. Jag har valt att joba 60% tillsvidare och då jag jobbar natt så blir det 6 nätter på 3v. Alltid något......
Underbart är det när de ler mot en med hela kroppen :love: och sträcker upp armarna för en kram. Lika underbart söt är 3 åringen när han vinkar åt mig när jag går på kvällen, så förstående att mamma ska jobba medan han sover. När jag sedan kommer hem på morgonen så stoppar han om mig i sängen innan han går ut ur rummet för att vara med pappa hela dagen tills jag vaknar :love:

För min del så är ju småbarnstiden över...(de är 21 och 18 nu :) )... men jag har varit lyckligt lottad och lyckats lösa min situation hyfsat ändå.

Jag var hemmamamma från 84 (dotters födsel) till 89, då pojken var två år. detta lyckades genom att jag bara tog ut tre dagar i veckan av ersättningen, då kundde man dra ut på,det så länge. Vet inte om det är tillåtet längre??! :confused: Pappan jobbade som lastbilschaufför, så jag var mkt själv med barnen... men jag minns den tiden som fantastisk. Barnen och jag bakade, var o simmade, kyrlkans barntimme mm. ett heltidsjobb faktiskt... ;)

Hösten 89 så började jag som handikappsinstruktör på halvtid (10.00-14.00). Sedan dog min man januari 90, så hela det året var jag sjukskriven för att barnen och jag skulle orka vidare... :cry:
Jag flyttade då ner till halland.

Våren 91 så började jag arbeta inom handels halvtid.(tre dagar i veckan). Detta fortsatte jag med tills jag blev akut sjuk 03, numera är jag satt på sjukbidrag...

Att jag klarade mig på en halvtidstjänst beror på flera saker.
1.bakat allt själv.
2. odlat grönsaker.
3.plockat bär och frukt.
4.storhandlat 1 /vecka.
5.handlat typ julklppar/födelsedagspresenter på reor under hela året.
6. planerade semestrar, hyrt billiga stugor, tältat mm.
7.självproduserande på ägg, kött, mm.

Detta har gjort att det gått runt rent ekonomiskt.

Hästarna har jag haft råd med för att jag under många år köpte billiga ponnyer, utbildade och sålde vidare... detta fungerade alldelles utmärkt, jag ahr haft råd att åka "land och rike" kring med mina två barn på olika ponnyevenemang...

Jag VET att det går att klara sig på "en " lön, det krävs bara lite planering, och mycket envishet och uppfinningsrikedom!

Jag ångrar ingeneting, mina barn säger ofta att de har "älskat" att jag har funnits där alltid... bara det gör ju att jag vet att jag gjorde rätt! Vi har haft så mycket tid tillsammans...

Och nu är dom som sagt vuxna, och jag kan ägna mig åt mig själv... underbart! att vid 40 års ålder veta att man lyckats "ro iland" sina små älsklingar...

PS...jag är urusel på att odla grönsaker idag :crazy: har liksom får tt nog av det... ;)

Min Eskil är också fem månader och jag har börjat jobba.

Vilken lättnad att få komma till vuxendagis :)

Jag har så bra jobb att jag ofta kan ha med mig bebin ifall jag jobbar lite kortare pass än vanligt. Bebin är världens snällaste och gör inget väsen av sig på jobbet, sitter i mitt eller någon annans knä, äter eller sover.

Nu har jag haft tre nattjourer och haft tur så jag haft patienter när bebin sovit (med pappan förstås)

Känner mycket mer normal när jag får jobba, det är skönt att använda hjärnan till något annat än att försöka ligga före en tre-årings hyss :cool:

Jag beundrar verkligen människor som kan vara hemma med sina barn på heltid utan att bli galna :eek:

Så skönt med en till som gillar vuxendagis! Började tro att jag var en riktigt elak mamma, som inte har minsta tanke på att vilja vara hemmafru....

Jag tyckte att det var jätteroligt att börja jobba efter mammaledigheten - och tycker fortfarande det nästan fyra år senare! Att sedan dottern verkar trivas lika bra på dagis som jag på jobbet är ju förstås ett extra plus - hade det inte varit så, hade det ju fått ordnas på något annat vis.

Här är en till som inte trivdes med att vara hemma, kände mig instängd och isolerad. Jag tyckte mitt liv gick ut på att serva. Resten av familjen producerade tvätt och disk och mitt jobb var att tvätta och diska så de kunde producera mer tvätt och disk. :crazy:

/Jane

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 539
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
4 085
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar