Havregryn??

BulletForMyValentine

Trådstartare
Kan man ge havregryn till ponny när det bara gäller en näve/ dag?
Eller kan det vara skadligt på nått sätt?
Känner inte riktigt för att köpa en hel säck havre/ betfor eller så till en liten shettis...

Har ni nått annat tips?
Krossat korn funkar men har inte tillgång till det längre, riven morot eller äpple funkar inte. Kan tillägga att han är en mkt kräsen ponny:devil:

Sv: Havregryn??

ja, du kan ge havregryn om du vill det - fast det är väldigt mycket högre kilopris på det än på krossad havre...

köp helhvre så håller den, om du förvarar den någorlunda fuktfritt så den inte möglar

Eller så försöker du hitta en bonde som säljer havre, så kan du säkert få köpa mindre mängder oftare =)

Jodå, om den är krossad. Krossad havre har nämligen kort hållbarhet pga hög fetthalt och när detta kommer i kontakt med luft så härsknar fettet ganska snabbt. Helhavre är en annan sak.

Ts svarade i det du citerade på ameos kommentar att krossad havre har lägre kilopris än havregryn.

Ts: äter inte hästen hel havre låter ju havregryn bättre än att gå och köpa krossad havre stup i kvarten. På min kvarn kan man köpa havre i lösvikt (och få den krossad) men med tanke på att det härsknar relativt fort är det ju rätt bökigt ändå. Äter den hel havre är det ju en annan sak. Det håller ju i evigheter.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 350
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Söker ett foder som jag kan blanda ner diverse tillskott med, i övrigt behövs ej kraftfoder. Någon näve sådär. Hon äter ej...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama