Hel havre vs krossad havre

L

Lisso

Hur påverkar krossad havre hästen gemfört med hel havre?
Vad blir det för skillnad? :confused:
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Ingen som vet?
men om jag frågar så här då:
Varför ger ni krossad havre istället för hel havre?
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Hel havre håller längre än krossad.

Krossad kan man med fördel använda ifall hästen har svårt att tugga eller tillgodose sig hel havre, man ser det ifall det kommer mycket hela havrekorn med i bajset.

Jag föredrar hel havre eftersom det är mindre i volym än krossad havre och för att det håller sig bättre.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

krossad havre börjar tappa innehåll efter två veckor.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Nej igen...den tappar ingen näring alls...det är den HYGIENISKA kvaliteen som försämras i och med att havre krossas. När ska folk lära sig detta ?!
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Mynta2 skrev:
Nej igen...den tappar ingen näring alls...det är den HYGIENISKA kvaliteen som försämras i och med att havre krossas. När ska folk lära sig detta ?!
Ja!
"När kärnan har klämts sönder är innehållet åtkomligare för luftens syre och skadliga mikroorganismer, varför lagringsförmågan försämras. Havren är inte så hård att den behöver krossas till vuxna hästar med bra tänder. Eftersom havre har så hög fetthalt är risken för att den ska härskna så stor att krossad havre bör betraktas som en färskvara" (C.Planck: Hästens näringsbehov och utfodring, s.159).

För övrigt så dammar krossad havre mer, så om man har en dammkänslig häst (med bra tänder) är det bättre att ge hel havre
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

min pålle är dammkänslig, har bra tänder men tycker inte han tillgodogör sig helhavre så han får kross. Inte märkt någon skillnad på krosshavre när jag lagrat det mer än två veckor
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

"Tycker inte han tillgodogör sig helhavre", hur har du kommit fram till det? Skaffa microskåp (kanske på skolan om du går i skolan) och undersök helhavre, nykrossad havre, lite äldre krossad havre och gammal krosshavre.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Det här med krossad havre och krossad korn, att den blir dålig rent hygieniskt efter två veckor. Är det för den kontinuerliga/upprepade kontakten med luften/syre, eller bara att det en gång kommit i kontakt med det?

Jag använder kornkross och havrekross (jag får ett helvete med fåglarna om jag använder helhavre, och jag vill inte att unghästen ska äta helhavre). I alla fall, jag gör INTE av med en säck på två veckor. Så jag har löst det som så att jag har lufttäta tunnor som jag häller över i, och sen tar jag upp i en mindre tunna för cirka 2 veckors förbrukning. Dvs den 'stora' tunnan öppnas inte hela tiden. Jag känner mig dock inte säker på att det hjälper, samtidigt har jag aldrig smakat eller luktat någon skillnad på krosset när det är nytt och när det är två månader gammalt (men bara haft kontakt med luft fyra ggr under den tiden).

Jag har inte haft den i microskåp, men glott lite under mikroskop och inte sett nån skillnad (men bara för man inte ser saker betyder det ju inte att de inte finns där). Så, är det någons om VET hur det är med den lufttillförseln?

Rent teoretiskt kan man ju inte ha en aning om när krosshavren på Odal är krossad, och den ligger ju där i sina pappsäckar med lufthål? (Jag köper inte från Odal så jag vet att min är krossad samma dag jag får hem den, men jag har funderat med det där med havren på Odal t ex kontra hållbarheten)

Jag har någon gång glömt hälla ut överblivet kross när hästarna går ut på bete, och när jag då på hösten ska fylla på förråden igen har man känt den omisskännliga lukten av härsket foder. Men frågan är ju om den lukten kommer direkt, eller inte förrän det är härsket bortom sans och vett sas?
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Att inte tillgodogöra sig havre brukar bero på att de kanske inte tuggar noga å man ser att det kommer helhavre ut i träcken.
Det finns hästar som har svårare att tillgodogöra sig helhavre tex gamla hästar å hästar med dåliga tänder.
Personligen försöker jag ge helhavre till mina hästar men ngn gång har det hänt att den inte tillgodogjort sig det å då har jag fått ge kross istället.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Jamen herregud jag skrev ju det du citerade från C.Planck...lagringsförmågan är ju densamma som att den hygiensika kvaliteen blir sämre...inte NÄRINGEN.

Sedan ang att det kommer ut lite helhavre..bara för det kommer ut lite kärnor betyder det inte automatiskt att den behöver krossas/stöpas eller att hästen har dåliga tänder eller att havren är för hårt torkad...enstaka kärnor är hugget som stucket att det kommer ut. Jag tycker du ska RÄKNA hur många som dyker upp i skiten. Räkna på 1 kg gödsel. Mer än 200 kärnor..ja då kan du nog överväga andra alternativ än hel.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

chrysler skrev:
Att inte tillgodogöra sig havre brukar bero på att de kanske inte tuggar noga å man ser att det kommer helhavre ut i träcken.
Det finns hästar som har svårare att tillgodogöra sig helhavre tex gamla hästar å hästar med dåliga tänder.
Personligen försöker jag ge helhavre till mina hästar men ngn gång har det hänt att den inte tillgodogjort sig det å då har jag fått ge kross istället.

Det jag var intresserad av var HUR det var konstaterat. Genom att se havrekorn i träcket och nöja sig med det, eller verkligen kolla HUR många hela kärnor det är. Är det fler än 200 hela kärnor (inte bara skal alltså) så är det läge att göra något åt saken.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Jag ger krossad havre för det ser mkt smakligare ut. Men det är ju inte jag som ska äta av det utan hästarna. Köper färskkrossat av grannbonden ca en gång i veckan.
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Lustigt! Jag tycker helhavre ser supermumsigt ut!
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Det jag menade med tillgodose e att om han äter helhavre åker VÄLDIGT mycket bara rakt igenom. Det kan ju inte vara så jättebra. Och då äter han krosshavren bättre. :idea:

Tyvärr ej tillgång till microskåp då jag lämnade skolan för ett par år sedan. Man kan säkert se skillnad men jag märker ingen skillnad från att jag får hem havren till att den nästan är slut. va bara så jag menade.. :cry:
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

:confused:
lite till o skriva.

Kommer säkert inte ut jättestora mängder men jag tycker bara det är lite onödigt när det faktiskt finns krossad havre..

Sen har det hänt ett par gånger att han fått lite ont i magen av helhavre.

Tänderna är kollade och inge fel på. Däremot kastar han gärna i sig maten och jag vet inte riktigt hur jag ska förhindra detta då jag ju inte kan stå o mata han med typ 1 dl i taget : )

Så länge hästen verkar må bra o tycker om sin krossad havre så får han äta det. helt enkelt. :cool:

Vilken stor grej det blev ang hel o krossad havre igentligen :eek:
 
Sv: Hel havre vs krossad havre

Jag köper min havre och korn från odal...
Så jag kan inte veta när den är krossad...
Pga detta så har jag valt att ge min häst både hel korn och havre.
Jag stöper kornet!
Så fort kärnan på havren öppnas(krossningen) börjar fettet härskna efter ca 2 veckor är då den hygieniska kvaliteten mycket försämrad och efter ytterligare 2 veckor kan det vara olämpligt att ge till hästen. Det finns ingen anledning att ge en fullt frisk häst med bra tänder krossad havre, men man kan med fördel ge det till unghästar (som byter tänder) och gammla hästar (som har dåliga tänder) förutsatt att den är nykrossad(källa:SLU).
När man överväger att ge krossad havre till sin häst pga att den bajsar ut många hela korn ska man tänka.....
Hur många havrekorn innehåller givan och hur mycket av denna giva kommer ut hela???

Visst bajsar min häst ut lite hela korn av både havre och kornet....
När jag kontrollerade hur mycket det verkligen var så gjorde jag så att jag tog en "klutt" från 3 högar = 3 "kluttar" (gjorde detta vid flera tillfällen). Mosade dom ute i stallgången med en gaffel och räknade kornen jag hittade. Det var mellan 2 och 5 hela korn i varje "klutt". Och med tanke på hur mycket havre och korn hon får så ansåg jag att det var värt att fortsätta att ge hel korn och havre.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 442
Senast: Buzzter
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: caballus
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 474
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp