Headshaking

Salandge

Trådstartare
Är det vanligt att haedshaking drabbar unga hästar (2-3 år)? Vad jag läst mig till är det vanligtvis äldre hästar som drabbas.

Sv: Headshaking

Vanligt är det väl inte, men min var 6 år eller nåt när det började.
Han är nu 13 och symptomfri sedan några år.

Ok... Hur fick du honom symtomfri?

Jag har en treåring med symtom som gör att jag misstänker headshaking... Kraftig klåda på mulen som gör att han kan stå och skrubba den mot marken, "huvudkastningsattacker", frustningar m.m. Vintertid är han symtomfri men på sommaren börjar det... Ibland kan han gå symtomfri flera dagar under sommaren också men så kommer det igen... :crazy: :(
Jag har fått tips om att ta bort hans betfor och det har jag nu gjort... Imorgon ska jag skaffa huva och nosnät. Något mer jag bör göra? Läste att det kan vara bra att ge extra b-vitamin...

Hur är det med homeopatmedel? Finns det någon som testat det mot headshaking?

om det är sommar relaterat så borde det ju vara en allergi.....börja med magen o immunförsvaret skulle jag göra...har ett eksemsto som gärna skakar på huvudet..hon rids ju inte eller så....men skakar ofta på huvudet o frustar.....ger henne nu ett prep för luftvägarna men har inte sett nåt än( har ätit i en vecka ung)

Jo, jag har funderat på om det skulle vara en allergi istället... och ifall det kan vara så att det är kraftigt bete han reagerar på. Problemen verkar börja samtidigt som jag börjar vänja honom vid gräs. Jag har börjat smörja in mulen med en salva som verkar lindra klådan, men det tar ju inte bort orsaken till den ev. allergin. Mage och immunförsvaret säger du? Några tips? Själv går jag lätt vilse i "tillskottsdjungeln" ...

ja det finns ju en djungel...men en allergi frestar ju på immunförsvaret och immunförsvaret har ju sitt "säte" i magen.....en "bra" mage brukar ju kunna fixa det mesta....min har ju som sagt eksem, men inte på mulen....du kan ju ge nån probiotika, eller kanske enbart aloe vera juice skulle kunna hjälpa din häst.....se finns det ju aloe gel som du kan smörja med.....MSM är ju också bra....

Min häst bara slutade headshaka :) :banana:
Jag tog alltså bort all betfor och gav endast havre och mineraler (om jag minns rätt). Jag gav också en burk Sulfur homeopatmedel. Det ordinerade jag själv efter att ha forskat en djurhomeopatibok noga.

Läser i boken om Sulfur: "Därför är Sulfur som homeopatikum bland annat en lämplig aktivator vid kroniska sjukdomar och påverkar framförallt huden, lederna, levern och portåderkretsloppet, mag- tarmkanalen och de andliga funktionerna."

Tja, nu i efterhand så vet jag inte riktigt hur jag kom till att ge just Sulfur. Min häst har alltid haft känslig mage och har så länge jag har haft honom (men inte nu mera) haft mer eller mindre diarrré med (o)jämna mellanrum.

Jag köpte nosnät och flughuva med nosnät från england via www.equilibriumproducts.com och kunde börja rida igen, vilket var en omöjlighet då allt var som värst.
Men som sagt, slutade med socker och gav en kur Sulfur och symptomen försvann.

Det där med socker tror jag prompt på ! Skickade även en tofs från hästens man för analys och analysen visade bl.a att min häst har "diabetes" (därför tog jag bort sockret). Den teorin förstärks även av att hästen fick fång för 2 år sedan.

I engelska studier ser man ett samband mellan headshaking och sockeröverkänslighet och fång verkar ju också orsakas av för mycket stärkelse.

Såhär i efterhand kan man se ett samband mellan allting. Efter att min häst hade fång har jag även slutat ge havre. Han får nu (eller på vintern) lite vetekli, lite aspbark, hackad lusern och hö och med den (uträknade) foderstaten mår han prima och diarréerna är ett minne blott. ...eller visst händer det någon gång att han är lite lös, men det är mera "stressmage" - ett lass om han blir upprörd, men ingenting konstant.

Det här blev långt och oredigt men hoppas du får ut nåt av det iaf.

Headshaking är nära på omöjligt att analysera för det finns inga synliga fel. Kom ändå ihåg att hästar kan headshaka av olika orsaker och därför är det viktigt att undersöka hästen för att kunna utesluta "synliga" orsaker till skakandet.
Undersök ögon, svalg, öron, tänder...och kanske något till.

Lycka till !!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar