Hemgjort insektsmedel??

Sv: Hemgjort insektsmedel??

Något som funkar bra är om man pressar vitlök i olivolja och låter det stå över en natt. Sedan smetar man in det på hästen. Väldigt effektivt mot flugor mm men det är kladdigt och så luktar det illa. :crazy:

Jag köper citronellaolja i hälsokostaffären. Blandar 20-30 droppar i ½ L vatten. Du kan även ha i pressad vitlök, 10 dr geraniumolja och rosmarinolja. Allt detta är avskräckande för insekter. Jag blandar det direkt i en sprayflaska. Vitlöken kan du sila bort.

Jag brukar blanda vatten,ättika och vitlök.Luktar inte gott men fukar;)

Har inte prövat men fick ett tips om att vanligt starkt te ska fungera

Jag köper citronellaolja i hälsokostaffären. Blandar 20-30 droppar i ½ L vatten. Du kan även ha i pressad vitlök, 10 dr geraniumolja och rosmarinolja. Allt detta är avskräckande för insekter. Jag blandar det direkt i en sprayflaska. Vitlöken kan du sila bort.
Var hittar man geraniumolja och rosmarinolja någonstans?

Var hittar man geraniumolja och rosmarinolja någonstans?

I hälsokostaffären. Samma med citronellaoljan. Se bara till att det är citronella och inte citron. De i affären brukar säga att det är samma, vilket det inte är. Man känner skillnad på doften direkt.

jag har hört att det är avskräckande för flugor om man matar hästen med vitlök eller äppelcidervinäger. Innehåller en massa bra grejer i stil med vitaminer och sånt... Äppelcidervinäger går även att spruta på hästarna, men om det var mot flugor eller svansbitare kommer jag inte ihåg, är det någon som vet?

Jag blandade äppelcidervinäger, lite citron och lite senap och hade i pressad vitlök och sprutade på hästen förra sommaren. Fungerade riktigt bra faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
407
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka