Havregrynsgröt???????

P

Pirayan

Jag har en bekant som fodrar sin hund med kycklingkött och havregryn som kokas tillsammans.
Har förstátt att detta är väldigt gammalmodigt men väl beprövat.
Nu undrar jag om detta foder kan vara tillräckligt?
Har själv en erfarenhet av hundar och nágot säger mig att vitaminer och mineraler i stor utsträckning máste saknas? Med nermalt ben i sá finns ju i alla fall kalken, men räcker för att göra fodret komplett? Mycket annat máste väl saknas i havre och kyckling, eller utgör dessa tvá dundermat?
Har diskuterat detta med personen i frága som har en enorm erfarenhet av hundar.
Han säger att han sett resultat av láng tids utfodring med denna mat och att t o m veterinärer rekommenderar detta.
Nágon som har erfarenhet, kunskap eller bara nágon ásikt om detta?
M V H Lotta

Jag skulle inte ge det som fullfoder, men min äldre hund fick Havregrynsgröt på morgonen när hon kräktes mycket. Det lugnade faktiskt magen och det blev bättre!

Har en bekant och tidigare hunduppfödare som utfodrade sina hundar med denna diet (dock med tillsats av köpt vitamin-/mineralpreparat). Det var inte bara kycklingkött, heller - tror han fick köpa "blandat kött" billigt på ett slakteri eller charkuteri. Han (och hundarna) tyckte det var alldeles utmärkt föda i jämförelse med tråkigt och dyrt torrfoder!

Jo, med vitamin och mineraltillsats är det säkert bra.
Det verkar ju vara väl beprövat.
Sägs även att det hjälpt tikar som inte blivit dräktiga mm.

Har du något recept du kan dela med dig av? Låter ju intressant!

Ja, det är väldigt enkelt och smakligt, för alla utom min lilla kräsna fralla.
Du kokar bara malt kycklinkött, med eller utan malda benrester och havregryn.
Det gár nog att göra pá olika sätt, men här är en mängd:
Fört sjuder man ca 400 G kycklingkött i 2,5 liter vatten ca en timme och sedan lägger man i ett halvt kilo havregryn kokar upp pá nytt och rör. Tar av platten och rör nágra mer gánger och sedan svalna.
Glömde säga att min bekant (som rákar vara min pojkvän - "kulturkrock" :D ) faktiskt blandar den kokta maten med ytterligare malt fläskkött ca 400 g per mál.
I detta fallet sá räcker havregrynsblandningen till tvá mál med 4oo gram extra fläsk till en Engelsk mastiff pá runt 70 kg.
Det bästa är nog att tillsätta mineraler och detta bör nog vägas efter om du har benrester eller inte i maten, sá att det inte blir för mycket kalk.
Har faktiskt fátt igenom att han ska använda minerlaerna nu ocksá, sá de är inköpta. :D
Det var t o m jag som kokade maten igár..... :o
Ofta säljer färskfoder tillverkare ett komplett foder och ett med rent kött.
Om du väljer det kompletta, sá máste du ju ändá beräkna att det saknas full mángd mineraler i havren.....
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka