Havrekross

H

hjortron

Är det nån som har få hästar som krossar havre och korn själva?Har funderingar på att köpa en gröpkvarn men vet inte om det bara blir massa extra jobb eller om det är bra att de alltid får färsk kross. Tacksam för synpunkter

Sv: Havrekross

Jag hasr, men struntar i att krossa havren. Det dammar så förskräckligt.
Kornet krossas och färskt krosss håller bättre kvalite näringsmässigt.

Om du bestämt dig för (av vilken anledning det än är) att ge krossat är det bästa att krossa själv. Då vet du att det inte är gammalt.

Som sagt, skall du ge krossat foder bör du kunna krossa själv om du inte kan handla av någon som krossar "på beställning". Korn behöver ju krossas, men havre går lika bra att ge hel (om det nu inte är en gammal häst med sämre tänder osv).

Ska du köpa en kross, se till att det blir just krossat och inte "pulveriserat" som vissa mindre s k krossar åstadkommer.

Vi krossar till våra hästar, klart det dammar men man måste ju inte stå och glo på maskinen medan den krossar...

Krossar havren och om vi använder korn så självklart det med. Brukar krossa var 14e dag eller så.

Vi krossar både havre och korn själva, det är jättebra! Vi har inte krossen i anslutning till stallet så att det dammar gör inget.

Meningen med att krossa ett foder är att hästen bättre ska tillgodogöra sig det.

En normalt skapt häst har inga problem att tugga och smälta hel havre.

Korn behöver krossas då kärnan är mycket hårdare än på havre.

Redan efter tre dagar börjar värdena sjunka på krossat foder.

Krossat foder tar mer plats än hel säd att lagra.

Almän fundering är då varför krossa havre när det inte finns några uppenbarliga fördelar?

fnillson skrev:
Vi krossar både havre och korn själva, det är jättebra! Vi har inte krossen i anslutning till stallet så att det dammar gör inget.

Det är inte bara hästarna som ska ha en bra arbetsmiljö. Det gäller även de människor som vistas i stallet och dess utrymmen.

Att dagligen andas in en massa "onödigt" damm är inte så himla kul efter sådär 10 år...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama