Hela kullen hade endast 1 testikel vid besiktning (8v).

Pfadfinderei

Trådstartare
Har precis köpt min efterlängtade valp. Följde med uppfödaren och valparna (9st, varav 4 hanar) till besiktningen där alla 4 hanar fick anmärkning om endast 1 testikel. Veterinären kände väl egentligen ganska hastigt och sade ingenting om hon kunde känna att de låg någon annan stans i buken utan tyckte helt enkelt att vi valpköpare skulle avvakta till 12v iom att det gällde alla hanar.

Valpen är från ganska kända avelshundar (schäfer), bland annat från linjer med Quintus Eqidius (pappa) och Mike vom Weinbergblick (morfar), och som jag förstår det är 'kryptheten' nerärvd från Y-kromosomen, dvs från hanen. Båda hanar är ju ganska 'mammutavlade' och jag hittar ingen statistik eller ens rykten på huruvida det har kommit krypta hundar ur dessa linjer.

Jag valde ändå att köpa valpen för att avvakta fram till 6 månader. Men fram tills dess undrar jag om någon har lite konkret information gällande om man BÖR massera eller låta området vara. Jag har hört 2 olika saker från 4 olika veterinärer/djurskötare och läst flera åsikter och artiklar som alla motstrider varandra. Bland annat att det är bra att massera, bland annat att det kan bli tokigt att massera (hunden 'drar upp' kulorna när den blir obekväm/spänd).

Hunden skall användas som IPO-hund då min nuvarande har problemrygg och därför vill jag ju inte ha ytterligare en hund med kassa förutsättningar, men det är så himla surt iom att kombinationen är lite utav en drömkombo för mig.

Tar tacksam emot alla åsikter och erfarenheter!
 
Får du ens tävla IPO med en kryptorkid hund?
Inom grenar där man kan ta championat som till exempel lydnad går det inte att ta championatet med en krypt hund.
 
Det var därför jag skrev att jag avvaktar fram till 6 månader :) Tävla kan man ju, men ingen utställning eller avel.
 
På min unghund trillade inte andra kulan ner förrän han var strax över fyra månader. När han fick 12 veckors-sprutan kände inte veterinären någon annan kula så hen sa att Tage med största sannolikhet var krypto. Men en månad senare så fanns det plötsligt två :) Jag gjorde ingenting, alltså ingen massage eller så.
 
Nu kan inte jag rasen och hur det ser ut efter just dom hundarna ,det får @Voff svara på.
Men rent generellt så är det inte ovanligt att 8v valpar inte har båda kulorna i påsen.
Att massera är ingen ide om du inte känner den saknade kulan.
 
Hanen känner jag väl till. Mycket flitigt använd. Men som uppfödare i rasen ska jag vara försiktig med mina åsikter.
Kan bara säga att jag har stor tillförlitlighet till hanägaren men vi kommer själva inte nyttja dessa linjer.
 
Kan förtydliga så ingen tror att jag ser illa på QE.
Hans typ är inte aktuell på våra linjer. Vi som liten kennel skulle ha svårt att få tillräckligt många köpare till kullen som matchar avkommorna.
Sen väljer vi oavsett hane att inte para med hanar som lämnat mycket i sverige för det minskar våra vidare avelsmöjligheter.
Så QE har aldrig varit aktuell och därför har jag heller aldrig tittat på hans statistik exct så jag kan uttala mig.
Sett honom i arbete :up:
Träffat flera avkommor.
 
Min Border collie har inte släppt någon av sina kulor och vet. sa att hon tror han är krypto när han fick 12v sprutan förra veckan. Inte alls kul att höra men fick sedan veta att 2 hanar från tidigare kull på tiken dröjde en tills den var 1 år och andra hela 1,5 år innan den hade båda nere. Vilket gett mig hopp på att det inte är helt kört än iaf
 
Hanen känner jag väl till. Mycket flitigt använd. Men som uppfödare i rasen ska jag vara försiktig med mina åsikter.
Kan bara säga att jag har stor tillförlitlighet till hanägaren men vi kommer själva inte nyttja dessa linjer.

Jag förstår helt vad du menar! Jag har jättestort förtroende till ägaren samt min uppfödare, och vet vad det är jag kommer (förmodligen - avel är ju ett lotteri) ha i kopplet. Men det är också därför jag valde denna kombination. Förhoppningsvis klarar jag även av hunden. :)

Jag hoppas bara att kulan bestämmer sig för att vara med i spelet. Har fått fundera lite. Om den inte dyker upp, provar jag akupunktur (vill ju gärna kora hunden i framtiden, även om avel inte är aktuellt) och finns den ändå inte, så får jag väl ta ett beslut då. Men många jag har pratat med tycker det är för tidigt för att ta några beslut nu. Jobbar mest på att mentalt gilla läget och acceptera att han EVENTUELLT blir krypt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp