Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bombardier

Jag har ett litet problem...
Mitt varmblod är 10 år.. har iinte blivit så väl om händertagen av sinna förra ägare, men nu har det bra:idea:
Det är nämligen så att vi d vetrinär besiktningen så visade det sig att han HADE haft en kotledsskada (inflamation) men om jag nu som jag vill använda honom till hoppning, Så vet jag inte riktigt om jag vågar ta chansen!! vetrinären frågade jga inte.. Men tänkte höra med er häst kunniga:P För att den vetrinären vi har här är spec. inriktad på Hund:confused:

Tar gärna imot tips hur man kan underlätta galloppträningen!!Han har problem med den:(

Tacksam för svar:banana:

Sv: hejhej

Fråga en veterinär... Ring en klinik.. De svarar på frågor ifall du är osäker..

de flesta hästar har väl haft det nån gång (allra flest vbl) och isåfall skulle ju ngen kunna hoppa sin.
En fråga, hur kunde vet märka det på besiktningen? hade ni tillgång på hästens journal?
Märker du inte av att hästen lider av det så kör på.

Hej hej tacksam för ditt svar:)
vetrinären kollade lite och efter böjprovet så markerade han lite, men dom sa att det var för att han inte var van att bli "strechad" men jag vet inte om jag vågar tro på det:crazy:
Men sen är det lite mer som är problem jag vet inte hur jag ska beskriva men när vi ska galoppera så "flakar, tappar balensen" nånting sånt.!!!Det gör mig orolig!!..Kan det vara för att han måste springa så fort för att kunna galoppera att det känns som att han "tappar rumpan?"..

Tacksam för svar!!
Emma:banana:

Kolla upp kotlederna hos en veterinär som kan häst. Jag tycker det låter lite konstigt när du beskriver det hela.

Ang galoppen så har han troligtvis inte muskler att bära sig i galoppen. Rid för tränare så du kommer rätt från början.

man kan även böja fram hältor. Hur mycket var det, en halv grad? hade det varit en annan vet så kanske den hade sagt att det inte var nåt alls, en tredje kankse hade sagt att det var en hel grad.
Vad böjde ni på för underlag?
Kunde vet se på börprovet att han hade haft en inflammation och vart behandlad?

hej igen..
Det är så mycket som har hänt minhäst så jag vet inte hur han kunde veta:smirk:
Han markerade bara!!Det var asfalt!!...Jag vet inte riktigt men han haf fått sytt i samma bakben. Och här för exakt en månad sedan på onsdag vart han påkörd. Så nu har min ängel rivit up en gammal skada!! men vetrinären som är häst kunniga kan inte söva honom och röntga benet för att han är allergisk mot knot och mygg så han e alldeles igen svullen vid luftrören...Så just nu e det bara problem!!!(han kan andas)..:)
'
Tack Tack

Ska svullnaden i luftrören försvinna innan vet kan röntga och åtgärda en ev skada? Hur länge ska han gå så?

Måste dom söva hästen för att röntga den? nu hänger ja inte med riktigt..

Dom måste öppna luftrören på honom!!! och då kan han inte vara vaken och för att kunna röntka honom så finns det inget annat alternativ at söva honom för han är "världens mest rädda häst"...

ja vetrinären måste söva, eller ge honom lugnande för som jag skrev tidigare han är en väldigt speciell häst och då menar jag SPECIELL...och eftersom att han har haft en gammal skada så måste dom "öppna" benet och lägga det rätt för det är ett slags benbrott.. hängde inte riktigt med när dom prata det var så mycket!!! Så det är mycket möjligt att jag har blandat ihop allting!!:o men jag vet att han ska sövas och det kan dom inte göra förens svullnaden har gått ner:cry:... Och det kommer att gå ner om ca 3-4 dagar!! för han har precis fått kortison eller hur det nu stavas...Och det går inte så fort med tanke på att det är knot och broms, mygg ute hela tiden..det som är så synd att "exemtäcken" funkjar inte dom gnager igenom...Och inne i stallet är det nästan omöjligt att ha minna hästar inne för där är det nästan värre!! Har ett litet stal på 5 boxar!!..

Jag förstår inte riktigt. Du har precis besiktigat honom för att köpa honom och nu ska han opereras för ett benbrott som uppkom då han blev påkörd? Du tänker väl inte köpa en skadad häst innan den är ok?

Och i en annan tråd skriver du att du rider honom efter olyckan!?:eek:

Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat det du skriver!!

Ja Allt Har Blkivit Ett Helt Misstag Alla Missuppfattar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du, snälla förklara, för annars får du bara ovänner. Du rider väl inte en skadad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka