helhavre eller krossad

P

puckis

Vilken havretyp är bäst till en häst som har tendens att bli "havretokig"?
Ingen förståss, men havre ingår i stallhyran och kan jag ge lite utan att han blir galen blir min ekonomi glad.
Jag har hört att helhavre är bäst, någon som vet?
 
Sv: helhavre eller krossad

Föredrar helhavre då krosshavre har dålig hållbarhet efter krossandet. För normal hästar utan tandproblem (t ex äldre eller mycket unga hästar) fungerar helhavre bra.
 
Sv: helhavre eller krossad

Har själv erfarit att min häst blivit fjolligare på hel havre än på krossad. Det kan förstås ha nåt att göra med att krosshavre håller näringen kortare tid. Du får prova dig fram till hur mkt havre din häst tål, tänk på att det tar ett par dagar innan den reagerar på ändringar.
 
Sv: helhavre eller krossad

Det finns de som påstår att krossad havre ger lugnare hästar är hel havre, det finns inga vetenskapliga bevis för detta men på vissa hästar så är det så.
 
Sv: helhavre eller krossad

Jag har inte märkt någon 'tossighetsskillnad' mellan hel och krossad havre. Men då har jag bara haft en häst som inte tålt havre.

Däremot FÖREDRAR jag krossad (men anv numera hel) eftersom fåglarna lämnar bajset ifred när det är krosshavre..
 
Sv: helhavre eller krossad

Måste du ge havre?? Kan du inte prova med korn?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp