Helsula eller snowgrips i vinter???

Arabizar

Trådstartare
Problemet förra året var att vi fick snöstyltor så broddarna (4st/hov) inte fick fäste med snowgrips = bambi på hal is.
Pålle har ganska "djupa" hovar om det kan ha en bidragande faktor till att snön inte släpper lika effektivt vid blötsnö?
Det har dem senaste 2 vintrarna varit mer snö än vanligt och har alltid haft snowgrips på pålle vintertid men upplevelsen förra året var läskig...

snart dags att planera in skoning med vinterdäcken,men vad ska jag välja?
 
Sv: Helsula eller snowgrips i vinter???

Jag använder helsulor på min häst och tyckte det fungerade bra förra vintern. Har dock aldrig provat snowgrips så jag har inget att jämföra med.

Min häst är däremot lite "platthovad", men jag tycker ändå det är snudd på omöjligt att knacka bort snöstyltor.
 
Sv: Helsula eller snowgrips i vinter???

Jag har provat både sulor och grips och tycker dels att gripsen är mer effektiva, dels känns det bättre att slippa stänga in strålen. Men det måste ju bero på hur hästens hov ser ut, det finns säkert de hästar som fungerar bättre med sulor.
En av mina förra hästar var helt hopplös, det fastnade snö direkt, det spelade ingen roll vad jag hade/inte hade. På henne fick jag så lov att sätta hela sulor de värsta perioderna. Detta inte för att de fungerade bättre än gripsen, tvärtom, utan för att jag då kunde spraya på silikondroppar på sulan. Då höll det sig riktigt bra. Ännu mer effektivt tror jag att det var att stryka på ett rejält lager stearin, men det orkade jag inte hålla på med, det var enklare med silikon. Några hustips. :)
 
Sv: Helsula eller snowgrips i vinter???

Tack för svar (båda 2) :)

jag ska rådfråga hovis när jag ringer och bokar tid,denne känner ju till pålles hovar,tycker det är så jobbigt att inte ha bestämt mig och vela är det värsta jag vet:o

btw vilken rolig profilanimation du har Arwyn:D
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Träning Hurpass fritt rider ni på dåligt/isigt underlag när hästen är broddad? (skriv gärna om ni har två eller fyra brodd/hov.) Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 926
Senast: Chex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp