Havrehalm som strö

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av havrehalm som strö? Jag har tidigare haft, och har nu vete. Har dock svårt att hitta någon i närheten som säljer mer vetehalm nu, men har möjlighet att köpa havrehalm för 70 öre/kg, i småbal. Men hur blir bädden med havrehalm? Jag har spån underst och strör med halmen över. Spånet är bädd men jag brukar mocka ur i princip all halm som är blöt (och givetvis skiten ;) ) .


Saken är också den att det är ganska bra 'krut' i höet och ffa. så innehåller det rätt mycket energi i förhållande till proteinet, så om hon äter alldeles för mycket halm (som egentligen bara är energi, nå, det innehåller åtminstone inget smbrp ) så är det svårt att väga upp med proteinet, även om hon får lucern, så är det svårt att väga över och ge mer lucern också för då är det ändå lätt att hon hamnar för högt på energin i stället, när smbrp är lagom.


Så därför undrar jag, får hästarna en väldig aptit när det gäller havrehalm , jmf. med vethalm?
 
Sv: Havrehalm som strö

Våra äter inte så mycket halm och de har stått på både vete och havrehalm. Men klart att de hellre äter havrehalm om man säger så.
 
Sv: Havrehalm som strö

Okej, för min står på vetehalm nu som sagt och har gjort det ett tag, och hon äter ett par kg varje dag, vi brukar slänga ut lite i hagen med så dom har lite och pilla med även där. Därför är jag lite nyfiken på hur pass stor aptit de har om man går över till havrehalm, hur mycket mer åt era hästar på havrehalmen?
 
Sv: Havrehalm som strö

Vi har helt slutat att ta till vara havrehalmen för den suger inte upp det minsta. Den är bara gul och vacker. Vi använder vete och kornhalm med "äkta" sågverksspån under. Helt suveränt!;)
 
Sv: Havrehalm som strö

Vi har haft litet havre på en åker, halmen är innehåller både litet ogräs och en del kvarvarande havre. Därför populär som foder. Fungerar bra som strö i ligghallen, vi har litet torv under för att suga upp fukt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva er erfarnas råd och tankar. Vårt hö har visat sig vara iaf vad jag skulle kalla för proteinrikt, och energifattigt...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp