- Svar: 1
- Visningar: 680
Fredagen började bra när jag åkte ifrån mobilen hemma . Om man ska fixa de sista förberedelserna inför helgens kräftskiva ute på en ö, är det bra kunna stämma av med sin bättre hälft under dagen.
Tur att det numera finns mejl i telefonerna.
Mannen slutade iallfall tidigare och kom förbi med mobilen på väg ner till båten.
Smög runt på kontoret och kopierade sånghäften och tipspromenader medans de andra var på lunch och möten (sådant jag tänkt göra för flera veckor sen, men det känns ju onödigt då saker kan göras i sista stund ) Smet en halvtimme tidigare för att hinna handla det sista som glömts.
Kommer ner till båtarna.......varför är det massa diskmedel i vattnet?
Visade sig att locket på tanken till lillbåten inte klarar av att tanken fylls helt full (tack tidigare ägare att du informerade om det). Bensin i motorrummet är inte något man vill ha när man startar, inte alls .
Iallafall, bensinen borta och motorfläkten på en stund så var sonen klar ge sig i väg.
Stressa lite till och så klart för att starta vår båt för att åka.
Babords motor startar, styrbords motor........TVÄRDÖD. Fanns inte gnutta till liv.
Stäng av motorn och sambon ner för att lyfta på durken. Hela motorrummet + styrbordsmotor fullt med olja.
H-VETE . Då har tryckröret till turbon på babordsmotor spruckit.
Så vad gör vi, byter tryckrör motorerna eller startmotor mellan motorerna? Sambon bestämmer sig för tryckröret för det ligger ju ett i reserv i båten......givetvis är det också en spricka i som han inte såg när han la ner det. Men eftersom han redan börjat lossa på det trasig tryckröret så blir det byte av rör mellan motorerna.
Tog ett par få det fixat.
Träffen och kräftskivan blev väldigt lyckat trots dålig uppslutning, troligtvis spelade vädret roll (att folk är så himla väderkänsliga när de har båt?) så det kändes skönt att vi lyckades komma iväg trots allt.
Vi såg kanske inte helt fram emot resan hem, tre timmar i blåst och kyla. Men det var bara hålla humöret uppe och ta både vindtröja och Helly Hansen jacka på (strumpor och skor istället för foppa hade också varit en hit )
Det var ganska lättande komma fram till båtklubben och styra in mot nola-bommarna vid bryggan...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................då dör motorn
Visar sig att det drar ganska mycket mer soppa gå för en motor, även i 8 knop. Det var helt enkelt soppatorsk. Vilken tur i oturen att vi nästan var hemma. Sambon fick igång motorn en gång så vi kunde med hjälp av farten och bogpropellern ta oss in mellan bommarna .
Japp, ett riktigt helgäventyr eller rättare sagt en äventyrlig helg
Tur att det numera finns mejl i telefonerna.
Mannen slutade iallfall tidigare och kom förbi med mobilen på väg ner till båten.
Smög runt på kontoret och kopierade sånghäften och tipspromenader medans de andra var på lunch och möten (sådant jag tänkt göra för flera veckor sen, men det känns ju onödigt då saker kan göras i sista stund ) Smet en halvtimme tidigare för att hinna handla det sista som glömts.
Kommer ner till båtarna.......varför är det massa diskmedel i vattnet?
Visade sig att locket på tanken till lillbåten inte klarar av att tanken fylls helt full (tack tidigare ägare att du informerade om det). Bensin i motorrummet är inte något man vill ha när man startar, inte alls .
Iallafall, bensinen borta och motorfläkten på en stund så var sonen klar ge sig i väg.
Stressa lite till och så klart för att starta vår båt för att åka.
Babords motor startar, styrbords motor........TVÄRDÖD. Fanns inte gnutta till liv.
Stäng av motorn och sambon ner för att lyfta på durken. Hela motorrummet + styrbordsmotor fullt med olja.
H-VETE . Då har tryckröret till turbon på babordsmotor spruckit.
Så vad gör vi, byter tryckrör motorerna eller startmotor mellan motorerna? Sambon bestämmer sig för tryckröret för det ligger ju ett i reserv i båten......givetvis är det också en spricka i som han inte såg när han la ner det. Men eftersom han redan börjat lossa på det trasig tryckröret så blir det byte av rör mellan motorerna.
Tog ett par få det fixat.
Träffen och kräftskivan blev väldigt lyckat trots dålig uppslutning, troligtvis spelade vädret roll (att folk är så himla väderkänsliga när de har båt?) så det kändes skönt att vi lyckades komma iväg trots allt.
Vi såg kanske inte helt fram emot resan hem, tre timmar i blåst och kyla. Men det var bara hålla humöret uppe och ta både vindtröja och Helly Hansen jacka på (strumpor och skor istället för foppa hade också varit en hit )
Det var ganska lättande komma fram till båtklubben och styra in mot nola-bommarna vid bryggan...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................då dör motorn
Visar sig att det drar ganska mycket mer soppa gå för en motor, även i 8 knop. Det var helt enkelt soppatorsk. Vilken tur i oturen att vi nästan var hemma. Sambon fick igång motorn en gång så vi kunde med hjälp av farten och bogpropellern ta oss in mellan bommarna .
Japp, ett riktigt helgäventyr eller rättare sagt en äventyrlig helg