Helsikesklöver.

Mia_R

Trådstartare
Ett dygn i fel hage och pållan har ont, ont, ont.
Inga leverskador men rejält med sårvätska och stora sår. Smörja, smörja, smörja, tvätta och skydda mot solljus. Helst inne dagtid och ute nattetid. Svar på bact.prov nästa vecka. Finadyn till att börja med.

Pratade med min högubbe ikväll när jag hämtade foder och enligt honom är det lätt att spruta bort, en gång nu i höst och en gång i vår för att ta det som fröat, men är det så enkelt? Han säger att klöver är väldigt känsligt och svårodlat just pga att det inte tål att sprutas. :confused: Jag har ju tillgång till massor av mark som jag inte våga använda annars.

Nu har jag köpt tublindor på apoteket, egentligen till armar men det borde ju vara perfekt till hästben med? Ska kolla om det funkar i morgon om hon kan ha det i hagen, annars blir det installning. Provade med sönderklippta strumpor med men tyckte inte att det funkade så bra. :(

Sv: Helsikesklöver.

Flunixin bör inte användas till hästar med leverproblem, så jag skulle inte gett det till en häst som har förgiftats av alsikeklöver. Även om proverna inte visade leverpåverkan än så är den ju högst sannolikt kompromitterad och risken finns att finadynet kan göra det värre.

NSAID ger även fotosensitivitet, har själv fått hemska brännsår efter att ha tagit NSAID och varit ute i solen.

Jag hade användt lindor och extra långa paddar, så de täcker hela benet. Det sitter bättre än strumpor.

Hade några små fläckar med alsike som jag sprutade med roundup och de försvann, så det stämmer nog det bonden säger! Men dock så skall man spruta när den är i växtfas, så du får skynda på innan den vissnar. :)

Jag upplevde att min MED leverskada inte ville exponera den mörka kroppen heller alls i sol. Den valde att stå inne.
Även om hästen har pigment på övriga kroppen så blev min allmänpåverkad av solen.

Tog du blodprov direkt?

Nej, det har gått ca en vecka, fattade inte först vad som hänt men hela tiden skyddat mot flugor med lindor/strumpor och tagit in några timmar/dag. Det finns skugga i den nuvarande hagen men de har stått ute som vanligt i höstsolen. Tack och lov går vi mot kallare tider nu!

Behandlande veterinär tycker det ser fint men ont ut, tydligen har väldigt många drabbats i sommar, vet inte om det beror på den höga luftfuktigheten och allt regn? Karlederna får öht inte utsättas för solljus så det blir fortsatt installning dagtid eller skydd ute.

Kan nog vara olika. Min som alltid drabbas hårt i karlederna har varit väldigt skonad i år. Jag som var duktig och köpte solskydd i år har knappt behövt använda dem.

Var köpte du dina solskydd? Det är ju redan försent i år då skadan redan är skedd, men till andra år kan hon behöva beroende på hur det läker. Fram ser bättre ut nu men jag tycker fortfarande att såren bak är som tidigare. :(

Solskadorna din häst fick, syns det något av dem idag? Är orolig att hon inte ska få tillbaka pälsen i karlederna. :(

Tiil er som använder solskydd

Har ni hästarna kvar i samma hage? Har ni inte lyckats få bukt på de giftiga växterna? Eller varför behöver era hästar solskydd?

Flyttade direkt tillbaka till den vanliga hagen, den de gick i var helt ny och tanken var att jag skulle hägnat in ett par ha åt dem, men nu blir det inget alls om eländet inte går att spruta bort och jag får tag på någon som kan göra det. De stödfodras nu med hö istället för allt bete som står outnyttjat.

Hon har aldrig haft det här tidigare men har solskydd på mulen då den är rosa och annars bränns, aldrig några problem med benen. På mulen har hon ett nät som är fäst i grimman då hon gnuggar av sig allt vad salvor heter.

Var köpte du dina solskydd? Det är ju redan försent i år då skadan redan är skedd, men till andra år kan hon behöva beroende på hur det läker. Fram ser bättre ut nu men jag tycker fortfarande att såren bak är som tidigare. :(

Det finns solskydd, tex Equilibrium, som ser väldigt bra ut men har läst en del på nätet att många inte var nöjda med dem. Dessutom svindyra. Hittade några fler men på sidor där de inte fanns i lager eller att de inte skickade till Sverige.

Däremot Rambo (HW) har instektskydd som jag köpte och de är helt suveräna!! De går inte lika långt ner på hoven men skyddar mer än väl i karleden där min behöver skydd, mina går dock längre ner än på bilden. Och de kostade 270kr för 4. De tidigare går på runt 800 eller liknande..

ddaf1v_mnkw_01.jpg

Köper hellre Rambo då jag vet att det är bra saker. :) Jag är ruskigt nöjd med mina.

Har ni hästarna kvar i samma hage? Har ni inte lyckats få bukt på de giftiga växterna? Eller varför behöver era hästar solskydd?

Vi har alsikeklöver i våra hagar. I alla. Jag går och river bort dem hela tiden men han älskar dem och hinner ibland leta reda på dem före mig om de skulle smälla till och växa till sig. Har han skydden händer ingenting så jag ser det inte som ett jättestort problem.

Att byta stall är inte heller på tal om du tänker säga till mig det då det inte finns hagar med staket i mitt område, och om jag ska flytta till stall med trådhagar får han stå inne sep-april och det ser jag som ett ännu större problem.

Så ja jag har kvar min i samma hage men försöker göra det bästa av situationen, och det funkar riktigt bra. :)

Tack för era svar, känns extra jobbigt nu när jag kommer vara bortrest onsdag em - fredag natt pga jobb, men jag har instruerat min hjälp hur han ska ta hand om henne så jag kan bara hoppas på det bästa.

Jag har lagt ett omslag med animalintex nu i morse också ska jag kolla med veterinären om de vet något mer angående bakt.provet.

Som jag befarade, stafylokocker i såret men inget besked än om vilken stam det är eller vilken behandling hon ska ha men jag hoppas få besked nu på fm hur vi ska göra då jag reser bort i morgon. :crazy:

Min häst har rosa mule och är känslig över lag mot sol. Dock har jag inte behövt solskydd i sommar för första gången för just klövern har vi fått bort i stora drag. Flyttade sen över hästarna till höst/vinterhagen och i början på september fick hon utslag för första gången i år. Hittar ingen klöver (hagen är över 2 ha) och inget annat heller som skulle vara av särskild giftig art. Köpte Melkefett som har solskyddsfaktor 8 och det funkade fint. Hon är utan utslag nu.

Alsikeklöver....... jag har igår fått insikten om vad min häst har för konstig mugg och är så kinkig med bakbenet. Har massor av Alsikeklöver i hagen och annat otyg som jag för hand rivit bort. pratade med veterinär igår och han sa att hästen inte ska gå i den hagen.... men det finns ingen annan hage...endast ridbanan. Hur gör jag?? Hinner inte städa hagen förens på fredag, vill inte att han ska stå inne...Stallägaren ser inget problem för ingen av hans hästar har reagerat på innehållet i hagarna.. ?? Snälla, hjälp.

Får du ställa honom på ridbanan och stödfodra istället? Annars så finns det tyvärr inget annat råd än att stalla in honom så han inte äter mer av det. :(

Tog igår kväll samtalet med stallägaren och han får inte gå på ridbanan å det har gått hästar i hagarna alla år utan att ha blivit sjuka. Jag å min man gick ut i hagen å försökte riva Alsikeklövret men det är för mycket.... Vad gör jag, vill inte byta stall och alla hagar är lika illa. Min tanke är att köpa en bensindriven grästrimmer och köra av Alsikeklövret och kratta ihop och ta bort nu det värsta. På benet ha på zinkpasta och en benlinda som jag sytt med en krage ner över ballarna som är såriga. Vad tror ni...hjälp mig alla som har ideér!! :bow:

Senast ändrad:

Kan du göra en hage i hagen där han kan gå och där du kan stödfodra + hålla undan klövern?

Jag har fått antibiotika utskrivet nu eftersom bakt.provet visar på stafylokocker i såret.

Huua... det är så svårt. Stallägaren tror inte att min häst är sjuk av Alsikeklöver utan han bara har mugg. Jag vill inte stöta mig och göra om för mkt i hagen men klippa ner klövern det tycker jag är ok, min häst går i egen hage. Till våren så får jag gå med ättika och spraya på alla Alsikeklöver som växer upp så att rötterna dör. Tror ni det hjälper tillfälligt.. då kan har ju inte äta själva växten som har sånt där mögel på sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka