Sv: Headshaking
Min häst bara slutade headshaka
Jag tog alltså bort all betfor och gav endast havre och mineraler (om jag minns rätt). Jag gav också en burk Sulfur homeopatmedel. Det ordinerade jag själv efter att ha forskat en djurhomeopatibok noga.
Läser i boken om Sulfur: "Därför är Sulfur som homeopatikum bland annat en lämplig aktivator vid kroniska sjukdomar och påverkar framförallt huden, lederna, levern och portåderkretsloppet, mag- tarmkanalen och de andliga funktionerna."
Tja, nu i efterhand så vet jag inte riktigt hur jag kom till att ge just Sulfur. Min häst har alltid haft känslig mage och har så länge jag har haft honom (men inte nu mera) haft mer eller mindre diarrré med (o)jämna mellanrum.
Jag köpte nosnät och flughuva med nosnät från england via
www.equilibriumproducts.com och kunde börja rida igen, vilket var en omöjlighet då allt var som värst.
Men som sagt, slutade med socker och gav en kur Sulfur och symptomen försvann.
Det där med socker tror jag prompt på ! Skickade även en tofs från hästens man för analys och analysen visade bl.a att min häst har "diabetes" (därför tog jag bort sockret). Den teorin förstärks även av att hästen fick fång för 2 år sedan.
I engelska studier ser man ett samband mellan headshaking och sockeröverkänslighet och fång verkar ju också orsakas av för mycket stärkelse.
Såhär i efterhand kan man se ett samband mellan allting. Efter att min häst hade fång har jag även slutat ge havre. Han får nu (eller på vintern) lite vetekli, lite aspbark, hackad lusern och hö och med den (uträknade) foderstaten mår han prima och diarréerna är ett minne blott. ...eller visst händer det någon gång att han är lite lös, men det är mera "stressmage" - ett lass om han blir upprörd, men ingenting konstant.
Det här blev långt och oredigt men hoppas du får ut nåt av det iaf.
Headshaking är nära på omöjligt att analysera för det finns inga synliga fel. Kom ändå ihåg att hästar kan headshaka av olika orsaker och därför är det viktigt att undersöka hästen för att kunna utesluta "synliga" orsaker till skakandet.
Undersök ögon, svalg, öron, tänder...och kanske något till.
Lycka till !!