helt korn /inte krossat

V

vickis-pajala

i och med att jag bor så nära finska gränsen så tänkte jag åka över gränsen i annat syfte än rus_drycks_köp :crazy::D

Nämligen köpa foder blandannat å korn som min häst äter
nå idag på stallet så pratadejag med en annan hästägare och hon sa att i finland finns det bara HELT KORN alltså inte kross.
informationen hon fått av någon klok var att visst går det att ge till hästen helt korn men då måste dom ha bra tänder för att krossa dessa kapslar och få i sin näringen.

nå då ställer jag frågan ut i luften vad vet in om detta med helt korn finns det någon som ger sin häst det
ska man blötlägga kornet :confused: fast det är helt
bra tänder vad menas

Sv: helt korn /inte krossat

hästar skall INTE äta helt korn och det skall blötläggas i flera timmar. Hästarnas tarmsystem är oerhört känsligt. Tarmarna kan inte få i sig näringen om det äts helt. När tarmarna lägger av då dör hästen.
Köper du helt korn så se till att någon kvarn krossar det åt dig. Fråga på Lantmännen eller LRF

Exakt, se till att få kornet ordentligt krossat och blötlägg det ordentligt, så allt är blött och som en ordentlig gröt eller soppa åt hästarna. En del hästar föredrar en lite lösare blandning, så de kan stå och slaska lite och en del hästar vill ha en mer kompakt gröt. Det märker du rätt snart.

hästar skall INTE äta helt korn och det skall blötläggas i flera timmar. Hästarnas tarmsystem är oerhört känsligt. Tarmarna kan inte få i sig näringen om det äts helt. När tarmarna lägger av då dör hästen.
Köper du helt korn så se till att någon kvarn krossar det åt dig. Fråga på Lantmännen eller LRF

MEN då borde ju det finska kusar vara döda vid detta laget i och med att dom äter helt korn :confused: i alla fulla fall de hästägande finnar jag känner:D

vilka djur äter helt korn :confused:

Att dom skulle dö är väl en överdrift.Däremot passerar helt korn outnyttjat genom hästen och då kan man väl lika gärna låta bli att fodra med det.

för att hästen ska kunna tillgodogöra sig kornet så bör det krossas eller stöpas.

Jag tror trots allt det var ngt denna människa hört, för hästarnas fodersorter ser rätt lika ut i de nordiska länderna.Det är möjligt att de ger helt korn men att det stöps istället.

Helt korn har en för hård kärna för att hästen ska kunna tugga sänder och tillgodose sig näringen, har jag för mig. Men Man kan ge helt korn om man häller kokande vatten över och låter det dra.

Jag tror trots allt det var ngt denna människa hört, för hästarnas fodersorter ser rätt lika ut i de nordiska länderna.Det är möjligt att de ger helt korn men att det stöps istället.

STÖPS :confused: :confused: vad innebär detta

jag läste här på förmiddagen i en foderbok på stallet, och där står uppgifterna om att vissta kan man ge helt korn men då måste hästran har bra tänder

Du ska hälla kokande/hett vatten över då slipper du krossa kornen:crazy: och låta dra några timmar.
Vi har flera i vårat stall som har gjort så i åratal, o det funkar toppen på dessa hästar;) Lycka till :banana:

stöpas = hälla hett vatten över och låta stå ett tag
nästan som att koka det alltså...
Det räcker inte med att blötlägga i kallvatten.

okej detta låter ju bara bättre och bättre
hur många timmar låter ni det stå och dra i detta heta vattet?

Till det svalnar. Annars kan man ju göra iordning kvällens mat på morgonen när man fodrar och sen morgonens mat häller man kokande vatten över på kvällen

Man ska Inte ge helt korn utan det måste krossas alternativ stöpas.
Själv föredrar jag helt klart när det är krossas, klart enklast så. Har du ingen kvarn i närheten som kan krossa åt dig?

det finns nån gammal tråd om vad som händer om man ger helt korn... använd sökfunktionen så hittar du den nog

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Finns det något alternativ till att krossa korn? Jag kan få tag på helt korn till ett bra pris, och med fördelen att det håller länge...
Svar
2
· Visningar
1 550
Senast: mahlmt
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 749
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag funderar på vilket foder som är mest ekonomiskt? Var inne på Granngården och inhandlade lusern, då travaren börjar falla ur igen...
Svar
19
· Visningar
1 495
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama