hbl/fbl ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
H

horsewhisper

Hejsan. Jag har en liten fråga om hbl och fbl. Jag har ingen aning om hur det fungerar med raserna, har sett många hbl hästar med fbl i stammen. :crazy: Vi säger att jag har ett sto som fadern är hbl och modern fbl. Och jag betäcker mitt sto med en hbl hingst. Blir det en renrasig hbl då?
Tacksam för svar... :)

Ja, fullblod är en godkänd ras för halvblodsavel. Men de måste vara godkända för halvblodsavel (gäller naturligtvis också halvblodshingsten du betäcker med).

Behöver inte vara godkänd för avel för att bli ett halvblod.
Men det blir ett renrasigt halvblod, även om det finns lite/mycket fullblod i stammen.

Min polle är 25% fullblod 75% hbl, regitrerad som hbl. Han föl är 50% Vbl men hon hade fått så mycket gener från min (såg det i dna testen) så hon fick regitreras som hbl. Skumt men sant!! :)

Vad menar du? :confused:

Avkomman får ALLTID 50 % av sina gener från fadern och 50 % rån modern, varken mer eller mindre...

Kan du förklara lite närmare vad du menar, vart kommer "Vbl-et" in i resonemanget? :confused:

Renrasiga fullblodsston som betäcks med godkänd halvblodshingst blir halvblod (med gröna papper) Halvblodssto som betäcks med för halvblodsaveln godkänd fullblodshingst får också gröna papper (halvblod)

Ja menar att fölet som min polle här fått är egentligen 50% hbl och 50% VBL, men de som äger fölet fick göra ett dna test för att kunna fast ställa att min polle var pappan. Då sa de där att fölet hade fått "så mycket gener" från min polle (pappan) att fölet fick registreras som HBL (invecklat!! :confused: Så sa ägaren till fölet till mig. Jag trodde blint på henne... Men är det så att de alltid får 50 % av både föräldrarna. I så fall så stämmer ju inte det hon sa till mig! Jag har noll koll!!! Berätta gärna om du vet hur det är! Blev lite sur nu, tänk om hon bara ljugit ihop!? :confused:

Jaha, nu fattar jag :idea:!

Antar att din häst då är pappan? (men det såg jag nu att du skrivit) Och att hennes vbl är mamma. Jag antar att inte din är godkänd, och i så fall är det därför DNA-test har gjorts.(Annars kan inte avkomman registreras med sin pappas namn och stam, (gäller för icke godkända fäder)utan skulle annars registreras med "okänd" stam.

Hon har säkert kunnat registrera avkomman som svenskt halvblod eftersom stamboken fortfarande är öppen, men hon har garanterat inte gröna papper på den.

Hoppas du blev klokare av mitt svammel... Din kompis har säkert inte jugit utan bara missuppfattat anledningen till DNA-testet och registreringen. :)

Ja min polle är ej godkänd och han betäckte detta vbl stoet innan jag köpte han. så en dag ringde en tjej och sa att hon hade hans föl och ville dna testa för att få rätt på papprena. Men kan hon vara registrerad som hbl fast hon är 50% vbl???? Äg till fölet sa att hon var det!!
vad menas med öppen stambok??? :confused:

Jag menar att det finns ett antal "halvblod" som just är korsningar halvblod-varmblod men att dessa har grå papper i sitt pass. (Tror det är grå... :crazy:) Gröna papper får bara halvblod av godkänd stam, det vill säga att pappa, morfar och mormorsfar är godkända för halvblodsaveln. "Minst tre kända generationer". :)

Oki doki då förstår jag :idea:. Tack för att de redade ut dessa begrepp för mig!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA