HD resultat med siffra?

Shettisar

Trådstartare
Jag är helt borta gällande HD graderna och resultat osv, men om det står en 1:a vid HD res innebär det att den är den lindrigaste felen på resultat då eller?
Får man avla på/med en sådan hund?
Eller varför ställer man ut en hund med de resultaten? Bara ren nyfikenhet nu... :smirk:

Sv: HD resultat med siffra?

Numera graderas HD enligt en bokstavsskala. A är bäst och E är sämst. A och B anses som felfritt. Tidigare användes beteckningarna utm, ua, I, II och III istället. I är således den lindrigaste graden av dysplasi. Är rasen med i ett bekämpningsprogram mot HD så får man inte avla på en hund med grad C eller I. Endast A och B är tillåtet (eller utm och ua på äldre hundar).

Ställa ut kan man ju göra ändå för att man tycker det är kul.

Javisst kan man det ,ställa ut alltså.

Tack för svar!

Senast ändrad:

Man kan väl också göra det för att avelsvärdera föräldrarna? Även om just den kombinationen hane-tik inte bör upprepas, förståss.

Min systers hund hade en 1:a på ena höften, och det syntes, särskilt när hon blev gammal. Hon "sparde" det dåliga benet och satte det friska benet mer under sig. Inte så att hon led direkt, hon sprang fortfarande obehindrat och haltade inte, men ändå. Så även en etta får uppenbarligen efterverkningar.

I detta fallet är föräldrarna avelsvärderade, hunden ifråga är 2år och jakthund.I regel ställer de ut o sen jaktprov för att också få de godkända för avel.Därav undrade jag lite. :smirk:
Anledningen till att jag vet är för att hunden ifråga är helbror till vår hanhund o de blir konkurrenter på utställningen :p

Jag uttryckte mig slarvigt, jag menade snarare avelsutvärdera. Och en sådan utvärdering blir ju bättre ju fler avkommor man tittar på. Så har man en hund man avlar på kan jag förstå om man vill att så många som möjligt av valparna ställs ut, så man vet vad de går för.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama