Hemförsäkring

Hagens_Zorba

Trådstartare
Måste kirra det nu när jag köpt eget!
Vad har ni för försäkringsbolag?
Försäkringsbelopp?
Självrisk?
Tillägg?
Pris?
Erfaranheter?

Tycker det är sååå svårt att räkna ut belopp.
Tänkte ta 200 000 men vet inte om det stämmer,
har räknat lite o kommer fram till 130 000 men lär ju va massa saker jag glömt.
Ska dessutom köpa tv, dator, säng, byrå, skrivbord, soffbord, matbord, soffa etc inom några månader. Ska man räkna nypris i dagsläget eller vad det kostade när man köpte? Ska man räkna med typ vitvaror, kyl, frys, handfat? Om man handlar antika möbler på typ blocket, då får man ju inget kvitto, räcker det med bilder då?

Har ni mkt kvitton/bilder sparade i typ bankfack? Är det svårt att få ut pengarna om man inte har det?

Sv: Hemförsäkring

Jag har LF Villaförsäkring med tillägg för uthusen.
LF är bästa bolaget i mitt tycke, pappa har också haft dom, aldrig varit problem med dom oavsett vad det varit för problem, vattenskada, mögel, inbrott, vattenpump utslagen av blixt etc. Jag har fullvärde på mitt, betalar ca 3800kr/år sen har jag 15% på det eftersom jag har larm.

Trygghansa ringde och ville jag skulle byta, hos dom skulle jag betala ca 9000kr/år för samma försäkring... Däremot har jag hört från bekanta att de också är bra att ha att göra med.

Väldigt många försäkringsbolag har mängdrabatt, dvs ha hem, liv, bilförsäkring i samma bolag och få mer rabatt. På LF får man jäkla massa rabatt om man har dom som bank också.

Vad det gäller möbler "utan kvitto" så har jag tagit bilder på dom, både vy över rummet och mer detaljerade. Samma med tavlor och andra värdesaker som jag "ärvt"

Renoverar du hemma eller köper nytt, typ kök/vitvaror/badrumsmöbler så spara kvitton och fakturor, de gör åldersavdrag på allt om de kan om något händer så det är bra att ha kvitton etc. Eller ta bilder på det också.

När de var här och mätte och kollade mitt hus så var badrummet inte klart, då frågade jag om de behövde komma ut igen men nej, jag kunde ta bilder och spara kvitton det räckte.

Oj va dyrt... antar att du bor i värsta huset?
För mig verkar de flesta kosta dryga hundralappen, alla utom Trygg Hansa har haft självrisk på 1500 (trygghansa 300 kr billigare) så lutar åt att jag tar dom bara därför.

Oj va dyrt... antar att du bor i värsta huset?
För mig verkar de flesta kosta dryga tusenlappen, alla utom Trygg Hansa har haft självrisk på 1500 (trygghansa 300 kr billigare) så lutar åt att jag tar dom bara därför.

vi har IF.
och ger 272kr i månaden för (stor hem och villa inkl. extra svampförsäkring som tillägg, svamförsk kostar 400kr/år)
jag tror vi har försäkrat belopp för 380k i lösöre.
vi har 3 bilar utöver husförsäkringen hos if så vi har 30% rabatt.
på huset tror jag vi har en självrisk på 3000kr+1,5%
och på bilarna 1500+X antal%. men inte alls säker på det, vi bara betalar;)

vi har inte behövt utnyttja någon försäkring på hus eller bil så hur de är när det gäller skadereglering vet jag inte.

Ska du köpa eget behöver du nog mer än hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker det du har innanför dörrarna (lösöre), har du hus eller bostadsrätt behöver du Villa eller Bostadsrättsförsäkring.

Vi betalar strax under 10 000 kr/år för vår villaförsäkring hos LF.

Jag har precis tecknat nya försäkringar iom husköp. Ringde runt till de flesta bolag, och de slutade med Länsförsäkringar. De och IF var de enda som tar ytskicktet i badrummen.

TryggHansa har jag haft att göra med tidigare, och vill aldrig ha med att göra igen, så de ringde jag inte ens.
Folksam var helt klart mkt dyrare, både gällande hem och villa försäkringen, och andra försäkringar.

Jag tecknade en hemförsäkring på min nya bostadsrätt imorse :D

Jag jämförde TryggHansa och Länsförsäkringar och det blev billigare med Länsförsäkringar. Betalar 902 kronor per år och då har jag satt 200 000 med tillägg för bostadsrätt. Självrisk på 1500 kronor.

Hus/bostadsrätt är en försäkring och lösa prylar en försäkring.
Det allra billigaste alternativet är oftast att, om du är medlem i facket, ha deras kollektiva hemförsäkring för de lösa prylarna.
Den ersätter bäst och har absolut billigaste priset, detta enligt försäkringsbolagen själva.
Sedan brukar Länsföräkringar vara de som har konkurrenskraftigaste priserna.

Hmm, det kanske inte går att få billigare än typ 1100 kr men nåt bolag för mig? Jag tog ju också 200 000 kr men fick betydligt mer än 900 kr, och har ändå avdrag för säkerhetsdörr.
Vart bor du?
Jag i Solna..

kl

Ej medlem i facket

Jag har Sveland i dagsläget och betalar 1098/år, 300 000 i lösöre, självrisk på 3000. Har dock en drulle och lite rabatt för att jag har brandpaket (kolla det, de flesta försäkringsbolagen ger rabatt för det).

Jag kommer byta till If av olika anledningar och kommer då få betala 1300/år. Dock "tjänar" jag ca 2500.-/år på mina hundförsäkringar då. Samma villkor.

Bostadsrätt på 55 kvm i mindre ort.

Vad är brandpaket för nåt?
Vilken dyr självrisk :eek:
Jag tänkte ta drulle men sen kom jag på att fan... man måste ju ändå betala självrisken... och drulle kostar där jag kollat 400 kr per år.
Hoppas att jag inte ska drulla sååå mkt även fast jag är en drulle :p

Brandpaket är brandvarnare, brandfilt och en brandsläckare, vilket ju inte är fel att ha ändå:)

Kollade min självrisk, det var 2500, så jag överdrev lite där...

Har för mig att drulleförsäkring ingick i min försäkring, alltså den som jag har på mig, inte på lägenheten.

kl

Jag som bott i gård som brunnit till grunden insåg direkt när jaf cik "eget" vid fjortons ålder, att hemförsäkring är ett "måste".. Rätt #knepigt# när folk glatt säger, näääärå, jag har ingen hemförsäkring.. (mao, enligt mig, mindre smarttänkta människor.. )
Haft iaf billigaste hemförsäkringen från första dagen jag förföyttade mina klädsamling som kan räknas som bohag, resten var väl typ säng osv.. var inte så gammal.... och fått bevis ett par år senare nu, tja, jag har iaf inte fel. :;)vidare förfrågningar, så kan ni mäjla som alla andra gör i dagsläget. '
'

V och S och trakten där i kring kan ju fan ta och gräva ner sig och försvinna----:devil:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka