Hem- och gårdsförsäkring, ej företag

trofé

Trådstartare
Vart har ni era gårdar försäkrade? Tänker om man har en mindre gård (under 10 hektar eller så) och ej bedriver verksamhet på gården. Försäkringsbolag ni är nöjda eller missnöjda med? Mitt försäkringsbolag har tänkt höja premien med ca 20% för i år, så ser mig om efter alternativ.

Jordbruksfastighet, ca 5Ha åkrar, inget aktivt jordbruk. Har Länsförsäkringar, betalar 4500-5000kr/år (kommer inte ihåg exakt och vi har "allt" där, bilar, skotrar osv).
Har nu i vintras fått nyttja försäkringen för första gången, bergvärmepumpen gick sönder, och det var inga som helst problem. Två telefonsamtal, kunde maila in de papper som behövdes och hade pengarna på kontot 3-4 dagar senare. Vi får väl se om det påverkar premien när den ska betalas i september, men så här långt är jag nöjd.

Är gården taxerad som näringsfastighet är man väl näringsidkare vare sig man bedriver verksamhet eller ej? Vi har i alla fall Länsförsäkringar till vår lilla gård, är nöjda så här långt men har inte behövt nyttja försäkringen heller.

Jag har och har haft länsförsäkringar.
Jag har begripit att de är helt OK att ha att göra med om det är småskador men vid totalskada (brand) är de ett elände att tala med. Byråkratiska och fulla av konstiga idéer....

@tanten mina föräldrar fick bygga nytt efter brand och när processen närmade sig sitt slut blev de tvungna att byta skadereglerare varpå den nya säger "ja jag hade aldrig godkänt såhär mycket som XX har gjort".
På tal om Lf...

Å andra sidan har jag en bekant som fick stora bekymmer med dina efter brand också så jag vet inte om dom är så mycket bättre...

Jordbruksfastighet, ca 5Ha åkrar, inget aktivt jordbruk. Har Länsförsäkringar, betalar 4500-5000kr/år (kommer inte ihåg exakt och vi har "allt" där, bilar, skotrar osv).
Har nu i vintras fått nyttja försäkringen för första gången, bergvärmepumpen gick sönder, och det var inga som helst problem. Två telefonsamtal, kunde maila in de papper som behövdes och hade pengarna på kontot 3-4 dagar senare. Vi får väl se om det påverkar premien när den ska betalas i september, men så här långt är jag nöjd.
Fick ni ersättning för bergvärmepumpen??? Jisses, hoppas jag får det när min går sönder, jag har också Länsförsäkringar. :)

Är gården taxerad som näringsfastighet är man väl näringsidkare vare sig man bedriver verksamhet eller ej? Vi har i alla fall Länsförsäkringar till vår lilla gård, är nöjda så här långt men har inte behövt nyttja försäkringen heller.

Jag vet inte exakt hur det fungerar om man räknas som näringsidkare, man kan ju meddela skatteverket att man inte bedriver näringsverksamhet även om man har en jordbruksfastighet.

Jordbruksfastighet utan aktiv näringsverksamhet. Länsförsäkringar. Hittills bara behövt utnyttja hemförsäkringsdelen och då inga som helst problem.

Lilla gården som inte är jordbruksfastighet har jag IF till och höll på att få skrämselhicka över premien första gången. Det är betydligt billigare försäkra jordbruksfastighet...

Jag har och har haft länsförsäkringar.
Jag har begripit att de är helt OK att ha att göra med om det är småskador men vid totalskada (brand) är de ett elände att tala med. Byråkratiska och fulla av konstiga idéer....
Yes, skoja inte. Min lägenhet brann och jag hade länsförsäkringar. Var är huvudbankarsmileyn när man behöver den??

Jag har mindre gård (knappt 1 ha) ej jordbruksfastighet men med flera ekonomibyggnader (dvs lador i varierande skick).

Jag har ju precis tagit över men pappa hade LF och jag kommer att fortsätta med dem. Inga problem nu med vattenskadan trots att det blev fördröjt med att åtgärda den pga att pappa inte ville göra det (gammal och envis). När han gick bort ringde jag och förklarade som det var och undrade om det gick att fortsätta ärendet. Svar: "Javisst, inga problem". Jag har ju inte betalat premien ännu men jag tror den är på ca 5000kr/år och då ingår ekonomibyggnaderna i det hela.

Liten gård, ekonomibyggnader, stall.
Har trygghansa, har inte ännu behövt använt försäkringen. Men mycket trevliga vid tecknandet.

Det vi blev rekommenderade innan var att kolla försäkringsbolag som inte hade ett tak vid totalförstörning, brand. Att det skulle gå att.fullvärdesförsäkrat byggnaderna, vilket inte alla bolag gör.
Nu har trygghansa ett tak på ekomonibyggnaderna medan huset är fullvärdesförsäkrat. Vi är dock nöjda med summan de satt.

Ska sätta mig och ringa runt till olika bolag och jämför, både priser och villkor. Det är ju oftast så att man inte vet om man har ett bra försäkringsbolag för ens man behöver använda försäkringen... Vad har ni för självrisker på villa- och hemförsäkring?

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka