Helskott, halvskott eller oskott?

hjärter_dam

Trådstartare
Vilken sorts ridbyxor använder ni? Förr hade jag alltid helskodda ridbyxor på mig, men kom fram till att de oskodda hade mycket bättre passform, och att de dessutom var mycket billigare :idea: . För att inte tala om hur mycket mindre min tillplattade ridrumpa ser ut i oskodda :o . Har ett par från Mountain Horse nu som är helt underbara, de lämnar jag aldrig ifrån mig, så mycket har jag aldrig tyckt om ett par helskodda ridbyxor.

Dessutom tycker jag att skinnet har en förmåga att stelna till efter tvätt, och att det tar två-tre ridturer innan de återgår till sitt forna jag. (Höll på att få krupp på ett par helskodda manchesterridbyxor jag hade, var som att ha bark på insidan av benen och på rumpan ;) )

Sv: Helskott, halvskott eller oskott?

OSKOTT....:)

Fast någon enstaka gång använder jag 1 par som är skinnskodda vid knäna....

Jag gillar både helskodda och tygskodda. Är inte så förjust i knäskodda.
Nu hoppar jag ju inte, men skulle jag ägna mig åt hoppning så skulle jag Aldrig få för mig att hoppa med helskodda ridbyxor då jag gärna (nu redan) har lite svårt för att följa med i språnget. Skulle förmodligen bli ännu mera 'låst' om jag skulle hoppa med helskodda. Tygskodda är väldigt bekväma men det finns ju bra helskodda också. Men det är viktigt att de helskodda sitter rätt så tight och inte säckar sig någonstanns för då sitter de inte alls bra. Tycker inte jag då.. I övrigt tycker jag helskodda är Bra!

Som ren dressyrryttare föredrar jag bara helskodda ridbyxor då jag känner mycket mer behag med dem än med oskodda och knäskodda ridbyxor (knäskodda ridbyxor skulle kanske gå om det fanns några riktigt snygga par). Jag hoppar i regel 1-2 gånger på 2 veckors tid och i och med att det bara blir så lite hoppning anser jag inte att jag har behovet av att köpa ett par knäskodda ridbyxor bara för att använda dem till hoppningen då ett par helskodda ridbyxor går lika bra.

Jag känner inte riktigt igen problemet du anger om skoddningen på ett par helskodda ridbyxor efter tvätt, kan vara för att jag inte använder manchesterridbyxor då de blir för varma samt oftast är dåliga i storlekarna för mig.

Alltid helskodda. Trivs med det helt enkelt, väldigt länge sedan jag red i nåt annat, förutom barbacka i mysbyxor och annat.

Helskodda! Dom är bäst och mina blir inte alls så stela när man har tvättat dom. :)

antingen sadelskuret eller helskott.
INGA knäskodda här inte :smirk:

Använder så gott som alltid tygskodda/oskodda ridbyxor, tycker det är bekvämast.
Men när jag ska träna dressyr och är riktigt lat så blir det helskodda, tycker inte knäskodda har någon större effekt, min sadel har dessutom mocka-vulster.
Kan inte tänka mej ha helskodda på sommaren...usch vad varmt det skulle bli!
(Men svår att sitta ordentligt djupt i då det är en hoppsadel :crazy: )

oskodda, alltid oavsett om jag hoppar, dressyrar eller rider terräng. både på tävling och hemma!

Oskodda. Jag red alltid med helskott förut men tycker att jag sitter fast på nåt sätt i sadeln med dom och dessutom är de bara så obekväma, stela att gå i.

Jag gillar oskodda bäst, bara med förstärkning vid knäet

Har alltid helskodda, trivs med det helt enkelt, fast de är lite obehagliga efter tvätt men brukar bli sköna igen efter 1 timme.

Har även tygskodda både hel och halvskodda. Där gillar jag de halvskodda, de helskodda blir lixom så konstiga i rumpan, känns som man har blöja nästan.
Och även halvskodda med skinn som jag gillar om det inte hade varit för det materialt själva byxorna är i, det sticks liksom..

Använder mest helskodda, har ett par knäskodda som reserv om dom andra är i tvatten. Tycker jag får bättre fäste i sadeln av helskodda och dessutom är dom sköna :)

*lånar knapp*

förut kunde jag bara rida i helskodda... nu ere jeans... lee eller gamla stretch från crocker... lättare å tvätta å man får inte ångest över å tvätta sina svindyra ridbrallor 2-3 gånger i veckan :cool:

Jag föredrar helskodda, de flesta jag har är det. Har även några gamla oskodda, och de är helt okej de med. Men från och med något år tillbaka så köper jag bara helskodda.
Knäskodda gillar jag inte.

Helskodda!!! Man sitter ju så mkt säkrare, och dom håller länger. Är bara om det är mkt varmt på sommaren jag har oskodda.

Helskott!!! Alltid.. jag kan inte rida i något annat och då ska det vara pikeur för dom blir inte stela när man tvättar och jag får inte skav i knäna.. Jag antar att det är lite vanesak men jag har ridit i helskodda sen jag var 13..

Helskodda när jag rider, knäskodda/förstärkta i stallet (Får skav vid knäna om jag ej har helskodda)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa nya ridbyxor, eftersom jag bara har ett par som jag gillar = jag använder aldrig några andra. :p De jag har idag är...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025