Jag är helt beroende av bil, och behöver således ha en hyrbil som ersättare om min bil råkar ut för en olycka. Sen är det ju en avvägning vad jag kan hosta upp själv, och om jag den dagen bilen är mos verkligen anser att kronorna jag sparat är värt de pengar jag ev "förlorar" vid bilmoset.
Om det skiljer 2000 kr mellan hel- och halvförsäkring, så är det 20 000 kr på 10 år. Dvs bilen ska vara väldigt lite värd för att jag inte ska anse det är värt att ha helförsäkring.
En ytterligare fördel med helförsäkrat är att när någon annan orsakar att min bil blir mos, så jag får ut hyrbil och pengar till ny bil DIREKT. Sen får jag ut lite extra pengar för självrisk osv när ansvarsfrågan är utredd. Om jag bara haft halvförsäkrat, ja då måste jag vänta på ALLA pengarna tills skuldfrågan är färdig.
Som när jag blev påkörd på motorvägen av en idiot. Bilen var köpt för 112 000 kr två år/7000 mil tidigare. Den blev totalmos där på motorvägen. Den var helförsäkrad. Jag kunde direkt hämta en hyrbil på försäkringen, och börja kika efter ny bil. Det tog det (det var semestertider) ungefär tre veckor mellan krocken och att försäkringsbolaget betalade ut pengarna. Jag fick för övrigt 80 000 kr (92 om jag köpt en ny citron) för bilen, vilket var snäppet över vad motsvarande bilar kostade på blocket. Hade kanske kunnat få upp summan då det var deras första bud, men 80' var okej för mig.
Olyckan, som var en seriekrock där bilen som körde på mig sedan spelade bilflipper med 4 st andra bilar (jag studerade mitträcktes konstruktion i närbild istället), tog ungefär 2 mån för polisen att reda ut. Han som körde på mig tog direkt på sig det på plats, men vägrade sen ta på sig någonting och hänvisade allt till polisutredningen. Det tog TRE MÅNADER efter olyckan innan ansvarsfrågan var utredd och de konstaterat att det var inte mitt fel jag blev påkörd bakifrån
Dessa tre månader åkte jag först i min hyrbil och sen i min nya fina bil. Det jag hade betalt ur egen ficka var 1/3 av hyrbilskostnaden + självrisken för vagnskadegarantin. När ansvarsfrågan avgjordes fick jag tillbaka de pengarna med från f-bolaget.
Om jag haft halvförsäkring hade jag under de där tre månaderna inte fått ett öre från försäkringsbolaget. Utan endera behövt hosta upp alla pengar själv (för hyrbil + ny bil) eller typ cykla.
DET är värt en del för mig med faktiskt, att "alltid direkt" kunna fixa till vad för elände det nu blivit, oavsett om det är jag som ställt till med det eller någon annan ställt till det.