Helt kastrerad?

Modig_Korn

Trådstartare
Hur vet man om sin katt är helt och hållet kastrerad eller om något glömdes kvar? Vad finns kvar av kronjuvelerna rent estestiskt på kastrerade hankatter? Min katt kastrerades för typ 3½år sen, han har inte lika mycket punghylla som de okastrerade jag sett men ändå så mycket att jag ibland funderar på om något inte gjordes helt rätt.

Vid en kastrering tas testiklarna bort. I annat fall, om testiklarna lämnas kvar och sädesledarna bara skärs av är det en sterilisering och det utförs inte på katt i Sverige. Vid sterilisering finns allt hormonbeteende kvar såsom att märka revir, slåss och att lägga ner all sin vakna tid på att hitta honkatter med den frustration och stress det innebär för katten. En steriliserad katt kan bara inte yngla av sig, allt annat finns kvar. Vissa kastrerade katter kan ha pungen kvar men den är alltså tom. Det är vanligare på katter som kastreras som äldre att pungen fortfarande syns. Har katten visat några tecken på att inte vara kastrerad eller är det rent estetiskt?

En del hankatter kan vara tuffa och slåss även fast de är kastrerade. Särbons hankatt försvarade verkligen sitt revir och var kungen i området. Det tog flera månader efter det han tagits bort innan någon grannkatt vågade gå in på gården. Min ena grannes hankatt är också väldigt stöddig fast han är kastrerad och slåss rätt ofta. Båda kastrerades som unga katter, dock senare än vad som är brukligt idag (det var så man gjorde då helt enkelt). Särbons katt blev nästan 20 år :love: och det är några år sedan han togs bort nu.

Jag har dock aldrig hört om någon kastrerad hankatt som pissmarkerar.

Nä, men han markerade aldrig inomhus.
Och nu gör den kastrerade honan likadant...

O_o Oj, det har jag heller aldrig hört om. Våra honor (vi har alltid haft honor) har aldrig gjort det. Enda gångerna det hamnat på fel ställe är när de varit sjuka och en gjorde det i protest ett par gånger (förra paret katter, inte nuvarande).

Det finns många grannkatter här, så jag antar att hon måste tala om för dem vem som bor och bestämmer på denna gård.

En del hankatter kan vara tuffa och slåss även fast de är kastrerade. Särbons hankatt försvarade verkligen sitt revir och var kungen i området. Det tog flera månader efter det han tagits bort innan någon grannkatt vågade gå in på gården. Min ena grannes hankatt är också väldigt stöddig fast han är kastrerad och slåss rätt ofta. Båda kastrerades som unga katter, dock senare än vad som är brukligt idag (det var så man gjorde då helt enkelt). Särbons katt blev nästan 20 år :love: och det är några år sedan han togs bort nu.

Jag har dock aldrig hört om någon kastrerad hankatt som pissmarkerar.

Jo de kan vara hemska med att slåss ändå men beteendet dämpas iallafall. Vill inte ens tänka på hur vissa hade varit annars :crazy: Märka revir kan de också göra men det är inte lika vanligt som hos okastrerade.

Jag kommer att fortsätta ha honkatter (kastrerade givetvis)...

Mina barns farmor hade två (!!) honkatter som märkte revir. Inomhus såväl som utomhus :crazy: Så fort det låg något nytt någonstans så skulle det märkas :crazy: De kastrerade hankatterna jag har haft som har märkt revir har iallafall bara gjort det utomhus. Jag tror, observera tror, att det blir mindre vanligt med revirmarkering nu när de kan kastreras så mycket tidigare. När det var kutym att kastrera vid ett års ålder (och honan hade fått en kull :arghh:) hade beteendet redan blivit befäst och de fortsatte som innan trots den hormonella omställningen.

Mina barns farmor hade två (!!) honkatter som märkte revir. Inomhus såväl som utomhus :crazy: Så fort det låg något nytt någonstans så skulle det märkas :crazy: De kastrerade hankatterna jag har haft som har märkt revir har iallafall bara gjort det utomhus. Jag tror, observera tror, att det blir mindre vanligt med revirmarkering nu när de kan kastreras så mycket tidigare. När det var kutym att kastrera vid ett års ålder (och honan hade fått en kull :arghh:) hade beteendet redan blivit befäst och de fortsatte som innan trots den hormonella omställningen.

Det stämmer säkert. Föräldrarna lät bara en honkatt få en kull när jag var väldigt liten och behöll en från den men både mor och dotter kastrerades. De jag har nu är 12 år och kastrerades vid ganska exakt ett års ålder och båda hann med ett väldigt tyst löp innan. Nästa katt kommer att kastreras betydligt tidigare.

Han kastrerades vid 6 månader. Han har rätt mycket sexuellt beteende kvar, men kissmarkerar inte som tur är.

Ibland får inte vet med allt (gäller iofs est honkatter) vilket gör att de fortfarande löper, markerar osv, trots kastrering. Om det finns några mikroskopiska rester kvar så kan det vara svaret (nej katten varken kan eller göra någon katt gravid men hormonerna finns kvar). Vet på ett annat kattforum jag hänger på att vissa har fått kastrera om sina katter och vet har fått skrapa ut det sista.

Om hanen är kryptochid så kan en eller bägge kulorna finnas kvar efter kastrering och då finns ju även beteendet kvar. Detta kan lätt kollas av en veterinär.

Han kastrerades vid 6 månader. Han har rätt mycket sexuellt beteende kvar, men kissmarkerar inte som tur är.
Har också en med mycket sexuellt beteende kvar, han juckar på täcket varje kväll när jag går och lägger mig t.ex. Har dock inte slagit mig att där skulle vara någon "rest" kvar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 566
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Sol
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar