Helt otroligt...

Sv: Helt otroligt...

En Lipizzaner som skulle åka på utställning lyckades med följande.

Gå över mellanvägg och knäcka framruta redan på stallplan.
Ut med djuret, kolla allt.
Inte ett skrubbsår och kolugn häst, lasta igen. Denna gång färd 300 m. Världens smäll. Häst över bom - hela transporten skev. Inte en skråma på den kolugna hästen.
Han var bunden enligt konstens alla regler och bara det att han inte bröt nacken var ett mirakel.
Han fick stanna hemma från utställningen. Inte en stelhhet, svullnad någonstans kunde vi märka.

Ett par månader senare såldes han. Den nya ägaren varnades om att han kanske skulle må bäst av att åka i en skalad transport utan uppbindning. Hon kunde dock inte få tag i en sådan transport och lastade hästen som vanligt och åkte dom 5 milen hem......

Humelibumlan skrev:
Precis, jag har svårt ta mig ut genom den lilla dörren utan att slå i något :o
Ja är man ardenner så är man :devil: :angel:

*va sa jag nu då?* :o

Humelibumlan skrev:
Japp, vad är din ursäkt? :p
Jamen jag bara tänkte, eller nästan tänkte, eller,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :crazy:

*hur fan ska jag klara mig ur det här nu* :eek:

Jag får skylla på livlig fantasi,,,,,,,,,,,,,,,

*lagårdsdörr* :angel:

Ride on skrev:
Jamen jag bara tänkte, eller nästan tänkte, eller,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :crazy:

*hur fan ska jag klara mig ur det här nu* :eek:

Jag får skylla på livlig fantasi,,,,,,,,,,,,,,,

*lagårdsdörr* :angel:
Det har egentligen inte så mycket med storleken att göra... Snarare med kontrollen av utstickande detaljer på kroppen att göra, eller avsaknaden av den snarare :angel:

Humelibumlan skrev:
Det har egentligen inte så mycket med storleken att göra... Snarare med kontrollen av utstickande detaljer på kroppen att göra, eller avsaknaden av den snarare :angel:
Jag får citera Robban Broberg "Bredaschlade tanter är det bästa som jag vet". Jaja, vissa av det manliga könet alltså,,,,,,,,,,,,,,,,, :angel: :D

Vi har roligt på våra möten i alla fall.
Glad Midsommar på dig och krama Humlan från mig, vill hon inte så skit i det utan krama på bara och säg att det är från mig. :)

Ride on skrev:
Vi har roligt på våra möten i alla fall.
Glad Midsommar på dig och krama Humlan från mig, vill hon inte så skit i det utan krama på bara och säg att det är från mig. :)
Joho då, med MIG kramas hon gärna... får väl försöka hälsa från dig när vi kramats färdigt ;)
Önskar ju dig såklart det samma och pussa sur märra från mig.. :p

Är det inte därför det finns smileysar ?? så man inte ska behöva skriva så himla mycket. Ironin gick hem här i alla fall...Jag såg t.o.m den flinande smileyn ;)

Luff skrev:
Ett par månader senare såldes han. Den nya ägaren varnades om att han kanske skulle må bäst av att åka i en skalad transport utan uppbindning. Hon kunde dock inte få tag i en sådan transport och lastade hästen som vanligt och åkte dom 5 milen hem......

Gick resten av resan bra då?

Japp han stog som ett ljus.Ryktet säger att han även åkt transport efter denna resa och aldrig gjort ett skrutt.

Vilken tur! Min Lipizzanerkorsning gick också över mittväggen en gång... hemskt att se. men hon kom ut rätt väg iaf! inte en muskelsträckning/skada fick hon. bara lite skrapsår!

Ungefär samma sak har hänt en kompis till mig.
De hade varit och hämtat sin nya häst som precis kommit hit från Island. På motorvägen känner de en riktig jävla duns bak i transporten och ut genom den lilla dörren på sidan far hästen och släpas med några meter innan de hinner stanna!!! Sen kommer han loss och börjar springa omkring på vägen o orsakar värsta kalabaliken!
Till slut lyckas min kompis fånga in honom och lastar honom (gick hur bra som helst). Men han hade stora sår över hela den sida som släpats mot marken och gick inte att rida på några månader eller så. Men helt otroligt att han ÖVERLEVDE! Dessutom har han aldrig varit svår att lasta efter detta. Otroligt.

Har också en historia om islandshästar... :D
Kompisen hade köpt två isisar och var på väg hem i mörker och regn. Ut på vägen hoppar några rådjur (eller nått) och de kör av vägen rakt ner i ett sådant där långt djupt dike. Tvärstopp tar det ju där förståss, och vad händer då? Locket på transporten far av, och ut kommer två raggisar farande! Över bilen(det som var kvar av den) far de och landar framför den! Panik? Nejdå, det fanns ju gräs! :o :crazy: Hästkräken börjar beta som om inget hänt! Sedan var det bara att kliva på en ny transport för att ta sig sista biten hem :eek: :smirk:
Enda skadan var att den ena knäckte nosryggen och fick gå utan grimma och lata sig i hagen ett tag :D
Hästar är nog det djur som är mest smidigt jämfört med hur de själva framställer sin smidighet ;) (tex på ridbanan, när en vanlig volt är för snäv) :crazy:

Äsch, strunt i mig jag är lite trög ibland, :crazy: och blev lite orolig att nån skulle bli sårad bara :bump:

Förresten, har nån här haft häst som fastnat med ena bakbenet upp i sin egen täckesjord? Det gjorde min för nåt tag sedan, :eek: Och det fast jag är så noga och ställer in jordar och allt det andra. Jag har inte hört om nån eller varit med om det själv förut :confused: Han blev ju naturligtvis upprörd och rusade runt på tre ben ett tag men jag fick tag i honom och vi löste det hela, :love: ingen skada skedd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har rätt nyligen fått hem en häst som jag har lite problem med vid lastning. Jag har aldrig haft några grava problem vid lastning...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: dee79
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 575
Senast: axel
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama