Havssand och höhäck

Djurjouren

Trådstartare
Jag vill bygga en longervolt med havssand i . Finns det att köpa havssand? Jag har letat men inte hittat.
Samma sak med höhäck för hagbruk, en sån där vanlig enkel utan tak typ en meter lång, var finns det såna?

Sv: Havssand och höhäck

Havssand har jag ingen aning om :crazy:
Men en höhäck att ha i hagen kan du enkelt göra av gallret och pallen som hör till en sån där 1000l-tank. Svärfar håller på med en sån till oss nu :love: fast den får tak så det inte regnar och snöar så mycket i den.

Fråga, varför just havssand? Det närmaste jag kan komma att tänka på är den sand man använder på lekplatser som underlag, alltså inte sandlådesand utan den sand man lägger under gungor på kommunala lekplatser. Den är väl i det närmaste man kan komma när det gäller sk havssand, alltså den strilar mellan fingrarna och underlaget blir mjukt samtidigt som det är elastiskt.
Såvitt jag vet består den av just bl a havssand mm, den är rengjord och kostar därför avsevärt mer än den vanliga sanden.

Havssanden fryser oftast inte på vintern, vet flera tränare som har den och jag är kär :love:

Då bör väl lekplatssanden funka, eftersom det bl a är en av avsikterna med just denna sand att ungarna inte ska slå sig fördärvade vintertid i gungorna. Nä annat var det på min tid, då tog man bort gungorna under vintern, när gungorna fanns på plats så visste man att det var vår.:love:

Jag har aldrig hört talas om havsand i samband med ridbana.Låter exotiskt och dyrt.

Fast om det är som någon sa att den inte fryser låter det ju bra.

Men om det snöar och regnar och blir minusgrader lär ju underlaget frysa ändå.........för det kan ju inte dräneras bort om det är tjäle i marken?

Ring toppeladugård (har tyvärr inget nummer åkaren vi använde skötte kontakten) och åk och kolla på deras "grus" är nog så lik havssand du kan hitta utan att hitta den äkta varan. Vi lade det i skrittmaskinen och det var kanon skulle till riktigt mkt innan den frös (tyvärr höll inte vår makadam under förra höstens skyfall och vi fick börja om och la då stenmjöl iom att vi behövde hjälp med packningen men saknar toppeladugårdsgrusen, funderar faktiskt på att ta hem några lastbilssläp till paddocken (billig är den nämligen också)

Havssand finns, vet en skola här som tog hem från södra sverige för att göra lekplats. Det var riktig havssand, vit jättefin. Hör med åkerierna och grusföretagen i närheten.

Jag tror att den sand som jag nämnde i mitt inlägg (som skolan köpte) kom från danmark ursprungligen.

Hej på dig havssandsspekulant! Jag jobbar på ett skånskt betong och makadamföretag som börjar på S och slutar på sten. Vi har havssand från havets botten utanför Danmark-Faxe bugt. Den är absolut inte okristligt dyr men som ridunderlag tycker jag personligen inte att det är användbart då den ju aldrig sätter sig. Blir ju ett väldigt djupt underlag... men smaken är som baken! Vi har sålt den till beachvolleyplaner med gott resultat. Sanden finns i Malmö. Tel till växeln är 040-311900. Lycka till!

Är inte helt hundra men jag tror att Victovie här på forumet har sådan sand på sin ridbana. Den är i alla fall nästan vit och jag tror att de själva har fixat den ridbanan.

Jag hade sådan sand tidigare på min ridbana men den var väldigt tung. Visserligen frös den mycket senare är vanlig som du säger, men det bara rullade under fötterna om man säger så. vi schaktade bort det och lade kross istället som satte sig. Men det var billigare med natursanden. De har runda korn istället för krossade och det är därför det rullar precis som på en strand. Det köpte vi genom en vanlig grusfirma.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka