Hemma från jobbet efter en anhörigs bortgång?

Tack för alla svar. Låter som att det är säkrast att vända sig till AG direkt och kolla vad som gäller.
Om det är den AG jag känner till kan man få två dagars ledigt för begravning (normal en dag, två om man ska resa). Vid sorg är det sjukskrivning/semester/flex som gäller.

Närståendepening: när du har en nära anhörig som är döende ( t ex cancer i slutskedet, svår hjärtsvikt) . Beviljas och utges av FK. Max 100 dgr. Rätt att vara ledig från arbetet

Permission : ledighet m lön vid nära anhörigs allvarliga sjukdom, dödsfall, begravning och boupteckning. Reglerad i kollektivavtal. Vanligt med max 10 dagar per år. Ag gör skälighetsbedömning och avgör hur många dagar som beviljas.

Sjukskrivning: När du själv inte är arbetsför. Akut krisreaktion kan vara anledning. Första 7 dagarna kräver normalt sett inget läkarintyg. Läkarintyg krävs från dag 8. Dag 1 är karensdag utan lön. Dag 2-14 betalar arbetsgivaren sjuklön m 80% av lönen. Dag 15 tar FK över och betalar sjukpenning.

Var det permission eller bara ledigt? Permission = fullt betald ledighet.
Fullt betalt. @Ridinglady har skrivit tydligare.
Min arbetsgivare har kollektivavtal med Kommunal. På ledighetsansökan, som chefen hjälpte mig fylla i efteråt, står det nåt fint formulerat, men jag kommer inte ihåg vad. (4 år senare bär jag fortfarande spår av sorgen, som tillsammans med utmattning och nästippen-i-väggen gör minnet fumligt)

Nu har ju inte alla kollektivavtal. Så då är det företaget som bestämmer hur det fungerar. Vi har bestämt att man får upp till 10 dagars permission. Tyvärr fick vi nyligen anledning att praktisera bestämmelsen.

Tänkte inte ens på företag utan kollektivavtal. Men då är det givetvis upp till företaget

Närståendepening: när du har en nära anhörig som är döende ( t ex cancer i slutskedet, svår hjärtsvikt) . Beviljas och utges av FK. Max 100 dgr. Rätt att vara ledig från arbetet

Permission : ledighet m lön vid nära anhörigs allvarliga sjukdom, dödsfall, begravning och boupteckning. Reglerad i kollektivavtal. Vanligt med max 10 dagar per år. Ag gör skälighetsbedömning och avgör hur många dagar som beviljas.

Sjukskrivning: När du själv inte är arbetsför. Akut krisreaktion kan vara anledning. Första 7 dagarna kräver normalt sett inget läkarintyg. Läkarintyg krävs från dag 8. Dag 1 är karensdag utan lön. Dag 2-14 betalar arbetsgivaren sjuklön m 80% av lönen. Dag 15 tar FK över och betalar sjukpenning.

Närståendepenningen är dessutom avsedd för den sjuke, inte för anhöriga.
Så att anhöriga kan tillbringa tid med den sjuke.
Det ser lite otydligt ut i trådstarten; det ser ut som om TS beskriver att personen utnyttjat närståendedagar för att själv vila ut, men det utgår jag från är en missuppfattning.

Det ser lite otydligt ut i trådstarten; det ser ut som om TS beskriver att personen utnyttjat närståendedagar för att själv vila ut, men det utgår jag från är en missuppfattning.
Det är en missuppfattning. Den sjuke personen har bott i hemmet under hela sjukförloppet och min bekant har också bott i samma hus det senaste året pga detta. Även om man är sjuk så betyder inte det att man behöver hjälp varje sekund utan den som finns på plats med anhörigvård får ändå en del tid över att göra annat än att direkt hjälpa den sjuka. Det kan i sig ses som "egentid" medan den sjuka personen sover eller på annat sätt inte behöver uppassning just då.

Många företag (så gör vi där jag arbetar) erbjuder upp till 10 dagars permission vid närståendes bortgång, och då definieras närstående som en person man bor ihop med (maka/make/sambo/barn).

Vid andra närståendes dödsfall så erbjuds normalt 1 dags permission för begravningen.

Men det är ingen lag, det är upp till varje företag att bestämma om alternativt regleras i en del kollektivavtal. Det finns en lag som ger rätt till själva ledigheten ,men inte betald ledighet.

http://www.begravningssidan.se/ledighet-vid-dodsfall-och-begravning/
Vi har tio dagar per år för så kallad egen angelägenhet. Jag har tagit ut fyra, två i samband när min svärfar fick sin cancerdiagnos, han fick domen två till fyra månader kvar att leva. Samt tog två dagar vid begravningen.
Således sex dagar till godo om någon liknande händelse som klassas som enskild angelägenhet skulle ske under året igen. Tog inte ut den dagen jag gifte mig. Kommunhuset ligger tvärs över gatan och vigseln tog fem minuter. Då flexade vi på em istället.

Min bror och jag blev beviljade 100 dagar att dela på av fk och läkaren sa att man inte behövde tillbringa hela den tiden med den sjuke utan om man ville vara hos mamma några timmar så kunde man ta en halvdag och man skulle inte redovisa vad man gjorde den tiden man var ledig .Men fick rådet att inte ta för många dagar i början utan spara minst 10 tills slutet .Men vi hann inte utnyttja några dagar alls förutom en halvdag som jag jobbade in då vi träffade läkaren och pallitativa 4 veckor före hennes bortgång .Fick pappret från fk att jag var beviljad anhörigstöd dagen efter hennes död .Så det gick inte fort ändå stötte läkaren på fk direkt efter mötet då han visste vi inte hade låg tid på oss

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka