Hel havre vs. Krossad havre

F

Fiore

Min häst går på krossad havre och jag funderar på att gå över till hel havre. Främst för att det blir sådana stora volymer när man ger krossad havre. Jag är rädd att hon inte ska ta upp hel havre bara och att den kommer ut hel igen:S Vad har ni att säga om detta?

Sv: Hel havre vs. Krossad havre

Så länge hästen har bra tänder och så länge havren inte är alltför hårt torkad så är det ingen fara. en sak man kan kolla om anser att *ALL* havre bara åker rätt igenom är att: ta 1 kg träck, slamma upp det i vatten, räkna hur mycket havrekorn det är. Är det fler än 200 st HELA havrekärnor per kg träck, så kan det vara läge att kolla tänder eller ge krossat.

Jag har fått lära mig att hästar tar upp hel havre betydligt sämre än krossad, men du får väl testa och se om det är mycket hela korn i avföringen

Då får du nog lära om eftersom detta inte stämmer. Så länge hästen kan krossa skalet, villket hästar med bra tänder gör, så tar den upp all näring som finns. Näringen sitter ju under skalet, och bara det krossas så kommer näringen ut.

Jag anser att krossad havre är det bästa att ge till hästen. Fodergivan blir även större med hel havre då den inte får i sig den energin ordentligt som den får med krossad.
Men sen att om hästen har bra tänder eller inte tycker jag låter lite befängt, hästar äter olika fort och de finns de hästar som tar två tuggor och sedan sväljer. Och på detta viset inte hinner krossa alla korn och dessa följer med i bajset.

Vi köper havre från en bonde som krossar direkt i våran säck.
Då energin som finns i havren försvinner efter ex antal dagar/veckor. Och det kan även det vara en annledning till att man får lov att ge sin häst större givor med krossad.
För de flesta köper direkt från affären och man vet aldrig hur länge den havren kan ha legat där krossad.

Så vad jag tycker är att direkt krossad havre det bästa att ge hästen, då den får energin på en gång.Men sen får ni andra tycka och tänka precis som ni vill. Men detta är mina små tankar om hel och krossad havre. :)

Jag köper krossad havre direkt från bonden i stallet. Det jobbiga med den krossade havren är att det blir sådan stor volym. Min häst får 2 kg krossad havre per/dag.

Anledningen till att jag funderar på att byta nu är för att jag är rädd att hon inte hinner äta upp på morgonen. Hon har lämnat någon dag och det är därför jag håller på att fundera. Hon brukar inte lämna och det senaste har hon inte gjort det heller så jag inbillar väl mig bara. Men alltid bra att kolla vad andra tycker. Tack så mycket. Om hon börjar lämna ngt igen får jag kanske pröva att byta. Tandläkaren sa förresten att hon hade jättefina tänder och han behövde inte göra någonting :). Skönt!

Jag har börjat ge henne lite betfor på morgonen också så det inte ska bli så torrt. Jag inbillar mig att det blir godare för henne då iallafall :).

Befängt ? Det är ju faktiskt så det är.

Fodergivan blir även större med hel havre då den inte får i sig den energin ordentligt som den får med krossad.

Vad spelar det för roll att VOLYMEN är större, det är ju samma kg ändå om du ger hel som krossat. Klart dom får i sig energin...vad har du fått alla konstiga ideer i från ?

Och på detta viset inte hinner krossa alla korn och dessa följer med i bajset

Jamen RÄKNA då kornen som kommer ut.

Då energin som finns i havren försvinner efter ex antal dagar/veckor. Och det kan även det vara en annledning till att man får lov att ge sin häst större givor med krossad.

Ännu en konstig ide...energin försvinner alls inte. Anledningen till att man ska förbruka kross relativt snabbt är för att den kan HÄRSKNA.

^^ Det var de jag visste. Därför jag skrev att alla får tycka vad de vill.

Men okej.

Så du menar att bönder ljuger? För det är utav dem jag har hört att havrens energi blir sämre om den får stå för länge om den är krossad. Ja, den härsknar oxå men då har den ståt alldeles för länge eller för fuktigt.

Det jag menade med fodergivan var inte all maten utan att man får ge mer hel havre än krossad då vissa hästar inte tuggar ordentligt och då inte får i sig tillräckligt så de får den energin den skulle ha.

Jag har hittills inte träffat någon häst som har ätit hel havre som inte har haft det synligt i sitt bajs och det har inte varit några problem med deras tänder, och de har inte heller "hets" ätit. Så hur förklarar du det?

Har en kompis vars skola hon gick på krossade hel havren till sina hästar innan då det var bättre för hästarna att få till sig energin som det är meningen att hästen ska få från havren.

Jag kommer nog iallafall aldrig förstå vitsen med att promt ge hästarna hel havre om man kan köpa direkt krossad havre från bonden istället för att köpa från tex dalvik i säckar.

Men jag skrev väl att enstaka korn gör ju ingenting att det går genom hästen. Jag skrev också att man skulle RÄKNA kornen som kom ut. Får du i hopp 200 st HELA korn per kg skit, då bör du krossa.

Bönder ljuger ? Så när blev alla bönder dragna över en kam ? Hur många bönder har du konsulterat ? Inom hästfolk påstår hälften att havre inte förlorar näringen och andra hälften säger ja. Men inte påstår väl jag då att ena hälften ljuger ? Jag påstår att ena sidan inte har rätt kunskap hur det fungerar...presis som endel bönder.

Jag köper krossad havre direkt från bonden i stallet. Det jobbiga med den krossade havren är att det blir sådan stor volym. Min häst får 2 kg krossad havre per/dag.

Anledningen till att jag funderar på att byta nu är för att jag är rädd att hon inte hinner äta upp på morgonen. Hon har lämnat någon dag och det är därför jag håller på att fundera. Hon brukar inte lämna och det senaste har hon inte gjort det heller så jag inbillar väl mig bara. Men alltid bra att kolla vad andra tycker. Tack så mycket. Om hon börjar lämna ngt igen får jag kanske pröva att byta. Tandläkaren sa förresten att hon hade jättefina tänder och han behövde inte göra någonting :). Skönt!

Jag har börjat ge henne lite betfor på morgonen också så det inte ska bli så torrt. Jag inbillar mig att det blir godare för henne då iallafall :).

Om du är orolig så kanske du kan ge mer på kvällen?
Då har hon mer tid på sig att äta plus att då har hon även ngt att göra.
Det var bara ett förslag som kanske passa, men sen vet jag ju inte vad ni har för rutiner. ^^ Ja, betfor är alltid gott. Slafsigt och mysigt. hihi. :)

Förlåt, jag formulerade meningen fel, "de bönder som bor i min närhet och de som jag har träffat - ljuger".

Varför ska man behöva hitta hela korn i bajset överhuvudtaget? det ska inte vara där alls.

Ja, tillräckligt många för att jag ska kunna dra en slutsats om havren.

Jag skrev förut att det var vad jag ansåg om havren, och tycker du inte om det så behöver du inte ens läsa. För som du skrev så tycker ena hälften så och andra hälften så, så vi är i de två olika "lagen" och får tycka hur vi vill och använda havren hur vi vill. Sen får TS göra hur hon vill och göra det hon anser är bäst för hästen utan att någon ska vara där med pekpinnar om vad som är rätt och fel om havren.

Men om du iallafall vill 'diskutera' så PMa mig gärna, så att vi inte förstör tråden med vårat 'gnabb'.

Jag ger krossad havre nu eftersom vi har kross i stallet (Dom köper in hel havre och så får dom som vill krossa)
I tidigare stall har jag gett hel havre och inte haft ngr problem med att det bara går rakt igenom.

Varför ska man behöva hitta hela korn i bajset överhuvudtaget? det ska inte vara där alls.

För att det alltid slinker ned otuggade kärnor. Betänk hur många kärnor tex 1 kg havre har...så lätt att missa att tugga. Varför tar du inte och konsulterar tex Slu i dina funderingar..någon med foderkunskap ? Vadå inte tycker om det ? det är ju du som inte gillar att du har fel kunskap. Det är ju superlätt att ta reda på fakta om man går direkt på källan istället för hörsägen av ett fåtal personer. Vadå pekpinnar ? sen när är FAKTA pekpinnar ? Du har ju helt fel kunskap. en kunskap som vart känt lääänge att havre inte förlorar näring, ja det anammar du som en sanning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 047
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka