helt foderbyte

ska sakta men säkert byta ut krafft groov 125 til krossat korn och´hel havre.
Men undrar om hur mkt denna mängd krafft som jag har nu motsvarar energimässigt osv i havre och korn.
Han får 1,8kg krafft groov(innan han gick ut på betet dygnet runt) och har funderingar på att ge 1,6kg korn och 1 kg havre. Det blev bra genom mina beräkningar, men dock kan det ha blivit för mkt eller för lite nån stans. Mineraler och dylikt kommer på sidan av och är inte det d handlar om.
vore tacksam för svar då jag snart ska vänja in honom.:bow: :bow: :banana:
 
Sv: helt foderbyte

Har du kollat så proteinmängden blir den samma? Det är minst lika viktigt som energin...
 
Sv: helt foderbyte

Jag skulle själv ALDRIG överväga att ge havre eller korn. Alldeles för mycket stärkelse för min smak. Varför byta? Kan du inte ge Krafft Grund och lusern istället? Eller fortsätta med det du har?
 
Sv: helt foderbyte

1,8 kg Groov 125 ger 18 MJ och 405 g smb rp.
1,6 kg korn + 1 kg havre ger ca (varierar) 28 MJ och 218 g smb rp
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
K
Foder & Strö Hejsan! Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd...
Svar
18
· Visningar
1 715
Senast: Hannely
·
P
Hästmänniskan Funderar på om jag inte ska hyra stallet till hösten nu. Hyran för hela stallet är 2500:- Då ingår: *6 boxar, varav en som måste vara...
Svar
4
· Visningar
768
Senast: Psyco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp