Headshaking

D

Deirdre

Hej!
Någon som erfarenhet av "headshaking"? Symptom?
Börjar nämlingen misstänka att min vägrande häst lider av detta :(

Sv: Headshaking

Hej!

Min häst har headshaking syndrome. Det visar sig på sommaren och då kastar han huvudet upp och ned, främst vid arbete eller när han på annat sätt är i rörelse.
Det finns olika typer av headshaking, en del hästar reagerar på de små flugorna som flyger in i näsborrarna och öronen, och en del andra är känsliga för solljuset. Min ponny har det som värst på kvällen så kvällssolen är så stark och det är så mycket knott, han mår bäst av att hålla sig i skugga eller endast arbetas lite lätt under dessa förhållanden. Kan man så ger det stor skillnad att träna i ridhus eller, om det inte är möjligt, i skugga i så stor utsträckning som möjligt.

Det hjälpte även honom att få luva på sig när vi tränade, det finns även "nosnät" som man sätter på grimman/nosgrimman som skyddar näsborrarna från flugor och knott. Kanske kan vara nåt?

Hoppas det löser sig för dig.
Mvh Norah

Ett tips är att sätta på hästen en huva när du rider +ev nosnät ifall det behövs:)
Har själv lite erfarenhet av detta:o

Hasten skakar och slår med huvudet ofta. Utan tydlig egentlig anledning. Har du misstankar så kan du låta vet. undersöka och ställa en diagnos :)

Om hästen inte slår vid ridning så kan det vara irriterade slemhinnor. Kolla upp med vet. i vilket fall

Senast ändrad:

headshaking behöver ej ha med sjukdom eller liknande att göra. Endel antyder att det kan vara stress eller tidigare stress, för långa vistelser inomhus m.m Vanligt på fullblod som stått i hård träning säger andra. Sjävl hade mitt fullblod symtom till detta och det vsades endast i stallet eller vid rastlöshet..

Cissi

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Tossa90
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 071
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av ormbett på häst? Min häst har varit svullen på mulen i en månad, veterinären som undersökte henne blev...
Svar
3
· Visningar
661
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama