HD-fundering

Roxer

Trådstartare
Jag var ju och HD-röntgade Hatjo nu i veckan som var hos Audell (där jag för övrigt sprang på falukorw - som kände igen Hatjo... Hehe.). Ikväll såg jag på hunddata att de fört in resultatet - A-höfter.. :D

Det jag funderar på dock är hur det kan komma sig att avläsningen för Hatjo tog... 4 dagar, medan hans kullsyster som röntgades för 3 veckor sedan (på klinik i Skåne) fick sin avläsning efter 14 dagar? Vad ligger skillnaden i? Ska kolla när nästa syster får sitt resultat - hon röntgades i fredags hos en klinik i Småland.

Vad tror ni? Hur kommer det sig att det kan skilja 10 dagar i avläsningstid? Alla har betalat in avgiften till SKK dagen efter röntgen i princip.

Är det bara jag som tycker att det är lite underligt?

Sv: HD-fundering

Nä jag tycker inte det är underligt :)

Beror kanske på hur mycket de har att göra. Sen måste ju nån avläsas "sist" och nån "först" och den som avläses först blir kanske inlagd först.

Mjo, men jag inbillar mig någonstans att de har ungefär lika mycket att göra över tid och att det därför borde vara ungefär samma avläsningstid?

Haha, antagligen en kombination. Hon med kullsystern i Skåne höll på att få gråa hår över att det tog sådan tiiiid så jag hade ställt in mig på minst 2 veckor.

Nu var jag ju tvungen att kolla Falukorvens hund ;)
Men det hade inte kommit in något än.

Min erfarenhet är att det hänger mycket på hur snabbt kliniken skickar in bilderna. Vissa skickar bilder så fort det "kommer ut ur apparaten", andra väntar tills de har några bilder samlade innan de sänds iväg.

/Swat

Då är det ju också lustigt, för hon röntgade FÖRE mig (ungefär 30 minuter tidigare...;)).

Tja, Audell kör ju lite löpande band där ute på kvällarna, så han har nog ett gäng att skicka varje kväll. Kan falukorws bild ha hamnat i "å, det är fredag, vi tar det på måndag"-högen hos SKK?

Betalade inte förän jag kom hem över nätet om det kan ha någon betydelse? Förhoppningsvis dyker "mitt" resultat upp på måndag! Nervös till tusan ska jag säga...

Det finns 3 olika sätt för kllinikerna att skicka in röntgenbilderna, vilket kan vara en orsak till olika lång avläsningstid.

Om kliniken har en analog framkallning skickas plåtarna som tidigare med posten direkt till SKK. Brukar ta ca 1 vecka att få svar.

Vid digital framkallning skickar vissa kliniker bilderna digitalt till en mellanhand som framkallar bilderna på vanlig röntgenfilm och sänder vidare till SKK. Kan ta lång tid att få svar beroende på hur snabb mellanhanden är.

Digitala bilder kan numera även skickas direkt till SKK via deras hemsida. Detta sätt ska vara snabbast men tyvärr har inte systemet varit perfekt utan krånglat en hel del. Det tar också ganska lång tid att ladda upp bilderna vilket kan göra att man på kliniken kanske inte har möjlighet att göra det direkt efter undersökningen, beroende på hur stort patienttrycket är i övrigt. Enl min erfarenhet tar det ofta en dryg vecka i dagsläget att få svar. Om detta sätt används betalas avläsningskostnaden in direkt till kliniken istället för via inbetalningskort till SKK.

Min erfarenhet är att det hänger mycket på hur snabbt kliniken skickar in bilderna. Vissa skickar bilder så fort det "kommer ut ur apparaten", andra väntar tills de har några bilder samlade innan de sänds iväg.

/Swat

Fast just Audell bestämmer sig på stående fot vilka bilder som skickas in, man får se dem själv innan man går.

KL

Jag lånar tråden lite... En fråga/tanke väcktes nyss.

Hur viktigt är det, egentligen, var man röntgar? Ska man lägga vikt vid det? Jag vet dom som åker land och rike runt just för att det MÅSTE vara Audell eller han i Göteborg eftersom dom är gamla avläsare.

Men som sagt, hur viktigt kan det vara? Visst att en "vanlig" veterinär kan vinkla fel osv, men ser inte avläsarna det då?

Bästa är ju och välja Audell eller Kasström för säger dom att det är bra så är det så skulle avläsaren på SKK säga annat så är det ju till att överklaga för det är ju trots allt dom som lärt upp K Hansson :-)

Hmm, ja du kan ha en poäng där. Men hur ofta blir det fel då? Säkert omöjligt att svara på, men du förstår nog vad jag fiskar efter ;)

Hmm, ja du kan ha en poäng där. Men hur ofta blir det fel då? Säkert omöjligt att svara på, men du förstår nog vad jag fiskar efter ;)

Finns ju ett uppmärksammat fall med en Hassemans hund som heter Folke den röntgades i norge med A-höfter och Hansson satte D-höfter i sverige.

Så jag vet inte hur ofta det sker med felläsningar men helt klart förekommer det.

Finns en finska som avläser på skk. Man ska vara glad om man slipper henne.
Får man B av henne kan man nästan räkna med att man fått A av en annan avläsare. Och får man C kan hunden haft B.
Enligt skk ska man hellre fria än fälla om det verkligen är gränsfall (om jag fattat det rätt). Men det gör inte hon, hon fäller.
Vet flera som varit hos Audell och han har sagt att det verkar bra och det borde bli A. Och sen har de fått B...Gissa vem avläsaren varit :crazy:

Varit många rasklubbar som reagerat på hennes avläsningar och SKK har också fått in flera skrivelser från rasklubbar.
Denna finskan har jobbat i Finland och var inte omtyckt där heller.

Kan lägga till att jag känner en som gick vidare när hon fått C av denna avläsare.
Hon hade tagit kontakt med Audell och han sa att det är A på höfterna.
Som sagt gick hon vidare till något nordiskt råd (minns inte vad det heter).
När man får deras resultat så får man sen acceptera resultatet, går inte röntga om osv.

Detta "nordiska rådet" är typ att det är flera veterinärer/avläsare från nordiska länderna som går igenom plåtarna.
Och Audell hade rätt, hunden hade A.

Finns ju ett uppmärksammat fall med en Hassemans hund som heter Folke den röntgades i norge med A-höfter och Hansson satte D-höfter i sverige.

Så jag vet inte hur ofta det sker med felläsningar men helt klart förekommer det.

Jag vet en uppfödare här nerifrån som snudd på alltid röntgar i Norge. Jag har hört att dom har ett snällare system där, men vet inte sanningshalten i det.

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Hej, hoppas detta är tillåtet. Röntgade min 14 månader gamla schäferhane i tisdags. Har frenetiskt uppdaterat SKK Hunddata var och...
2
Svar
20
· Visningar
5 512
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej hopp alla! jag bara måste få skriva av mig, jag har en tik här hemma (omplacerings, som jag tog hand om) som jag har misstänkt...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka