..hellre halm..

L

Love_energy

Mitt dräktiga fullblod (beräknad till 25-17 maj) får KRAFFT MÜSLI GRÖN 3-4 kg/dag (kommer inte ihåg då jag inte är hemma) och fri tillgång på ensilage. Till detta hör att hon är svårfödd i vanliga fall, men bara gått i hagen sedan augusti och fått riktigt trevlig form och har nu fett på kroppen:D.

Till saken hör att hon nu istället för att "äta upp" sitt ensilage, fri tillgång, men äter allt mellan 7-12 kg:crazy:. Nu har hon valt att äta mer halm och inte lite heller, vilket hon aldrig gjort innan, mest pillat i halmen.:confused:, kan det finnas nån anledning, eller det är bara hormoner och beror på dräktigheten. Förstföderska, och för tillfället mkt matglad till min glädje:idea:, hoppas det håller i sig. eller tror ni att det fattas nåt i foderstaten?:confused:

(Dräktigt med Cathageno, om nån är nyfiken)

Sv: ..hellre halm..

Halm är ju bra för att hålla i gång magen. Kanske blivit lite trög i magen under dräktigheten.

Glömde fråga om du har samma halm som tidigare eller bytt? Kanske ny och otröskad. Min gamling älskar vår otröskade halm och byter gladeligen några kilo hö om dagen mot den.

Vi haft "dålig" halm det senaste året, men den är lite fina/gulare nu, inte havrehalm dock.

Tror du den nya müslin kan gjort att hon börjat äta halm, typ blivit "hård" i magen av den eller nåt?:confused:

Hon har bara gått på kraffts müsli sen november, haft lympos bas innan.

Vilken halm de föredrar att äta är väldigt individuellt. Många säger att havrehalm är vad de föredrar. Mina båda gamla män äter mycket hellre vetehalm. Huruvid hon har blivit hårdare i magen sedan hon började äta den nya muslin kan jag inte avgöra. Började hon att äta halm i samband med att du började ge den?

Halm innehåller ingen protein utan endast energi. Kanske behöver hon mer energi sedan hon blev dräktig. Kan dock inte se någon nackdel med att hon äter halm. Det är nyttigt och gott.

Eller hon kanske är mindre förtjust i hösilaget. Kanske du ska ge henne lucern eller något proteinrikt som hon hellre äter än silaget under dräktigheten?

Nu bara gissar jag.
Müsli Grön innehåller väl en hel del protein. Kan vara därför hon vill dryga ut proteinet med mer energi och äter halm.
// Linda

Varför ger ni så mycket kraftfoder per dag? Har höet dåliga värden?
Mycket kraftfoder kan ge mag-tarmstörningar. Kanske därför hon söker sig till halmen.

*KL*

Vad är TS i silaget? Kan vara så att hon vill reglera TS? Isf kan du ju erbjuda lucernhax t ex istället?

Varför ger ni så mycket kraftfoder per dag? Har höet dåliga värden?
Mycket kraftfoder kan ge mag-tarmstörningar. Kanske därför hon söker sig till halmen.

Ensilaget har jag ingen analys på men det är inte det bästa, sen är hon väldigt svår att hålla i hull.:crazy:

*KL*

Vad är TS i silaget? Kan vara så att hon vill reglera TS? Isf kan du ju erbjuda lucernhax t ex istället?

Ingen analys, men det är inte det bästa.
Hon äter varken lucernhack eller lusernpellets mer än en dag sen strejkar hon..

Vilken halm de föredrar att äta är väldigt individuellt. Många säger att havrehalm är vad de föredrar. Mina båda gamla män äter mycket hellre vetehalm. Huruvid hon har blivit hårdare i magen sedan hon började äta den nya muslin kan jag inte avgöra. Började hon att äta halm i samband med att du började ge den?

Halm innehåller ingen protein utan endast energi. Kanske behöver hon mer energi sedan hon blev dräktig. Kan dock inte se någon nackdel med att hon äter halm. Det är nyttigt och gott.

Eller hon kanske är mindre förtjust i hösilaget. Kanske du ska ge henne lucern eller något proteinrikt som hon hellre äter än silaget under dräktigheten?

Hon började med att äta mkt halm förra veckan och krafft musli grön började vi fodra med i november.
Den enda nackdelen jag ser att hon äter halm är hon inte äter så mkt ensilget, men det är ju bra att hon tuggar halm iallfall. Hon äter inte ren lucern mer än en dag sen strejkar hon.

Hästen behöver som absolut minimum 1 kg TS (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt, helst minst 1.5 kg. TS i hö och halm är 84%, i silage kan den vara allt från 30 - 70% (fast det sista är inte så lyckat). Om det är lågt TS, dvs mycket vatten, i silaget, kan hästen själv försöka öka TS genom att äta halm.

Hästen behöver som absolut minimum 1 kg TS (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt, helst minst 1.5 kg. TS i hö och halm är 84%, i silage kan den vara allt från 30 - 70% (fast det sista är inte så lyckat). Om det är lågt TS, dvs mycket vatten, i silaget, kan hästen själv försöka öka TS genom att äta halm.

Åhh!:idea: Fattar precis!:)
Men då kanske inte ensilaget är sååå torrt som jag tror då?

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hästar som äter mycket halm sägs fattas någon vitamin elller liknande .. Kanske Lymposen hade något som inte det andra har ? Som sagt jag vet inte, men har hört folk säga det ..

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hästar som äter mycket halm sägs fattas någon vitamin elller liknande .. Kanske Lymposen hade något som inte det andra har ? Som sagt jag vet inte, men har hört folk säga det ..

Det enda jag kan se är att krafft muslin inte innehåller järn.
och att lymposne inte innehåller Folinsyra
Dock innehåller lymposen 50% mer vitamin C..

ingen koll på dem olika vitaminerna, vad som är bra för vad

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka