hbl/vbl(travare) korsningar

proxyma

Trådstartare
Tänkte höra lite hur de går med era halvblods/varmblods korsningar i ridningen mm, Tävlar ni eller är ni bara skogmullar. Hur tycker ni att gångarterna är? är dom mer åt vbl eller hbl hållet. kul och höra lite och få lite motivation. Vad är de för hästamning på dom?

själv har jag ett tro på 5 år som jag är riktigt nöjd med. Hon är en perfekt blaning till mig. Har haft travare förut vilket jag gilla men jag ville ha någåt lite mer ridbart eller va man ska säga. Vi rider mycket i skogen men även lite dressyr. har inte kommit så himlans långt i hennes utbildning pga att hon e sent tagen. lägg gärna ut bild på dom om ni vill mvh jenny

Sv: hbl/vbl(travare) korsningar

Har tyvärr inte stött på många sådana korsningar. Dock har mitt varmblodssto ett föl efter Lipton (hopphäst), såg fölis när jag provred min häst innan köp och han var riktigt fin. Lite ovanligt är det väl att låta en så pass "fin" hingst få avkomma med travhäst, men men. Fast det blir ju halvblod/varmblod´s korsning "deluxe":p

Har du inga bilder på din häst? Skulle vara kul att se!:laugh:

Lipton är ju kasserad pga dålig nedärvning, så inte så "fin" kanske.

Haha, visste att någon skulle skriva det:D
Har dock hört att det beror till en del på att han inte betäckts med bra ston. Men det kanske är dåliga bortförklaringar bara:p

Jag har en som är väldigt stor men väldigt samarbetsvillig. Mjuk att sitta på, klart bättre grundgalopp än en travare men inget vidare register. Inget scope vare sig i galoppen eller i hoppningen och jag har trots mycket arbete fortfarande väldigt svårt med avstånden i hoppningen. Hon är 175 cm hög och har taktmässig och lätt men markbunden och flack galopp som iofs täcker mark men blir för lång. Bakvänt nog går hon ej att rida ihop utan måste drivas på kraftigt framåt, då tar hon rundare språng och blir kortare. Jag har mentalt jättesvårt att driva på ännu mycket mer framåt när vi redan har svårt att rymmas. "Tyvärr" blir hennes galopp mycket starkare av hoppningen så utan den kommer vi ingenstans i dressyrarbetet... En väldigt lydig, känslig och lyhörd häst att sitta på och en otroligt trevlig individ som lärt mig mycket om små signaler. Ganska snygg när hon är ordentligt musklad men egentligen dålig exteriör, ganska raka bakben och överbyggd samt tyvärr en väldigt rak och kort hals, inte helt ovanligt på travhästar. Omusklad ser hon ut som en älgkalv...

Hennes kapacitet är nog större än vad som är utvecklat just nu eftersom jag har väldigt svårt att få till någon regelbunden träning pga bostadsort, familj och arbetstider. Hon gillar dressyr när hon får visa upp sig och vara duktig och hon tittar också på de andra hästarna och gör som de gör :laugh: så hon går faktiskt bättre på tävling än hemma... Som sagt otroligt trevlig individ som jag gärna skulle ta avkomma på om det inte vore för hennes exteriör.

Haha, visste att någon skulle skriva det:D
Har dock hört att det beror till en del på att han inte betäckts med bra ston. Men det kanske är dåliga bortförklaringar bara:p

Ja, det är dåliga bortförklaringar. När man bedömer hingstars nedärvning så korrigerar man för stonas påverkan på avkommorna. Så det spelar inte någon större roll om en hingst får dåliga eller bra ston, man tittar på hur hingsten har påverkat avkommorna, inte hur avkommorna blivit i sig, så att säga.

Du har säkert rätt, men det var väl inte Liptons kvaliteer som avelshingst tråden handlade om utan korsningar varmblod/halvblod.
Ber ÖDMJUKAST om ursäkt för att jag skrev att han var en "fin" hingst, haha:angel:

Jag har en egen uppfödning travare/halvblod. Tävlad lätta klasser dressyr, hoppning och fälttävlan. Ordinära gångarter, det syns inte att det är travare i men han har något svårt att korta och länga galoppen. Jag rekommenderar inte att betäcka travhästar med ridhästar.

Har ridit en tidigare. Såg ut som en ordinär ridhäst i typen, liten, inga speciella gångarter förutom att han rörde sig väldigt mjukt och behagligt. Däremot hoppade han helt ok.

De e kul och höra lite olika åsikter. Efter som de är helt olika raser så kan de ju lika gärna gå åt de ena hållet som det andra. själv tycker jag att hon passar mig utmärkt än så länge men jag har inte så jätte höga krav. De är ju kanske inte en sån häst man skaffar sig om man vill tävla i höga klasser. Ville ha en häst att utveklas tillsammans med och vi har kommit en lång väg från när jag köpte henne då hon har ett starkt ego. Hon har ett väldigt travsteg men ändå en rund och fin galopp. släng gärna in lite bilder kul å så :D här finns några bilderhttp://www.pixbox.se/alb_show_id1081878_page0.html

hejsan. jag har en Hbl/Vbl korsning. han är 1 år gammal nu och skit go...
Han rör sej som ett hbl och har en bra balanserad galopp. Han e trevlig i typen å i huvet =) han ska bli min nästa OS häst så passa er =) Ha ha ha ha

Här kommer bild på killen =) dock så växer han väldigt mkt nu (157 cm) så han lägger all energi på å växa å inte på hullet. men men han e ju inte jäte mager. sen va han på bete å gick ner ännu mer i vikt för dom var ej snälla mot honom. så han e sakta på väg upp nu.

28691874.jpg

tänkte försöka dra igång denna gamla tråd igen finns de några fler?? =)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 845
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar