Helt tvärtom ang utfodring..

B

BeastieBabe

När man utfodrar hund verkar de flest tycka att det är bekvämare och bättre att ge färdigfoder, dvs ett torrfoder som ger hela näringbehovet.. barf, där man blandar rått kött, ben, vegetabilier, fett och mineraler själv verkar huuu så krångligt..

men med hästar är det tvärtom.. där ger folk hellre spannmål, betfor, mineraler och vitaminer som man blandar ihop själv än att använde ex kraffts färdiga pelleterade foder som innehåller det hästen behöver (dvs man tar det som passar hästen och grovfodret)

bara lösa funderingar..
ni som har både häst och hund.. ger ni färdigfoder åt den ena men inte den andra? inte färdigfoder till någon? eller kanske till båda?

Sv: Helt tvärtom ang utfodring..

Skilnanden heter frys och mixer. Att skopa upp 14 olika sorters mat till hästarna är inte så bökigt. Där kan man också köpa mat som räcker hur många månder som helst.

Att BARFA kräver en frys och en hel del färskvaror. Det blir ett större jobb än att åka till lantmännen ett par gånger per år.

Har man stora hundar så blir det ju rätt så stora mängder per dag som man ska mixa och förvara...

jag mixar inget till min hund, och han är ändå bara en dvärgpudel.. grönsaker äter även människorna i min familj, så att riva upp en extra morot och koka lite extra andra grönsaker dör vi inte av..
visst han äter inte mängder av kött så vårt får plats i en låda i frysen..

men tar inte en hel pall torrfoder lika mycket plats som en extra frysbox?

Den "vanliga" hundägaren tar Inte hem hundmat på pall.......
Sedan är det ju rätt så enkelt att förvara hundmatssäckar.
Ex:Skulle jag köra BARF på mina 8 hundar, skulle jag få köpa in minst 2 frysar till, som ska ta plats och kosta pengar(högre elförbrukning)

Nu får ju mina hundar regelbundet kött ändå och fri tillgång på märgben året runt, men basen är ett Bra torrfoder.

Mmm men för mig handlar det om över 1 kg mat per dag som ska göras i ordning. Att riva en morot är inte tilläckligt för att hundarna ska få i sig rätt mängd näring varje dag. Om du tycker att det är Barf så förstår jag att du tycker att det är enkelt... Grönsakerna ska heller inte kokas, utan ges råa, finmixade för att hunden ska kunna tillgodogöra sig det. Sen ska man ha plats för lever, olika sortes, ben... osv. Nej tyvärr... Jag skulle behöva köpa en frys till för den vi har nu är proppfull och att handla varje dag är inget alternativ!

Men visst, hade jag schyssta möjlighetet och dessutom hittade alla ingridienser till bra pris så...

BeastieBabe skrev:
När man utfodrar hund verkar de flest tycka att det är bekvämare och bättre att ge färdigfoder, dvs ett torrfoder som ger hela näringbehovet.. barf, där man blandar rått kött, ben, vegetabilier, fett och mineraler själv verkar huuu så krångligt..

men med hästar är det tvärtom.. där ger folk hellre spannmål, betfor, mineraler och vitaminer som man blandar ihop själv än att använde ex kraffts färdiga pelleterade foder som innehåller det hästen behöver (dvs man tar det som passar hästen och grovfodret)

bara lösa funderingar..
ni som har både häst och hund.. ger ni färdigfoder åt den ena men inte den andra? inte färdigfoder till någon? eller kanske till båda?

Hundfoder är lite krångligare, eftersom man måste ha tillgång till stor frys och bra inköpsställen,gärna bil broende på var man bor Har man en liten hund är det inga större mängder - men har man två stora brukshundar så blir det rätt mycket.

Inte ens köpt färskfoder är praktistk möjligt om man inte har tillgång till en riktig frys.

Liknande trådar

Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 897
Senast: mackan
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 573
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
1 027
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama