Havren i pellets

S

SpaCe

Hej!

Ni som har hästar som ej fungerar på havre, hur är det med den havren som finns i tex kraft groov och kraft grund? Blir era hästar lika "knäppa" (ursäkta ordvalet) på det som på vanlig havre eller är det bättre när det är utblandat med andra saker/lägre MJ?

Vad kan man ge istället för tex kraft groov om hästen reagerar på havren i det?

Tack på förhand

Sv: Havren i pellets

min häst reagerar samma på det som är i pellets och vanligt dvs kan inte äta något utan jag får helt enkelt leta upp något havrefritt alternativ som tec hippo cool eller lucern beroende på vad hästen behöver

gav tidigare krafft grund men han blev lite prilligt i huvudet. Bytte till krafft groov 125, både för att han behövde upp i hull o för att det är mindre mängd havre i det, va jag förstått iaf. Det funkar fint på honom.

Funderade på krafft rehab tidigare (har för mig att den är havrefri) men där var det priset som gjorde att jag vill pröva en annan väg först.

vanlig havre vet jag inte riktigt hur han reagerar på, då det är måååånga år sen jag gett honom det o var själv så ung (14år) då att jag inte riktigt förstod hur fodret påverkade honom.

Mitt ena sto blir *prillig* av groven hon klarar inte av att ens lukta på havre ;)

Använder jag pelletsfoder använder jag Mustang eller lusern och korn .

Mvh Mia

Herrn här reagerar även på det i foderblandning, pellets som musli. Insåg jag den hårda vägen.

Den enda andra jag haft som inte funkat på havre tålde det utmärkt i groov etc, där var det bara ren havre som blev för mkt. På hennes tid existerade inte musli.

Nånstans i datorn, men enklare du mailar krafft och frågar om just det du är intresserad av? =)

min förra häst kunde enligt hans förra ägare inte äta havre, ås vi provade aldrig heller, men märkte ingen skillnad på han när han åt pelleterat foder med havre i.

min förra häst kunde enligt hans förra ägare inte äta havre, ås vi provade aldrig heller, men märkte ingen skillnad på han när han åt pelleterat foder med havre i.

Jag har och har haft hästar som enligt föregående ägare blivit tokiga/prilliga/etc etc av havre. Själv har jag givit dem ren havre utan att ha märkt något konstigt på dem. :confused:

Min reagerar på havren i färdigfoder också, han får nu helt havrefritt müslifoder (Hippo Bas Harmoni).

till alla:

Tack för era svar!
Har ni några tips på vad man kan byta ut groov 125 mot?
I övrigt består foderstaten av proteinrikt och energirikt hö samt lucern.
Han är svår att hålla i hull så jag har funderat på korn..men vad behöver man då tillsätta? (groven är ju redan "fixad" sas). Ska man tex blanda med betfor, mineraler eller nåt annat?

Får gärna lite fodertips från er kloka, jag är helt livrädd för att göra fel med min svårfödda sötis :D

till alla:

Tack för era svar!
Har ni några tips på vad man kan byta ut groov 125 mot?
I övrigt består foderstaten av proteinrikt och energirikt hö samt lucern.
Han är svår att hålla i hull så jag har funderat på korn..men vad behöver man då tillsätta? (groven är ju redan "fixad" sas). Ska man tex blanda med betfor, mineraler eller nåt annat?

Får gärna lite fodertips från er kloka, jag är helt livrädd för att göra fel med min svårfödda sötis :D

Kan du inte få honom att äta ännu mer hö? Särskilt om du har bra värden. Du kan också räkna på hur mycket mineraler du behöver ge om du skriver in dina värden i något foderstatsprogram (finns gratis på nätet).

Om han inte äter upp allt hö har du lusern för extra protein och behöver alltså extra energi? Förslag är olja eller någon havrefri müsliblandning eller korn.

Mitt ena sto blir *prillig* av groven hon klarar inte av att ens lukta på havre ;)

Använder jag pelletsfoder använder jag Mustang eller lusern och korn .

Mvh Mia

vilken mustang använder du? jah hade mustang orginal nu o det funkade inte alls läste sedan på förpackningen o där står det att det innehåller havrefiber. min häst blev helknäpp=( så nu blir det inte alls det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: caballus
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar