Hemmabrännare varnas!

Sv: Hemmabrännare varnas!

Dagens trädgådsartikel är en viktig varning och uppmaning:

http://www.expressen.se/levabo/1.1134276/tradgardseldning-kan-vara-livsfarligt

Jag vet inte om det är samma över hela landet, men vi kan lämna allt vårt trädgårdsavfall på Återvinningsgården här på orten. Oavsett om det är gräsklipp eller grova trädgrenar. :idea:

Klart man ska vara försiktig. Vi eldar allt vårt avfall i ett stort fyrfat som dessutom står på ett rejält betongblock plus att vi har en vattenslang tre meter i från.

Ändå svedde jag av mig ögonfransarna på vänster öga förra fredan. Sjutton också... ;)

Jag tänkte faktiskt på dig när jag såg artikeln. Du skrev ju att du eldade i trädgården häromveckan. En tunna är ju bra att elda i, istället för direkt på marken. Skönt att höra att du/ni tänker på säkerheten och har vattenslangen framme. :laugh:

Oj, du får kanske skaffa en ögonfransprotes? :angel:

Jag eldade lite förra helgen, men vi passar på när det inte går att bränna allt gräs ("naturligt stenparti") då marken fortfarande är fuktig runtom. Och givetvis med vattenslangen i beredskap, används även för vattning/ garanterad eftersläckning.

Skulle aldrig våga elda på större/ öppnare ytor.

Vi har en eldgrop, alltså en ca 30 cm djup rund grop som jag staplat stenblock runt om till en höjd av ytterligare ca 30 cm. Givetvis har jag också slangen redo.

Jag hade faktiskt tänkt bränna lite idag, har en massa vindfallna grenar och gamla höstlöv ligger och skräpar och jag har ju en sprillans ny kratta att inviga! :banana:

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om något helt annat....hihi:laugh:

:rofl:Jag med. :o

Eldar gör jag i en gammal oljefats tunna.
Vattenslangen är inte många meter bort, och med jämna mellanrum blöter jag upp den gräsbeklädda marken runtomkring.
Säkerhet A & O..
Är även bra att ha vattenslang i närheten om man får ett viktigt telefonsamtal och måste lämna elden så snabbt som möjligt, dvs släcka den innan man far.

MEN gud vad tråkigt det är att elda pinnar grenar och halva träd i en tunna, sekatören är totalt utsliten nu, har hållt på i drygt två veckor..
Pysslar i en trädgård som ingen gjort vid på säker tio år.. :crazy:
Men det börjar arta sig..
(ska inte sitta inne vid datorn nu, men vill ha en kort välbehövlig paus från trädgårds arbetet. :D)

för det första börjar det bli lite torrt nu och för det andra så är det gammalt torrt gräs, fjolårsgräset det brinner som satan i gatan...

Det var ett tag sedan det regnade här nu, solen och vinden har däremot varit flitiga den senaste veckan. Och snart är det Valborg. Misstänker att Räddningstjänsten får en del att göra...

Ja i sörmland har det inte regnat på ett tag heller, soligt har det varit mest hela tiden, det märks på grusvägen till jobbet.... Det dammar rejält trotts att man bara ligger i 10-20 km...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka