Hej alla färgkunniga!

N

nalle

vad kan det bli för färg på lilla fölis om jag betäcker mitt sto svartskäck;
e: svartskäck
u: fux
ee: mörkbrun
eu: svartskimmel
ue: rödskäck
uu: fux
med en hingst rödblackskäck;
e: svartskimmel
u: rödblack
ee: brun
eu: svart
ue: rödskäck
uu: fux
Tacksam för svar då jag är helt okunnig inom detta område. :)
 
Oj?? :confused: Jag kan inget om sånt men det skulle vara spännande att se resultatet :)
 
Svart, brun, fux, svartskäck, brunskäck, rödskäck, musblack, brunblack, rödblack, musblackskäck, brunblackskäck eller rödblackskäck.

Tror inte att jag missade något alternativ...
 
Om man ska vara väldigt petig vad gäller stamtavlan så är det liiite som inte stämmer... :) Jag vet vilken hingsten är, och hans morfar var rödblackskäck även om han stod reggad som rödskäck.

Om du kan få avkommor med brun som grundfärg beror på hingsten, och i hans tur på hans mor. Modern har dock en helsyster (till vilken jag haft en dotter) som lämnat brunt, och morfadern har lämnat brunt. Det är svårt att avgöra om mormodern lämnar brunanlag också, hon är bara betäckt med fuxhingstar. Mormoderns andra avkommor har lämnat bruna avkommor ihop med svarta hingstar, men dessa mormoderns andra avkommor har haft en pappa som i sin tur lämnat bruna avkommor med svart sto.

Nu krånglade jag till det väldeliga, men i alla fall... :D Hingsten har ju inte haft några avkommor än så det är ju bara att vänta och se. Hoppas du får en liten blackskäck i alla fall, mus-, brun- eller röd- som prefix är ju mindre viktigt... En bra häst har ingen färg? ;)

Ska man vara ännu petigare så är det fel färg på någon av stoets farföräldrar också... :smirk: Annars kan inte pappan vara skäck. Kan man få veta vem stoet du ska betäcka är? Bara för intresses skull. Vill du inte säga här så får du gärna PM:a.
 
Stoets farföräldrar och hingstens föräldrar kan inte ha de färgerna. Två enfärgade hästar kan inte lämna skäck.
 
Det kanske är samma som med min ponny, hans mor är registrerad som rödblack, fast hon är rödblackskäck. Annars skulle ju inte min pålle kunna vara skäck heller!
 
nä, det stämmer ju. mamman är förmodligen rödblackskäck hon också, hon har två avkommor och båda är rödblackskäckar, och hennes föräldrar i sin tur är rödblackskäck och fux. hon kan ju ha ett par vita strumpor eller nåt och då reggas hon ju som rödblack. inom shetland är ju vita tecken på benen väldigt ovanligt (men några undantag finns ju, t.ex. en av de nygodkända som har en vit kota) och oftast är det då en minimalt tecknad skäck om den ändå har det.
 
Om det är en bukskäck så behöver inte någon av föräldrarna vara skäck. :)
 
De är i alla fall reggade i de färgerna som jag skrivit. Har dubbelkollat att de stämmer.
 
Min hingst (russ) har brun pappa och fuxmamma och sjlv är han rödskäck så det är fullt möjligt... :)
 
En sak till... Är det två bukskäckar du betäcker så blir alla föl skäckar. Du kan isf stryka mina tidigare färgförslag utom skäckvarianterna.
 
Då är väl nån av föräldrarna felreggade. De kan inte bli skäck av 2 enfärgade, precis som det inte kan bli en "gul" av 2 ickegula föräldrar.
 
Om de är enfärgade med dolt bukskäckanlag så kan det ju bli skäckföl. Fast det är klart de borde ju stå reggade som att de har dolt anlag då. Fast det är väl inte så lätt att bevisa?
 
Det är väl inget att hymla med att det är shettisar originalinlägget pratar om.
(Det godkändes en hingst i höstas med just den färgen och föräldrar med de färgerna...)
Och bukskäcksanlaget är väl det ENDA färganlaget som saknas hos shetland, så det kan inte bli någon bukskäck! :)
 
(Kollade lite noggrannare i originalinlägget...) Är det MIN hingst du vill betäcka med? :love: Han är ju den enda godkända rödblackskäcken, så...? :confused: Eller är jag ute och cyklar nu igen? :o
 
Njae.. det kan de INTE egentligen...
MEN det är inte alldeles ovanligt att konstantskimlarna reggats med fel färg, dvs med sin grundfärg, för det är inte alltid man SER att det är skimlar innan det är för sent att regga dem. Och det handlar ju dessutom om hästar för LÄNGE sedan, då man kanske inte riktigt var lika nogrann som man är nu... Plus att det ibland är svårt att avgöra om det är en "stickelhårig brun" eller en "brunskimmel".
OM man tittar på vad Damm har för mödernelinje så ÄR hans farmorsmor "stamsto" till en av de största konstantskimmellinjerna i landet, så det är nog helt enkelt så att någon är felreggad...
 
Oki, då är ju det hela omöjligt... Jag visste inte vilken ras det gällde eller om anlaget fanns eller ej. Men hur sjutton kan man godkänna en hingst med fel föräldrar ???

Miss Fideli, Hos de raser där bukskäcksanlaget finns så kan två ej skäckfärgade individer få en skäck. Anlaget kan följa med i många generationer utan att man vet att det "hänger med" precis som tex fuxfärgen. Fölet måste dock få skäckgenen från båda sina föräldrar för att bli skäck så det är svårare att få till ett skäckföl med skäck + icke skäck än med "vanliga" skäckar då 50 % alt 100 % blir skäckar (beroende på homogozyt alt hetrogozyt).

"Gulgenen" bärs däremot inte dold. Jag har fyra gula också... :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 346
Avel Hej. Jag håller på med shettisavel men har funderingar på att köpa in ett Danskt Varmblodssto för avel nu också. Jag är HELT ny inom den...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Engqvist
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 008
Senast: Zuzzi
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp