HD på liten hund

Illiana

Trådstartare
Jag har, som en del här känner till, en mellanpudel som är ca. 2 år och 9 månader. Han väger 8,6 kg och är väldigt lätt överlag i kroppen. Pappan var röntgad ua men mamman är inte röntgad.

Igår var vi till veterinären för att kolla upp vad som står på med min pojke, han har nämligen fått ont när vi tränat hårt. Han har, efter hård träning, visat symptom som att skrika till när han ställer sig upp från liggande position på mjukt underlag, skrikit när man har lyft hö. bak uppåt/utåt och nu i torsdags skrek han till ordentligt och pep efter att ha hoppat över ett dike efter en ganska lång lekstund med en hundkompis.

Så jag for då till veterinären och han röntgas. Resultatet blev HD D/C :(. Skittråkigt och nu går han på behandling, får metacam nu i början och även glukosamin.

Men. Jag har inte hört talas om att HD är vanligt på såhär små hundar. Veterinären sa att det kommer in fler och fler just mellanpudlar med HD, ända upp till HD E. Detta är nog något som måste börja röntgas för hos mindre raser också. Speciellt då pudlar eftersom att det avlas mellan storlekarna och man kan då dra sådana sjukdomar även in på de mindre sorterna.

Så, har ni hört talas om att det blivit mer HD på mindre hundar också eller hur står det till egentligen?
 
Sv: HD på liten hund

Problemet är väl mer det att det finns inte så bra statistiskt underlag för småhundar, eftersom de sällan röntgas. Att inte veta är ju inte (som många verkar tro) likaställt med att det är bra statistik..... Är hunden oröntgad har man ju inte en aning om status på höfterna.

Brukshundar och många andra raser har ju krav på känd (och godkänd) höftstatus för ex avel, och då blir det ju att de röntgas mer. Sen blir det ju ofta mer påtagligt om en större, tyngre hund har fel på höfterna än en liten lätt, det blir ju oftast mer problem för en större hund.

Personligen tror jag att om även de små raserna frekvent skulle röntgas, så skulle mååååånga få sämre grader på sina höfter. Men däremot inte sagt att de skulle behöva lida av sina höfter, men på pappret skulle nog många fler småraser märkas som "höftproblem-raser".

Det är iaf vad jag tror :p
 
Sv: HD på liten hund

Det har nog inte blivit mer utan man har bara större möjlighet att upptäcka sånt idag samt mer krav på sig att redovisa statistik.

Min ras är lite likadan, uppfödarna intalar sig att det inte är ett problem och valpköparna är nog inte så medvetna om det förrän det väl smäller till. För de flesta som har en anmärkning är C-hundar och deeeet är ju ingeeen fara och hundarna är ju sååå små :cool: Men enligt vår enkätundersökning så visade det sig att de hundarna som hade anmärkning på höfterna minskade sin aktivitetsnivå rejält trots medicinering. Så visst drabbas de också hårt trots att de är små. Men kanske inte så illa att många avlivas som det är för t. ex. schäfer.

Sen är det ju skitsamma om många skulle kunna ha dysplasi om man röntgade hela raser. Det viktiga är ju om hundarna far illa av det. Egentligen så skulle även chihuahuas kunna vara behäftade med HD om man röntgade men om de inte uppvisar symtom eller mår dåligt av det så spelar det ingen roll. Det är ju när hundarna har ont och livskvaliteten försämras som det blir ett problem. Det var ju därför schäferuppfödare började reagera - för att hundarna avlivades av åkomman och inte fungerade som man hade tänkt sig.

Tråkigt att det blev så för er :( hoppas att behandlingen hjälper!
 
Senast ändrad:
Sv: HD på liten hund

Tack Belethien! Hoppas jag också!

Knappar mig själv
Det är ju det som är tråkigt, att det inte finns någon statistik. Så fort en liten hund har ont kollar man patella men kanske inte kollar höfter för "små hundar har ju aldrig besvär med dom". Speciellt på hundraser som blandar mellan storlekarna (vet iofs inte om det är nån annan ras som gör det mer än pudel?) borde det ju vara bekymmer då det till stor del är ärftligt. Uppfödarna borde ju verkligen få upp ögonen för detta och inse att något måste göras.

Riktigt tråkigt att det ska behöva komma till den här punkten med såpass många småhundar att det blir synbart hur många som avlivas på grund av detta. Vill bara göra något men vet inte vad jag kan göra. Kan jag ringa till SKK trots att min hund inte är reggad och säga hur läget är?
 
Sv: HD på liten hund

På SKK avelsdata kan man hitta HD statistik baserat på ras och födelseår.

Tråkigt med din vovve :(
 
Sv: HD på liten hund

Nej, finns nog ingen mening med att ringa SKK. De för ju bara statistik på renrasiga hundar inom organisationen.
 
Sv: HD på liten hund

Jo men det kollas ju som sagt inte alltför ofta på småhundar även fast det hade behövts. Ja, det är sjukt tråkigt, vi är ganska ledsna här hemma :(

line_n: Nu menade jag ju inte att de skulle föra statistik på just min hund utan mer att upplysa dom om vad veterinären sa och att de kanske borde börja genomföra HD-koller på avelsdjur även på mindre hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag är ganska säker på att min hund har ont, i frambenen/armbågarna? Ev ryggslutet, ev ev höfterna (han har D). Jag märker det på att...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: JosseMandy
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp