Headshaking syndrome - hjälper butta?

Fredrika B

Trådstartare
Har tidigare skrivit om mitt sto som är under utredning. Jag skulle hemskt gärna vilja veta om HS symtomen lindras av butta, eller smärtstillande medel över lag?

Sv: Headshaking syndrome - hjälper butta?

Vad jag har förstått så hjälper inte smärlindring/antiinflammatoriskt ett dugg på en äkta idiopatisk headshaker. Min kompis häst drabbades från en dag till en annan och på honom hjälpte inget, så han fick somna in av djurskyddsskäl. Det är en fruktansvärd sjukdom och hästarna har troligen mer ont än man kan ana. Åtminstone om man kan jämföra dem med människor som drabbats av trigeminusneuralgi. Men det finns ju olika orsaker till headshaking så hoppas ni hittar någon annan orsak till att din häst har det.

Sv: Headshaking syndrome - hjälper butta?

Min häst blev tillfälligt bättre av butta de första gångerna hon fick men det blev ingen långvarig förbättring utan symptomen kom snart tillbaka. Sista veckan i livet gick hon på tredubbel dos butta så att hon skulle slippa ha så ont, hon såg helt hög ut men hade väldigt ont ändå och skakade som vanligt.
Hs kan ju vara väldigt olika, vissa hästar har ju "bara" ont av solljus eller insekter medans andra har den typen av hs som kommer av nervskador i nacken. Min häst shakade så mycket att hon fick muskelbristningar i hela kroppen och det gjorde ont bara man skulle borsta henne därför togs hon bort.
Headshaking är ju ett samlingsnamn på huvudskakningar precis som kolik är för magont så därför är det svårt att säga om butta hjälper eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: super
·
Hästvård Jag vill bara skriva av mig och är det någon som har bra tips vad jag ska ta mig till så skriv gärna. Inga elaka kommentarer då jag...
Svar
17
· Visningar
2 509
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat