Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Ciindy

Trådstartare
Har förstått att de flesta röntgar sina hundar när hunden är ungefär ett år gammal. Om man inte haft möjlighet att röntga då, är det värt att röntga när hunden är 2 ½ år gammal?

Anledningen för att jag frågar är att jag har haft rätt kass ekonomi senaste året och helt enkelt inte haft råd att röntga min 2½åriga hane. Nu finns det utrymme i ekonomin och jag tänkte då passa på att ta både höfter och armbågar. Men när jag pratar med en enligt mig kunnig hundmänniska tycker hon att det är helt onödigt att röntga nu för att han kan ha dragit på sig förslitningar som inte skulle funnits där om jag röntgat vid 1 års ålder? För mig låter detta helt vansinnigt, kan en hund dra på sig sånna förslitningar på 1½ år så att den inte skulle kunna få ett godkänt resultat om höfter och armbågar varit bra från början?

Rasen brukar egentligen inte röntgas men då han har kort stamtavla med instammade hundar tycker jag att det är väldigt viktigt att allt är kollat om han ev. en dag kommer att användas i avel.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Klart det är värt att röntga? Även ev. förslitningar är väl bra att få kännedom om?

Håller med om att det låter vansinnigt men en del prioriterar bra resultat på papper...
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Och här satt jag och trodde att man röntgade hunden för att få veta om den har några problem eller inte..

Det är väl klart att det är värt att röntga nu. Jag röntgade min förra när hon var åtta år, inte för att få ett A på papperet i första hand (även om det var det jag fick) utan för att få veta hur höfterna och armbågarna såg ut inför den riktiga ålderdomen.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Skönt att nån tänker som mig.

Hennes tankegång var att jag helt enkelt skulle "sumpa" en bra avelshund om jag röntgade eftersom det inte behövs. Enligt henne kunde han tydligen ha haft en A-höft vid ett års ålder men få en C-höft nu? Nu så spelar det ju egentligen ingen roll, har han en C-höft vid två år så ska han ju ändå inte gå i avel, då är ju nått knas.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Nu låter jag säkert väldigt rak och kanske hård men om en hund dragit på sig allvarliga förslitningar på bara ett år till så är det kanske ändå inte värt att ha den i avel? En hund ska ju hålla så mycket längre än så liksom..

Jag har dessutom hört tvärsom, att det är bättre att vänta då hundens muskulatur kan avgöra en del om hur fint kulan ligger an i skålen samt att, inom min ras iallafall så anses många hundar inte mogna redan vid 1 års ålder. Många som är missnöjda om de röntgat vid ca 1 år råds att göra om det senare, inte alla som får bättre resultat för det dock...

Själv skulle jag röntga oavsett ålder då jag för min egen skull vill veta så mycket jag kan om min hund och om man borde vara försiktig eller träna extra på något för att hjälpa en hund med dåliga höfter att ha ett gott liv, eller bara bibehålla den goda statusen så länge som möjligt. Vill man vara aktiv inom fysiskt krävande sporter som tex Agility eller Sök tycker jag det är extra viktigt att veta vad man har att jobba med.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Jag röntade min vid 3,5 års ålder - HD B.

Har de bra höfter har de inga pålagringar eller förslitningar vid 2,5. Möjligen efter trauma, men då borde du ju veta om det :)
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

*kl*

Jag röntgar mina hundar för att se att deras leder är friska inför tävling, träning och för deras hälsas skull. Upptäcker man dåliga leder tidigt så kan man förebygga med god träning och framförallt bidrar man med statistik till sin ras!

Det finns två olika sätt att se på det hela. Röntgar du en hund som inte har pålagringar vid 3 års ålder så är det bättre resultat än att röntga den vid 1 år, för visst kan leder bli sämre. Men knappast att en A-höft omröntgas till en C med massa pålagringar bara två år senare.. Däremot om du undviker att röntga tidigt och väntar tills hunden "musklat" upp sig så kanske du missar att se om din hund har t. ex. gränsfall mellan C och B. Och avelsmässigt är ju det att skjuta sig i foten. Jag som vill tävla agility och vara aktiv med mina tycker det är viktigt att röntga tidigt innan de debuterar. Men jag skulle inte tveka att röntga en äldre hund. Ibland har man inte alltid råd att göra det direkt när de är året och det tycker jag är OK, så länge man gör det senare! :)
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Skönt att nån tänker som mig.

Hennes tankegång var att jag helt enkelt skulle "sumpa" en bra avelshund om jag röntgade eftersom det inte behövs. Enligt henne kunde han tydligen ha haft en A-höft vid ett års ålder men få en C-höft nu? Nu så spelar det ju egentligen ingen roll, har han en C-höft vid två år så ska han ju ändå inte gå i avel, då är ju nått knas.

Exakt. En bra höft är en bra höft och får bra plåtar oavsett vid vilken ålder man röntgar och det är sådana hundar man bör avla på.

I numerärt små raser kan det dock ibland vara befogat att avla även på en c-höft om det dessutom är en lätt ras där en c-höft inte är till något större besvär, då finns det ofta andra variabler man måste väga in som gör att det kan vara värt att tumma på höfterna. Men det är en annan diskussion.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Well, jag röntgade min saluki förra veckan. Hon är 5 år gammal och har dessutom haft en skada i musklerna bak som hon gått med sen hon var unghund. A-höfter på henne.

Och även jag tänker så att har hunden fått dåliga höfter redan när den är 2 år så är det inget att ha i avel.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Min labbe röntgades vid 11 års ålder och han hade fina höfter fortfarande. De skickades inte in till SKK men någon artros fanns där inte. Ryggen var helt kass dock, men det är en annan historia.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

prel. rontgen vid ett ar (gor inte jag)

"riktig" rontgen vid 2 ars alder, eller lite over.

"Gamle" (thehehe) schafern rontgades som 3 ar och 4 manader. Fair (svensk b) hofter enligt OFA.

alltid vart att rontga.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Är det nobsen, så är det mer värt att kolla knälederna än höftlederna.
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Ja, det är nobsen. Och knäleder och ögon tar jag som en självklarhet att man kollar. Tar knäna i samma veva som röntgen och sen får jag sätta mig i bilen och åka 25mil för att ta ögonen.

Och tack för svar allihopa, det är första gången jag ska röntga en hund och den människan jag rådfrågade har haft "röntgenhundar" i massor av år, därför blev jag lite osäker. :)
 
Sv: Hd+AD röntgen på "äldre" hund

Finns ingen övre åldersgräns på hd-röntgen och i de raser där röntgen ska göras är alla resultat viktiga, oavsett ålder på hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 881
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 353
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 588
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp