Hela linfrön i pelletsen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tveket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 345
T

Tveket

Har precis köpt en ny säck med linfröpellets och har hittat en hel del hela linfrön i säcken! Så nu undrar jag om man vågar fodra med det? Det är ju inte många linfrön som är hela men ändå så pass att jag reagerar på det. Dessutom är pelletsen lite "dammiga" i ytan. Har aldrig köpt linfröpellets från det här stället tidigare så jag vet inte vad som är normalt... Har tidigare använt Hippo LinCubes och i de säckarna var det inga hela linfrön och pelletsen var ganska blanka i ytan. Till saken hör att det inte fanns nån datumstämpel på säcken... Funderar på om den kanske är gammal?? :confused: Nån som har några ideér? Hur många hela linfrön kan en 500 kgs häst äta utan att det är farligt? Funderar på att gå tillbaka till Hippos fast det är lite dyrare och längre till återförsäljaren. Känns som ett säkrare kort eller vad tror ni? Vågar man ge av den jag har nu? Känns ju lite dummt att kasta 20kg... :crazy:

Sv: Hela linfrön i pelletsen

kan du inte blöta det lite då? jag ger mina linkli pellets (linfrö och vetekli ) och det låter jag svälla med betforen.

Hjälper det att blötlägga? Hur länge ska det ligga i sånna fall? Kan det ligga i kallvatten eller måste det vara kokhett vatten? Vad jag förstår är det risk för cyanidförgiftning om man ger hela linfrön, försvinner den risken om man blötlägger den ett par timmar?

Jag har inte kunnat känna nån härsken lukt från den men ska snusa lite nogrannare imorgon... :)

Hej om du blötlägger i några timmar så försvinner den farliga gasen:smirk: Jag har fått lära mig att alltid blöttlägga linfrö i hett vatten då behöver man aldrig oroa sig för den farliga gasen. Jag fodrar med 1 dl hel linfrö varje dag åt mitt sto och hon mår jättebra.:p
Vi lägger det i blöt på morgonen för fodring när dom kommer in på em/kvällen. Och luktar inte fodret illa så är det nog ingen fara att fodra med det :banana: Eagle

Linfröpellets upphettas i extraktionsprocessen. Det reducerar cyanidmängden avsevärt. Om några linfrön inte krossats har de ju ändå blivit upphettade. En 60 kgs människa rekommenderas att inte äta mer än 2 msk helt obehandlade linfrön per dag. HH

Ok, tusen tack till alla som svarat. Skönt att slippa oroa sig i onödan. :bow:

om du blötlägger linfrö så får du en sörja, som gröt, det är det kletet om är nyttigt.

Jag ger mitt sto 2 dl linfrön om dagen delat på 2 gånger.. häller kokande vatten på linfröna sen får dom stå ett par timmar.. Vart ordinerad av veterinär att ge linfrön efter det att min häst fått magsår så nu får hon äta det..Törs inte sluta då slemmet är bra för mage å tarm.

Var det veterinären som rekomenderade dosen på 2dl/dag? Hur stor är kusen?

Jag har linfrö hemma men har inte givit något av det (då jag trodde jag köpte pellets och kom hem öppnade säcken och såg att det var hela obehandlade frön...)

Till saken, jag ska ge kusen butta nu och då kanske det är läge att hetta upp linfrö och ge samtidigt. Om det nu är bra och skyddande för magen så kan det ju passa bra?!?!

jag fick oxå rekomenderat av vet på strömsholm att ge mitt fullblod 2dl linför om dagen för att han får kolik så lätt.

Jag har ett halvblods sto på ca 550 kg hon är väl ca 161 cm mkh. Ja det var vet som rekomenderade ca 2 dl / dag.

kan du inte blöta det lite då? jag ger mina linkli pellets (linfrö och vetekli ) och det låter jag svälla med betforen.

Jag ger linkli med (linfrö, kalk och vetekli) men blöt lägger det gör jag inte, testa förut men tycker inte dom sväller och dessa pellets går och ge som dom är. Sen är dom ju väldigt små :)

Gillar dom skarpt!! och 70kr för en 25kg säck är ju billigt, räcker lääänge

Tack!
Ja, då skulle jag kunna köra på samma dos då åt min kille. Ett halvblod på 170cm och 560kg. (vägde han då jag var inne på kliniken)

Fråga. För att bespara de andra i stallet joxet att koka vatten och glöta med linfrö utöver allt annat som ska blandas kan man blanda en större sats på en gång som räcker till två dagar? Nu är det ju kallt som i ett kylskåp i stallet så det borde inte bli dåligt.

Måste man hälla bort överblivet vatten, är det cyanid i vattnet eller försvinner det ut i luften??

Gjorde en prov sats i går på 0,5 dl och han älskade det. MUMS sa han :love:. (synd att jag måste förstöra maten med buttan sen bara :crazy:)

Jag gör nytt varje dag ( då jag har möjligheten) men vet andra som gör i ordning flera dagar åt gången. Man behöver inte hälla bort det överflödiga vattnet. Genom att hälla på kokande vatten försvinner alla gifter.

Fint!

Jag gjorde en större sats igår och nu får andra kusen i stallet av det också.
Bra att jag äntligen får användning av det! ;)

vad är det för skillnad på linfrön och linfröolja då?

Liknande trådar

Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 251
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V