Hej, vi kanske ska skaffa katt och undrar en sak:

L

lillefoten_

jo, kan man ha katten två veckor på ett ställe, och sedan katten på två veckor i en annan lägenhet väldigt nära? Katten kommer kanske hälsa på i den andra hemmet, men funkar det eller bli katten "skitsofren" (stavas?) då?

Sv: Hej, vi kanske ska skaffa katt och undrar en sak:

Jag hade mina kattungar på två ställen under några månader.. Mamman hade övergivit dom och jag tog hand om dom. Hittade dom i stallet hemma hos min far och var tvungen att mata dem med nappflaska så de var tvugna att vara hos mig hela tiden, så jag hade inte så mycket val mer än att dom fick åka fram och tillbaka lite då och då.. Nu var ju mina katter små ungar så dom "fattade" väl inte riktigt vad som hände, men jag vet att vuxna katter kan ta hårt på att flytta runt så helst ska man nog ha katten på ett o samma ställe. Mina blev dessutom dåliga i magen efter ett tag, vet dock inte om det hade med flytten att göra, men jag såg klart och tydligt vart dom hörde hemma.

Om det kan undvikas att katten måste bo på två ställen tycker jag det vore bra. Det låter komplicerat för katten att bo på två ställen. Om den kan bli schitzofren vet jag inte, så allvarligt blir det nog inte, men den kanske blir lätt förvirrad eller lite tillbakadragen.

Jag skulle inte rekommendera växelvis boende för en katt annat än under en kortare period.

Min katt har två hem och det fungerar kanonbra. På veckorna bor han i min lägenhet och över helgen åker vi till min pojkvän som bor en timmes bilresa bort.

Det har funkat utan problem och katten trivs mycket bra i båda sina hem.

Vänjer man bara katten och den inte verkar vantrivas så är det väl helt okej.

Du får prova och se hur det fungerar, det kan gå jättebra, eller så kanske inte katten tycker om det alls.

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama