hel eller halvsko?

H

hast

hejsan jag ska släppa mitt sto på bete på fredag med nya hästar som inte har träffat innan:)imorgon kommer hovis tänkte ska man hel eller halvsko henne?har bara haft henne i två månader vet inte riktigt hur hon kommer vara när jag släpper henne eller så ..

Sv: hel eller halvsko?

Ska hon gå å bete hela sommaren endast? I så fall behöver hon knappast skos alls

I många fall brukar man ha hästarna barfota bak för att minska skaderisken vid eventuella sparkar. Är du osäker på hur hon reagerar ihop med andra hästar tycker jag du bara ska sko henne fram eller inte alls.

hon kommer för de mesta stå och beta i sommar ,kommer rida henne lätt i skogen 4gånger i veckan ungefär:)

jag är rätt osäker hur hon är mot andra hästar ,då hon stått mestadels med en äldre och den sätta hon på plats med en gång ,hon kan sparka lite grann men ingen aning hur hon är mot dessa hästar är ju nya med ,och dom har ett sto som är rätt bossig:)hon ska ju endast bli riden i skogen 4gånger iveckan så frågan är om de bara räcker fram?

Tror det räcker fram faktiskt. Det är just själva ihopsläppet som är det kritiska sas. När allt lugnat sig och det kanske visar sig att hon måste ha skor runt om så är det ju bara att sko, då är rangordningen redan fastställd och risken för att de ska sparka varandra illa har minskat radikalt.

Svårt att säga, beror på din hästs behov. Rådgör med hovslagaren i första hand. Min ena kan inte gå varken barfota eller halvskodd ens om han går på bete i gräshage och inte rids. Han rör sig knappt, vill inte springa och inte busa och leka. När de andra hästarna har race ihop vill han inte vara med om det inte sitter skor på fötterna. Mina andra går dock bra barfota när de går på gräs och inte rids.

Har din häst bra hovkvalité så hade jag bara skott hon fram. Fungerar det inte och hon blir ömfotad vet du ju det tills nästa gång alternativt att någon kan hjälpa dig att slå på bak :) Mitt sto går utan skor bak hela sommarhalvåret, hon har kanonhovar och är inte ett dugg ömfotad.

Prova ta av henne barfota helt och låt henne ha 2 veckors semester :) Rid henne sedan och se om hon verkar ömfotad? Är hon det sko henne fram!

Hästar ska gå barfota MINST 2 månader om året för att hovarna ska må bra. Och perfekt är ju det på sommaren.

Mitt tips :)

Hästar ska gå barfota MINST 2 månader om året för att hovarna ska må bra.

detta beror ju helt på hur hov kvalitén är, min ena häst t ex sliter ner sina fötter jätte mycket på bara 2 veckor utan skor (och var då i en sjuk hage), med skor så behöver hon skos om var 5e vecka då hon tappar dem annars. sömmarna släpper.

andra hästen går barfota sålänge hon inte rids intensivt och på hårt underlag, har enligt hovslagaren perfekta fötter ^_^

Självklart finns det de som inte klarar av det.
Men det är rekomendationerna minst 2 månader alltså :)

Min häst hade fruktansvärd hovkvalité sprack och växte dåligt. Tog av honom barfota. Han var öm och jag funderade om jag gjort fel, han gick bara på gräs och hovarna slets ner mycket men sedan kom vändningen.
Hade honom sedan barfota i nästan 1 år och har aldrig haft hovproblem efter det. Ångrar inte det en sekund. Köpte boots till honom under vintern.

En typiskt häst som "aldrig" hade kunnat gå barfota enligt tidigare ägare.
Allt som krävdes var lite tålamod, red honom inte i början alls.

Han är fräschare inet bara i hovar utan även i senor och ben nu :)

Därför ser jag en barfotaperiod per år som ett måste för varje häst. Nu inte i extrema fall med dålig hovkvalité där hästen lider något förfärligt eller skador. Har bara sett positiva utgångar med det. Även en förbättring av gångarter!

Hör med hovslagaren, trodde inte min häst skulle funka på halvskoning med det gjorde hon, och då hade jag rådfrågat hovslagaren! (:

TS, du bör också kolla med betesägaren/ansvarig vad som gäller på det betet, står det något i ert avtal? Vissa beten kräver oskott bak för att minska skaderisken.

När du vet om det finns krav från betet får du ihop med hovis avgöra vad som är bäst för din häst. Har den hyfsad/bra kvalitet på hovarna så är oskott bak inga problem om den inte rids mer än i motions-syfte.

OT
Vi har alltid oskott på hästar som inte ska ridas under betet och annars bara skor fram när hästarna släpps ihop för bete (och då är de ändå vana att gå ihop under resten av året). Behövs det får man slå på baksko får det möjligen ske under samråd av övriga hästägare efter att rangordning är stabiliserad eller byta hage.

Är det din högst personliga åsikt? Annars - källa på det tack!

Är mitt personliga tycke men inte något jag hittat på själv. 99% av de hovslagare jag pratat med rekomenderar detta. De flesta ännu längre perioder.
Ring mellanbygdens hovslageri i sikfors t.ex. och prata med Nicklas!
Utbildad mkt seriös hovslagare

Tack Bustino för din redogörelse och åsikt och tips. Precis vad jag behövde höra. Har tagit av min alla skor för första gången, haft honom i 6 år. Lite oroligt så här i början eftersom han har varit trasig lite då och då, men var det inte nu. Ville att han skulle få ha sommar och gå barfota just för att han ska få starkare hovar. Min hovslagare rekommenderar också det om man nu inte ska rida. Han galopperar i full fart över ängen och är lycklig, men ömmar dock när han kliver på någon sten. Hitills ser det bra ut har inte ens gått en vecka. Sunt förnuft säger att det kan vara bra för hovarna och hästen;)

Så skönt att få lite ros för sina inlägg! Just dethär med barfota får man mycket diskutioner om.

Din häst kommer garanterat må super bra av att gå barfota! Och det är ju precis för dom som för oss när det gäller att gå utan skor. De människorna som aldrig har skor får hårda tjocka sulor under fötterna och ömmar inte på något medans vi har svårt att gå på grus! Precis samma för hästarna :)

Klokt av dig att ta det beslutet!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka