Hej jag undrar lite om dessa sadlar

B

Buckingham

Jag måste köpa ny sadel då min nuvarande skaver även om man har en padd under. Har tänkt på 4 olika sadlar 1. Olympic Jessica 2. Hippos Dressage 3. Bates Caprilli Dressyr och 4. Globus Dressyr The Turner .Nu skulle jag vilja höra om ni har någon uppfattning av dessa ? Jag kommer att ta ut en sadelprovare men tänkte kolla med er vad ni tycker.. :)

Det är till min varmblodsvalack :)

Om ni tycker att någon annan sadel är bra kan ni skriva dom och hur ni tycker dom är!!

Sv: Hej jag undrar lite om dessa sadlar

Om du har en bild påhur hästen ser ut i ryggen är det lättare att tipsa! :)

Åker ut till stallet senare och tar ett kort på hästens rygg :)

Jag har hittat en bild från i sommras men han ser nästan likadan ut där som nu, förutom att han har blivit smalare..
Jag vet inte hur jag får in bilden här men den finns på min sida Buckingham.. så titta där på hur hans rygg ser ut..
Tack

du skriver på ett annat ställe att han ändrar form hela tiden. varför ska du då köpa en ny bomsadel? han kommer ju ändra form igen å inte kunna ha den. varför inte en bomlös istället så slipper du dom problemen? Den bomlösa du hade va kanske inte optimal att rida dressyr i. och sen att han fick ont i ryggen berodde ju inte på sadeln. du red utan padd så sadeln tryckte på tornutskotten. och padden du hade va bara skit och tröcks ihop på en gång så sadeln tröck ändå. köp en bomlös med bossor. typ KariFlex, Startrekk dressage eller lipizza grand prix. De två senaste ser ut precis som dressyrsadlar, lipizzan är billigast men det finns startrekk begagnat. Kariflexen ser mer ut som en islandssadel men det finns många storhäst/ponnyryttare som använder den åxå. Vet inte hur dom andra är men kan rekomendera Kariflexen starkt!

Den bomlösa jag hade kanske inte var den bästa , men en bom dressyrsadel tycker jag personligen om mera även om jag måste köpa ny sadel varanan månad tillslut passar en sadel hoppas jag. Sadeln som jag haft nu har jag haft sen den 27 december så ett litet tag hade jag den i alla fall, jag tror inte den va den rätta från början heller men nu kommer en sadelprovare ut och hon tar med några av dom märken jag undrar över och jag ville se vad ni tycker om dom på bukefalos..

:) Hej jag har en Bates Caprilli Dressyr som jag är nöjd med. Har funkat bra för mig då jag har unghäst, bommen kan bytas ut allt efter att hästen breddar sig. :bow:

:) Hej jag har en Bates Caprilli Dressyr som jag är nöjd med. Har funkat bra för mig då jag har unghäst, bommen kan bytas ut allt efter att hästen breddar sig. :bow:

Va bra att man kan byta bommen, hur ser din häst ut i ryggen ?
hästen jag har har väldigt rak rygg men han har börjat att växa vid manken(få muskler)

det är ju inte bommen man byter ut utan koppjärnen.. dessutom ju vidare man byter till desto mer svängd blir sadeln .Är inte alls säkert det passar .för ofta är det ju så att hästen blir rakare ju mer muskler den sätter inte mer böjd i sin rygglinje.

ok tyckte det var lite konstigt att man kunde byta bommen. då kan han nog inte ha den sadeln men provar den i alla fall när sadelprovaren kommer .

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att få hjälp - Letar en Globus Dressyr sadel - o då ingen av sadelprovarna här uppe i landet har ngn hemma så...
Svar
10
· Visningar
5 830
Senast: ankic
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·
Utrustning Hej alla! Jag har haft ett fullblod i ca ett halvår, aldrig haft fullblod innan. Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på honom så...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Karlvic
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka