Hel- eller halvförsäkring.

Gabbi

Trådstartare
Hur mycket/lite tycker ni att en bil ska vara värd för att ni ska kosta på den en helförsäkring?
Min V70 köptes för 120.000 och då helförsäkrade jag den. Nu skulle jag tro att dagsvärdet är 55.000 till max 60.000 och jag börjar tveka inför att betala helförsäkringen mycket längre till. Den ligger på strax över 6000 per år (således 10% av bilens värde) och tro mig, det finns ingen billigare för denna bil med denna adress, jag har kollat överallt.

Jag och sambon diskuterade lite igår, eftersom han är lite sugen på att köpa bil snart. Har man lån på bilen/tagit lån för att köpa bilen så skulle jag nog säga att man borde ha helförsäkring tills den är värd 20-30´. Annars så beror det lite på prisskillnaden mellan hel och halv. Kostar helförsäkringen 6000 mer än halv, eller 6000 totalt på ett år? Annars kanske du kan se om det räcker med att höja självrisken på vagnskadan, och se hur mkt du sparar då?

Bilen är helt betald kan jag tillägga. Nej, 6000 är helförsäkringen och halv tror jag hamnar någonstans mellan 3-4000,kommer inte ihåg exakt.
Smart med att höja självrisken, det ska jag kolla.

Utan lån, skulle jag nog säga att halvförsäkring är aktuell runt 40-50´, beroende på hur billig månadskostnad du kan få genom högre självrisk. Sen är det klart att det är ens egen ekonomi som avgör hur smärtsamt/möjligt det är att köpa en ny likvärdig bil. Räcker ekonomin till att betala en ny likvärdig utan krångel, då är ju pengarna du sparar på halvförsäkring "vinst" (om inget händer....). Det är en risk förstås, men å andra sidan känns det orimligt att betala 5% av bilens värde i vagnskadeförsäkring per år.

Kolla gärna kvarndammen mm för att se vad bilen är värd på ett ungefär (om du säljer den privat). Kanske kan hjälpa till i beslutet.

Beror nog helt på vad man har för filosofi. Jag har inte halvförsäkring, då skippar jag allt utom trafikförsäkringen.

Börjar med att kolla vad motsvarande min bil kostar på Blocket. Skriver ner ytterligare 10-20 % för att få fram ungefär vad jag skulle fått från försäkringsbolaget vid svår krock (lösa in bilen). Funderar på om det kan vara värt att istället skaffa en skruttbil för att ta sig fram.

Och sedan väger jag in att försäkringen behövs där jag riskerar att få åverkan på bilen, eller där jag själv orsakar skada på min bil. Sedan fattar jag beslutet. Trafikförsäkringen tar ju motpartens skador, om det skulle vara så att jag är orsaken till krocken.

Vi köpte nyss en bil för lite under 60000 som vi valde att halvförsäkra. Tyckte inte det var värt att helförsäkra, lär inte få ut speciellt mycket om den blir totalkvaddad. Anledningen att vi valde halvförsäkring och inte trafikförsäkring var mest för att det inte var speciellt mycket dyrare och att det täcker om någon tänder eld på bilen, vilket tyvärr är en möjlighet där vi bor.

Jag är helt beroende av bil, och behöver således ha en hyrbil som ersättare om min bil råkar ut för en olycka. Sen är det ju en avvägning vad jag kan hosta upp själv, och om jag den dagen bilen är mos verkligen anser att kronorna jag sparat är värt de pengar jag ev "förlorar" vid bilmoset.

Om det skiljer 2000 kr mellan hel- och halvförsäkring, så är det 20 000 kr på 10 år. Dvs bilen ska vara väldigt lite värd för att jag inte ska anse det är värt att ha helförsäkring.

En ytterligare fördel med helförsäkrat är att när någon annan orsakar att min bil blir mos, så jag får ut hyrbil och pengar till ny bil DIREKT. Sen får jag ut lite extra pengar för självrisk osv när ansvarsfrågan är utredd. Om jag bara haft halvförsäkrat, ja då måste jag vänta på ALLA pengarna tills skuldfrågan är färdig.

Som när jag blev påkörd på motorvägen av en idiot. Bilen var köpt för 112 000 kr två år/7000 mil tidigare. Den blev totalmos där på motorvägen. Den var helförsäkrad. Jag kunde direkt hämta en hyrbil på försäkringen, och börja kika efter ny bil. Det tog det (det var semestertider) ungefär tre veckor mellan krocken och att försäkringsbolaget betalade ut pengarna. Jag fick för övrigt 80 000 kr (92 om jag köpt en ny citron) för bilen, vilket var snäppet över vad motsvarande bilar kostade på blocket. Hade kanske kunnat få upp summan då det var deras första bud, men 80' var okej för mig.

Olyckan, som var en seriekrock där bilen som körde på mig sedan spelade bilflipper med 4 st andra bilar (jag studerade mitträcktes konstruktion i närbild istället), tog ungefär 2 mån för polisen att reda ut. Han som körde på mig tog direkt på sig det på plats, men vägrade sen ta på sig någonting och hänvisade allt till polisutredningen. Det tog TRE MÅNADER efter olyckan innan ansvarsfrågan var utredd och de konstaterat att det var inte mitt fel jag blev påkörd bakifrån ;)

Dessa tre månader åkte jag först i min hyrbil och sen i min nya fina bil. Det jag hade betalt ur egen ficka var 1/3 av hyrbilskostnaden + självrisken för vagnskadegarantin. När ansvarsfrågan avgjordes fick jag tillbaka de pengarna med från f-bolaget.

Om jag haft halvförsäkring hade jag under de där tre månaderna inte fått ett öre från försäkringsbolaget. Utan endera behövt hosta upp alla pengar själv (för hyrbil + ny bil) eller typ cykla.

DET är värt en del för mig med faktiskt, att "alltid direkt" kunna fixa till vad för elände det nu blivit, oavsett om det är jag som ställt till med det eller någon annan ställt till det.

Jag löste det på gabbisättet. Ringde upp och sa; fan vad dyr min försäkring är. Visade sig att den bärgningsförsäkring jag skaffade för två år sedan, just gått ut (2 veckor sedan,) pga bilens ålder, och bara kvarlämnat en massa dåliga tillvalsförsäkringar i stil med "spillskydd säten" (De har nog inte sett våra säten). Denna inte längre aktuella försäkring tog de dock betalt för fortfarande, eftersom spillskyddsförsäkringen tydligen även gällde äldre bilar.Jag lät väl lite sur så han tog bort allt sådant, drog av 700 på årskostnaden och slängde in ett gratis viltkollisionsskydd, så jag är rätt nöjd ändå.
Att höja självrisken från 3000 till 5000 skulle däremot bara spara in knappa 300 kr, så det ändrade jag inte.

Köpte nyss en "ny" bil... 07a för 45 000 kr ... Helförsäkrade den direkt, dels har vi lite skumt folk i området men mest av den anledningen som Alexandra skriver... Det är så smidigt att bara få hjälp direkt.
Nu bor jag på landet på "slingrig" väg med i stort sett en bil i diket varje dag vid vinterväglag, och även om jag då är klantig och kör för fort så har jag som sagt helförsäkrad bil. Och även om jag inte är klantig så har vi aldrig sett så mkt älg som sen jag flyttade ut här... = Mer försäkringen sitter också som gjuten ;)

Jag vet inte riktigt vart jag drar gränsen men efter att jag körde på ett rådjur för ngr veckor sedan bara för att inse att vi av ngn jättekonstig anledning bara hade bilen halvförsäkrad så känns det jäkligt dumt.
Nu har vi stått utan bil i flera veckor eftersom att vi fick fixa skadan så billigt som möjligt = tidskrävande och mkt väntetid.

Så jag tänker att det mer har att göra med hur man skulle lösa situationen om bilen blir skadad. Är det en skitbil som man hellre skrotar om man inte har råd att laga? Ja då behöver man ju inte helförsäkra.
Är det en skaplig bil som man gärna behåller och dessutom har behov av att få lagad på stört? Helförsäkra!

(Värst för vår del var att dessutom inse att vi betalat nästan 6000 kr/år för en halvförsäkring)

Och även om jag inte är klantig så har vi aldrig sett så mkt älg som sen jag flyttade ut här... = Mer försäkringen sitter också som gjuten ;)

Merförsäkring är underbar. Fick ett rådjur som hoppade upp framför bilen för några år sen. Strax innan jul (dvs låånga väntetider på verkstäderna). Inga problem, jag fick en hyrbil direkt och min bil firade jul och nyår på verkstaden. Den gången frågade jag vad det hade kostat försäkringsbolaget ungefär att laga bilen, och killen sa att "30 - 40 000 kr ungefär". Då var bilen ganska lindrigt skadad ändå vid en första anblick, huven hade veckat sig lite "bara". Fast det var ju lite mer då vid närmare påseende..

Jag betalade 1/3 av hyrbilskostnaden (och enligt f-bolagets hyrestaxa = billigt) och thats in, ingen självrisk på viltskada. Tänkt mer än en gång på hur jävla surt det skulle varit att lägga tiotusentals kronor (man hade kanske kommit ner i pris om man letat runt) på att fixa bilen igen eller stått där utan bil.

Bilen var värd ungefär 110 000 kr vid olyckan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 828
Senast: cetzyboy
·
Äldre Vi har en tredje bil som reservare då vi är ytterst beroende av våra bilar. Den tredje bilen är en audi årsmodell 2001 som nu rullat...
2
Svar
22
· Visningar
4 425
Senast: avslutat medlemskap
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar