Helig birma unge sjuk

Sansa

Trådstartare
hej! Min väninna har en helig birma som är 4 månader och behöver lite råd.
Hon vägrar att äta torrfoder, fick diarré av blötfoder och har nu ätit frysfoder i 3 veckor, fram tills i tisdags har allt fungerat bra. Men i tis och ons kräkte hon upp maten och vägrar äta nu. Hon äter just nu inget annat än kycklingfilé. Har nu köpt royal blötfoder och hoppas hon gillar det.
Men någon som har några råd till hur hon ska gå till väga och om någon har något extra som man ska tänka på ang just helig birma.
Stort tack!

hej! Min väninna har en helig birma som är 4 månader och behöver lite råd.
Hon vägrar att äta torrfoder, fick diarré av blötfoder och har nu ätit frysfoder i 3 veckor, fram tills i tisdags har allt fungerat bra. Men i tis och ons kräkte hon upp maten och vägrar äta nu. Hon äter just nu inget annat än kycklingfilé. Har nu köpt royal blötfoder och hoppas hon gillar det.
Men någon som har några råd till hur hon ska gå till väga och om någon har något extra som man ska tänka på ang just helig birma.
Stort tack!
Först och främst, vad säger veterinären som jag antar att ägaren kontaktat, i synnerhet med tanke på att det är en kattunge det handlar om?

Först och främst, vad säger veterinären som jag antar att ägaren kontaktat, i synnerhet med tanke på att det är en kattunge det handlar om?
Ja, hon har pratat med veterinären som säger att så länge inte tappar vikt så är det ingen fara..

Hon är mest ute efter råd och tips på vad mer hon kan göra. men hon äter kycklingfilé! Och vätska får hon i sig.
Fast det hjälper ju inte att hon bara äter kycklingfile, en växande katt i synnerhet måste få i sig fullvärdig kost och taurin i synnerhet. Det är livsfarligt i längden att bara ge den kycklingfilé.

Jag har tyvärr inte så mycket input till dig tyvärr, men kolla så att royals blötfoder är ett helfoder om hon inte äter torrfoder. Har för mig att deras portionspåsar endast är ett iomplementfoder. Självklart är det bättre än inget alls, men inget för en växande katt i längden.

Om katten äter kycklingfilé så prova även med andra köttsorter. Gärna griskött och hjärta av olika slag som innehåller taurin. Viktigt också att en vettig veterinär kontaktas om det finns ett medicinskt problem.

Jag har tyvärr inte så mycket input till dig tyvärr, men kolla så att royals blötfoder är ett helfoder om hon inte äter torrfoder. Har för mig att deras portionspåsar endast är ett iomplementfoder. Självklart är det bättre än inget alls, men inget för en växande katt i längden.

Tack för svar @Marty ! frysfodret som hon äter nu är ett helfoder.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 357
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar