Hembygge av kotring?

Megs

Trådstartare
Behöver lite idé hjälp...

Jag måste ha kot-ring på min hästs vänster bak eftersom att han går o slår o trampar o har sig när man rider (det är jobbigt att hålla reda på 4 ben:p )

Jag lånar just nu en kotring av stallkompisen men problemet är bara att den är lite för stor för min häst små tunna fina fullblodsben:crazy: så den går nästan ner och ligger "över" hoven istället och de där ringarna görs ju bara i en storlek.

Jag tänker altså med hjälp av en snokrem som grund tillverka en egen sån ring i passande storlek.

Men var kan man ha som "ring"????:confused: BEHÖVER TIPS!!:idea:

Vi har tänkt lite på ett mjukt rör eller så, typ en bit av en trädgårdsslang...
...eller kanske bara ta en sån självhäftande linda och bara linda typ en rulle eller två runt snokremmen tills man har lagon tjocklek/längd och fäst med tejp i ändarna...

:confused: :confused:

Sv: Hembygge av kotring?

borde det inte vara enklare att köpa kotring o skära av gummit så den blir lagom lång.

Varför inte bara korta av en riktig kotring? Måste ju gå att klippa till dem i rätt storlek? Och tänk på att remmen runt måste kunna gå av relativt lätt om hästen fastnar i, en snokrem är kanske lite i tjockaste laget. På de kotringar jag har är remmen mycket tunnare.

Det är jätte lätt att göra en kotring av trädgårdsslang och sporr rem i läder.

Bison skrev:
borde det inte vara enklare att köpa kotring o skära av gummit så den blir lagom lång.

ringen jag har, har inte en löst löpande rem utan en som är fastsydd i var ände av gummiringen så jag kan inte gör ngt med den.... kommer inte att kunna korta av eller/och trä igenom en ny snokrem/sporrrem...

poff hade en jättebra idé om en bit trädgårdsslang på en sporrem/snokrem! Det borde väl funka?

Har samma problem med min häst. Har köpt karledsskydd i neopren. Mycket bra!

Duva skrev:
Har samma problem med min häst. Har köpt karledsskydd i neopren. Mycket bra!

var köper man sånna????? har du bild?
finns inte här men jag ska åka hem om ett par veckor....:bump:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 247
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 415
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras