Hemgjort krubbnix

S

Suuz

Nått som smakar apa för hästen och relativt billiga ingredienser!
Finns det några recept på anti-bit/krubbitarmedel/krubbnix?

=)

Sv: Hemgjort krubbnix

spillolja...
tabasco...

I mitt gamla stall körde stallägaren med något man sprutade på ytorna hästarna käkade på. Ena fölisen (texas som är försvunnen, står om han på bukes förstasida) stod å knaprade vägg när mammsen skoddes. sprutade på de där medlet då. mm, mums sa han å gnagde ännu mer!

En unghingst gillade å gnaga av min häst manen. först hällde jag på tabasco, men de luktade illa å färgade manen orange! så jag köpte "no bite". Den fukade skitbra och den luktar inget å färgar inte, den smakar skit i alla fall=), va tvungen å testa=)

Sv: Hemgjort krubbnix

Du är väl medveten om att krubbitning är en beteendestörning som uppkommer pga av stress och att hästen inte får bete sig naturligt?

Vet att vissa hästar är svåra att behandla eftersom en sådan här beteendestörning har en tendens att sätta sig på djupet men det åligger i alla ägares ansvar att åtminstånde försöka tillgodose den miljö som individen behöver för att må bra.

Att sätta en krubbitarrem och spruta boxen gör att symtomen kanske lättar men ångesten/stressen som påkallade beteendet finns kvar.

Kanske ta en titt över foderstaten och öka grovfodergivan främst på den tiden den står inne. Kanske hästen inte behöver få kraftfoder på kvällen så att den inte får överskottsenergi.

Sociala biten är mkt viktig och mkt utevistelse.

Många krubbitare som får istället gå på lösdrift med en bra sammansatt flock mår mkt bättre och kan i vissa fall sluta helt med sitt beteende. Detta gäller inte alla då som sagt beteendet kan vara djupt rotat.
Återkommer gärna med mer info efter att projektet om krubbitare i sverige som Slu har påbörjat är klart där en av mina lärare är delaktig. De söker fortfarande hästar till projektet, pma mig om du är intresserad.

MuMin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: mily
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 058
Senast: Tualma
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 704
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka