Helrakning? Hur täckas?

A

afsana

Ni som helrakar er häst nu på hösten. Hur mycket brukar ni täcka era hästar?
Höst/vinter?

Sv: Helrakning? Hur täckas?

Jag har aldrig mer än 300 g på min. Han blir alldeles för varm och får värmeutslag annars.

Förra hösten när jag hade klippt hade han regntäcke med fleecefoder ute, fleecetäcke inne och sen när de blev kallt 300 g täcke ute, lite tjockare fleecetäcke inne.

Jag skulle aldrig ha mer än 300 g på nån häst om de inte verkligen behövde mer, har svårt att tro det. Ge mer hö istället för att övertäcka.

höst regntäcke med fleecetäcke under .när det blir under -7 så vintertäcke och skulle det blir rikigt kallt ett termotäcke under

Jag upplever att det behövs mindre tjockt täcke på övriga hästen om den har hals- när det är kallt eller nyklippt.

Sen svettas hästen mkt på halsen o för att inte behöva klippa igen så hjälper halstäcket bättre.

En häst som tränas medelhårt o får mkt mat sätter mindre päls än en som inte blir riden varm dagligen.

När det är som kallast har pollan ett HW Amigo heavy på sig, men det är när det är riktigt kallt och blåser.
Annars har hon ett 200g när det börjar gå ned i temperatur och just bara nu ett ofodrat regntäcke.

Hon har halstäcke och då har jag upplevt att jag kan ha ett täcke med mindre foder i utan att det blir för kallt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka